De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
De Vlaamse regering en de deputatie van de provincie Vlaams-Brabant werken, elk op hun niveau, aan een Beleidsplan Ruimte ter vervangen van hun Ruimtelijk Structuurplan.
De Vlaamse Regering keurde op 20 juli 2018 de strategische visie van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (BRV) goed.
De deputatie van de provincie Vlaams-Brabant heeft een voorontwerp tot beleidsplan Ruimte goedgekeurd.
De Beleidsplannen Ruimte schuiven samengevat volgende primaire doelstelling naar voren: Verdichten op de juiste locaties, ter vrijwaring van de open ruimte.
Bij aanvragen tot omgevingsvergunningen voor bouwontwikkelingen wordt deze doelstelling te vaak verkeerdelijk geïnterpreteerd als (de plicht tot) ‘verappartementisering’. Dergelijke aanvragen leggen een grote last op de gemeentelijke dienst stedenbouw waarbij steeds opnieuw duidelijk dient gemaakt te worden dat de term verdichting veel ruimer is en dat hierbij nog steeds rekening moet gehouden worden met de landelijke en dorpse context van de gemeente.
Binnen de context van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan wordt voor de gewenste nederzettingsstructuur gesproken over “leefbare kernen in het buitengebied” en voor de gewenste openruimtestructuur over “landbouwgemeente omgeven door bossen en beken”.
De vermelde gemeentelijk ruimtelijk visie werd slechts gedeeltelijk geconcretiseerd in het RUP 2 Kasteel van Ham en RUP 5 Wijk-Centrum. De ruimtelijke visie wordt momenteel nog verder uitgewerkt in het RUP 12 Melsbroek (fase opmaak startnota). Een aantal verouderde BPA’s en verkavelingen werden opgemaakt voorafgaand aan deze ruimtelijk visie en zorgen in de gemeente samen met de woongebieden volgens de gewestplanbestemming voor een aantal ongewenste (woon)ontwikkelingen.
Het aantal appartementen in de gemeente is de laatste decennia sterk toegenomen. Gaande van 34 appartementen in 1992, over 95 appartementen in 2002, over 340 appartementen in 2012 en 504 appartementen in 2020. Relatief gaat het om volgende percentages van het aantal woongelegenheden: 0,9% (1992), 2,3% (2002), 7,2% (2012) en 10% (2020).
Meergezinswoningen vormen een typologie die mogelijk moet zijn binnen de dorpsontwikkelingen van Steenokkerzeel om een antwoord te bieden op de woonbehoefte maar ze dienen wel afgestemd te worden op de schaal van de omgeving, voldoende kwaliteit bieden, voldoen aan de volledige term van 'verdichting',... Het kan niet louter om 'verappartementisering' gaan.
Om die reden wenst de gemeente tijd te investeren in het uitwerken van verschillende (plannings-)instrumenten ter verwezenlijking van de ruimtelijke visie die nog up-to-date is. Om bij aanvragen tot omgevingsvergunning niet steeds opnieuw te motiveren waarom ‘verappartementisering’ op een bepaalde plek ongewenst is, wenst men gedurende een maximale periode van 2 jaar een bouwpauze in te voeren.
Er zijn steeds meer aanvragen tot omgevingsvergunning voor de bouw van meergezinswoningen, zowel in de kern van de dorpen, als erbuiten (lintbebouwing). Deze recente toename aan dergelijke bouwaanvragen is merkbaar in heel Vlaanderen en zeker in de Vlaamse Rand. Een gedeeltelijke verklaring kan gevonden worden bij een aankondigingsbeleid van een 'betonstop', zonder dat er een wettelijk kader werd gevormd waarbinnen kan worden gewerkt. De gemiddelde inname van open ruimte in Vlaanderen nam recent toe van 6ha/dag naar 7 ha/dag. Het achterliggend principe blijft gehandhaafd maar het verhaal werd gewijzigd van een 'betonstop' naar een 'bouwshift' (via verdichting). Het doel op Vlaams niveau blijft om tegen 2025 maximum nog 3ha open ruimte per dag in te nemen en tegen 2040 nul hectare.
Binnen de uitdaging om wonen anders te gaan organiseren (compacter bouwen, wonen binnen kernen, …) lijkt de groei van meergezinswoningen ten opzichte van eengezinswoningen op het eerste zicht positief. De vaststelling is echter dat de groei van meergezinswoningen vandaag eerder ongecontroleerd verloopt. De focus ligt ook uitsluitend op de maximale kwantiteit van het aantal woongelegenheden en niet op de kwaliteit ervan.
Zonder pauze, en hierbij tijd investeren in het uitwerken van een aantal ruimtelijke instrumenten, zullen zulke aanvragen steeds op een ad-hoc-niveau worden beoordeeld waarbij een ruimere en duidelijke visie achterwege blijft. Het heeft gevolgen voor de mobiliteitsaspecten in de gemeente, de woonkwaliteiten, beslissingen over het voorzieningenniveau, investeringen in het openbaar domein, enzovoort.
Binnen het meerjarenplan 2020-2025 is de derde beleidsdoelstelling: "een duurzame en groene gemeenten". Een RUP voor Melsbroek wordt opgemaakt. Verder wenst het bestuur "in te zetten op kernverdichting zodat de buitengebieden gevrijwaard blijven van bouwprojecten. Op deze manier wil men de dorpen in Steenokkerzeel landelijk houden. Minima qua oppervlakte van nieuwbouwappartementen, voorschriften qua inpandige parkeerplaatsen en fietsenstallingen zorgen ervoor dat we de verstedelijking en de druk van Brussel tegen houden."
Steenokkerzeel ondertekende het burgemeestersconvenant 2030. Momenteel wordt een lokaal klimaatactieplan opgesteld. Het lokale ruimtelijk beleid is een belangrijk instrument om een lokaal klimaatbeleid te voeren en via adaptieve maatregelen de omgeving meer klimaatbestendig te maken.
Op vlak van wonen is de rode draad doorheen alle ruimtelijke beleidsplannen de uitdaging om de huidige en toekomstige woningbehoeften af te stemmen op het woonaanbod, rekening houdend met de beschikbare ruimte die voorhanden is en de grote klimaatuitdagingen die voor ons ligt. Concrete vraagstukken hierbij zijn zowel wat nu de meest geschikte locaties zijn om bijkomende woningen te voorzien alsook op welke wijze we deze woningen zullen worden gebouwd.
Om in de toekomst een duurzaam en kwaliteitsvol woonpatrimonium in Steenokkerzeel te garanderen is er op korte termijn actie nodig.
Eigenaars of ontwikkelaars missen vandaag een kader waarmee ze bij projectvoorstellen rekening dienen te houden. Dit verlengt de doorlooptijd van projecten en zorgt ook voor onbegrip. Het is de taak van de gemeente om initiatiefnemers een duidelijk lokaal vergunningskader mee te geven waarbinnen initiatiefnemers dan verder creatief aan de slag kunnen.
De gemeente voorziet als concrete actie om op korte termijn werk te maken van volgende ruimtelijke initiatieven:
- verderwerken aan het RUP Melsbroek;
- het wijzigingen van verouderde voorschriften van BPA’s, en inrichtingsvoorschriften van sommige gemeentelijke RUP’s volgens art. 7.4.4/1 VCRO
- het voeren van een onderzoek naar het terug 'activeren' van verkavelingen ouder dan 15 jaar
- de opmaak met een stedenbouwkundige verordening in combinatie met een afbakeningsgrens voor de dorpskernen
Om werk te maken van deze kaders wordt voorgesteld om een tijdelijke bouwpauze van maximum 24 maanden in te lasten voor aanvragen waarbij appartementen of horizontale opdelingen van woningen worden aangevraagd. Deze periode geeft de administratie en het bestuur de tijd om ten volle werk te maken van deze ruimtelijke initiatieven en de druk om dergelijke projectaanvragen te bespreken, bij te sturen en te beoordelen, weg te nemen.
De volgende projecten vallen binnen het toepassingsgebied van de bouwpauze:
- Het bouwen van meergezinswoningen, inclusief wanneer deze zijn vervat binnen een verkavelingsproject of groepswoningbouwproject.
- Het slopen, verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande woongebouwen met het oog op het creëren van een meergezinswoning.
- Afwijkingsaanvragen op de voorschriften van vergunde verkavelingen waarbij het creëren van één of meerdere meergezinswoningen wordt beoogd.
- Functiewijzigingen met het oog op het creëren van meerdere woonentiteiten binnen één gebouw.
- Reeds ongunstig geadviseerde woonprojecten.
De volgende projecten vallen als uitzondering op bovenstaande paragraaf buiten het toepassingsgebied van de bouwpauze:
- Projecten die vallen binnen de grenzen van een reeds goedgekeurd RUP of vergunde verkaveling, aangezien het kader voor de ontwikkelbaarheid van deze specifieke zone recent werd vormgegeven.
Voor projecten binnen het toepassingsgebied van de bouwpauze zullen vanaf 1 juli 2021 alle aanvragen tot omgevingsvergunning voor ‘stedenbouwkundige handelingen’, ‘het verkavelen van gronden’ of ‘bijstellen van een verkaveling’ gemotiveerd geweigerd worden door het college van burgemeester en schepenen vanwege beleidsmatig niet wenselijk en niet inpasbaar binnen de goede ruimtelijke ordening.
Voor projecten buiten het toepassingsgebied van de bouwpauze wordt de vergunningsprocedure, zoals bepaald in het Decreet betreffende de omgevingsvergunning en het Omgevingsvergunningsbesluit, onverminderd gevolgd. Aangezien het beoordelingskader voor deze aanvragen vandaag voldoende duidelijk is, is er geen reden om ook voor deze projecten een bouwpauze in te roepen.
Indien een aanvrager niet akkoord gaat met de middels dit besluit ingeroepen bouwpauze en in beroep gaat bij de deputatie tegen een weigering door de gemeente voor projecten binnen het toepassingsgebied van de bouwpauze, zal de gemeente bij het verlenen van een omgevingsvergunning door de deputatie een verzoek tot schorsing en vernietiging indienen bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, met het oog op een niet-realisatie van de bekomen omgevingsvergunning vanwege de deputatie.
De aangestelde gemeentelijke omgevingsambtenaren zijn binnen hun rol steeds onafhankelijk in hun beoordeling. Aanvragen tot omgevingsvergunningen dienen beoordeeld te worden op basis van een wettelijk kader, waarbij ook de beleidsmatig gewenste ontwikkeling in acht genomen moet worden. De omgevingsambtenaren krijgen de opdracht deze bouwpauze als beleidsmatig gewenste ontwikkeling te hanteren.
Via communicatiecampagne gericht op de verschillende doelgroepen (burgers, eigenaars, projectontwikkelaars, …) zal de tijdelijke bouwpauze zo ruim mogelijk verspreid worden.
- Gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Steenokkerzeel
- Beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant (in opmaak)
- Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (in opmaak)
- Vlaams Codex voor Ruimtelijke Ordening, meer bepaald artikel 4.3.1., §2. De beslissing betreft een invulling van het concept van
beleidsmatig gewenste ontwikkelingen in het kader van de toetsing van de goede ruimtelijke ordening.
- Collegebeslissing van 19 april 2021
- Collegebeslissing van 14 juni 2021.
De GECORO verleende op 20 mei 2021 geen unaniem advies over een tijdelijke bouwpauze.
De beslissing heeft geen financiële gevolgen.
De uitwerking van het planningsinstrumentarium en de verordening valt onder de algemene budgettering van de gemeentelijke dienst ruimtelijke ordening.
De gemeenteraad beslist:
Artikel 1. Vanaf 1 juli 2021 tot maximum 1 juli 2023 wordt een tijdelijke bouwpauze ingesteld. Het college van burgemeester en schepenen krijgt van de gemeenteraad de opdracht om tijdens deze periode alle aanvragen tot omgevingsvergunning die binnen het toepassingsgebied vallen te beoordelen, rekeninghoudend met de beleidsmatig gewenste ontwikkeling van de tijdelijke bouwpauze, als onderdeel van de toetsing aan de goede ruimtelijke ordening, en deze aanvragen gemotiveerd te weigeren.
Artikel 2. Binnen het toepassingsgebied van de bouwpauze vallen de volgende projectaanvragen tot omgevingsvergunning voor ‘stedenbouwkundige handelingen’, ‘het verkavelen van gronden’ of ‘bijstellen van een verkaveling’:
- Het bouwen van meergezinswoningen, inclusief wanneer deze zijn vervat binnen een verkavelingsproject of groepswoningbouwproject.
- Het slopen, verbouwen, herbouwen of uitbreiden van bestaande woongebouwen met het oog op het creëren van een meergezinswoning.
- Afwijkingsaanvragen op de voorschriften van vergunde verkavelingen waarbij het creëren van één of meerdere meergezinswoningen wordt beoogd.
- Functiewijzigingen met het oog op het creëren van meerdere woonentiteiten binnen één gebouw.
- Reeds ongunstig geadviseerde woonprojecten.
De volgende projecten vallen als uitzondering op bovenstaande paragraaf buiten het toepassingsgebied van de bouwpauze:
- Projecten die vallen binnen de grenzen van een reeds goedgekeurd RUP of vergunde verkaveling, aangezien het kader voor de ontwikkelbaarheid van deze specifieke zone recent werd vormgegeven.
Artikel 3. De gemeenteraad gaat akkoord om de Beleidsmatig Gewenste Ontwikkeling kenbaar te maken aan de bevolking door minstens een publicatie op de gemeentelijke website en in het gemeentelijk informatieblad. De gemeenteraad gaat akkoord om de Deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant, alsook de betrokken provinciale diensten, in kennis te stellen van de goedgekeurde Beleidsmatig Gewenste Ontwikkeling.
In het kader van de opdracht “Heraanleg fietspaden deel Kortenbergsesteenweg (Steenokkerzeel) en deel Mechelsesteenweg (Kortenberg) - ontwerpopdracht” werd een bestek opgesteld door de dienst openbare werken.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij dat Gemeente Steenokkerzeel de procedure zal voeren en ook in naam van Gemeentebestuur Kortenberg bij de gunning van de opdracht zal optreden. Hiervoor werd een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 mei 2021.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139 000,00 niet), en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0200-00/22400007/BESTUUR/CBS/0/OW211 (actie ACT-117) van de investering 2021.
1. Het bestek voor de opdracht “Heraanleg fietspaden deel Kortenbergsesteenweg (Steenokkerzeel) en deel Mechelsesteenweg (Kortenberg) - ontwerpopdracht”, opgesteld door de dienst openbare werken wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
3. Gemeente Steenokkerzeel wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Gemeentebestuur Kortenberg bij de gunning van de opdracht op te treden.
4. In geval van een juridisch geschil omtrent deze overheidsopdracht, is elk deelnemend bestuur mee verantwoordelijk voor alle mogelijke kosten in verhouding tot zijn aandeel in de opdracht.
5. Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de gemeente Kortenberg.
6. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0200-00/22400007/BESTUUR/CBS/0/OW211 (ACT-117).
7. De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0200-00/22400007/BESTUUR/CBS/0/OW211 (actie ACT-117) van de investering 2021.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 24 februari 2020 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Verbouwing van het sociaal huis in functie van GBS Piramide” toe te wijzen aan Hogt architecten, Zoellaan 50 te 3150 Haacht.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 30 november 2020 goedkeuring aan het voorontwerp voor deze opdracht tegen een geraamd bedrag van € 629 271,37 incl. btw.
In het kader van de opdracht “Verbouwing van het sociaal huis in functie van GBS Piramide” werd een bestek opgesteld door de ontwerper, Hogt architecten, Zoellaan 50 te 3150 Haacht.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 504 683,58 excl. btw of € 610 667,13 incl. 21% btw (€ 105 983,55 Btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750 000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0800-01/22102007/BESTUUR/CBS/0/ORG018 (actie ACT-64) van de investering 2021.
1. Het bestek en de raming voor de opdracht “Verbouwing van het sociaal huis in functie van GBS Piramide”, opgesteld door de ontwerper, Hogt architecten, Zoellaan 50 te 3150 Haacht worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 504 683,58 excl. btw of € 610 667,13 incl. 21% btw (€ 105 983,55 Btw medecontractant).
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 0800-01/22102007/BESTUUR/CBS/0/ORG018 (ACT-64).
5. De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0800-01/22102007/BESTUUR/CBS/0/ORG018 (actie ACT-64) van de investering 2021.
De aanpassingen aan de verkeersborden naar aanleiding van de geplande werken aan de schoolomgeving in de Kerkdreef in het kader van de opdracht "Onderhoudswerken fase IX - wegvernieuwing De Prooststraat (Keizerinlaan - Van Frachenlaan) Kerkdreef - Breemstraat".
Op basis van de bestaande gebodsborden op het fietspad in de Kerkdreef moeten fietsers komende van de Breemstraat de rijweg oversteken op een 30-tal meter voor de schooltoegang. Schoolkinderen zouden dan twee maal de Kerkdreef moeten over steken op 30m afstand. Daarom werd gekozen om het fietspad door te trekken in dubbele richting tot aan de toegangsweg naar de school.
De aanpassing die nog dient te gebeuren aan de signalisatie betreft het plaatsen van een onderbord 'uitgezonderd voor schooltoegang', waarbij het voor naar de schooltoegang te rijden wel toegelaten is om de Kerkdreef niet over te steken en door te rijden aan het verbodsbord C11 richting school.
Omwille van deze aanpassing is het aangewezen om een aanvullend reglement op te maken waarbij alle maatregelen voor fietsers in de Kerkdreef samen worden opgenomen.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op de Kerkdreef vanaf het einde van het dubbelrichtingsfietspad in de richting van de kerk geldt:
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 mei 2021, houdende goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met de politiezone Kastze op 20 april 2021, waarbij onder andere als variapunt besloten werd om van de Van Asschestraat een fietsstraat te maken vóór 1 september 2021.
Het plan als bijlage met aanduiding van de fietsstraat.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het voorstel van CD&V om dit reglement uit te breiden met de Geerensstraat en de Vanderborghtstraat.
1. Op de Van Asschestraat van de Sellaerstraat tot de Geerensstraat in beide richtingen geldt:
2. Op de Geerensstraat van de Sellaerstraat tot de Van Asschestraat in beide richtingen geldt:
3. Op de Vanderborghtstraat van de Van Asschestraat tot de Lambrechtsstraat in beide richtingen geldt:
4. Dit wordt gesignaleerd door:
- verkeersborden F111
- verkeersborden F113.
5. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
Sinds 2013 heeft de gemeente samen met talrijke vrijwilligers haar voetwegen geïnventariseerd en daarna in een participatieproject (2015) i.s.m. de provincie en een participatiebureau de bevolking geconsulteerd om te bekijken welke voetwegen vandaag zinvol zijn om opnieuw open gesteld te worden. Op basis van de wenslijnen uit het participatietraject en de gemeentelijke beleidsplannen kreeg elke trage weg een aantal punten toegekend. Aan de hand van dit puntensysteem werd zo een objectieve lijst van de prioritair aan te pakken wegjes opgesteld. Deze lijst bestaat uit 3 categorieën, waarvan de eerste categorie de meest prioritaire is. Voetweg 52 tussen de Cornellekestraat en de De Prooststraat is opgenomen in categorie 1.
Situering
Voetweg 52 vormt een rechtstreekse verbinding tussen de Cornellekestraat en De Prooststraat. In de Cornellekestraat ligt de juridische bedding van voetweg 52 half/half op de perceelsgrens van perceel afd. 1 sectie A nr. 256W (Cornellekestraat 27) enerzijds, en percelen 254K (Cornellekestraat 47) en 254G (Veldstraat 5) anderzijds. Hoewel de huisnummering anders doet vermoeden, zijn de woningen nr 27 en 47 naast elkaar gelegen. De voetweg gaat achter de woningen recht door landbouwgebied en komt dan uit in de De Prooststraat.
Beschrijving verplaatsing
Voorliggend rooilijnplan heeft als doel de voetweg 52 op te heffen op de perceelsgrens van percelen 256W, 254K en 254G en te verplaatsen naar de Veldstraat. In dit scenario loopt de voetweg achter de tuinen van voornoemde woningen, om uit te komen op het einde van de doodlopende Veldstraat (zijstraat van de Cornellekestraat). De oorspronkelijke juridische uitgang van voetweg 52 ligt op 60 meter afstand van de Veldstraat.
Hoewel de ligging van de voetweg correct ingetekend staat op de stedenbouwkundige vergunning van woning nr 47, werden bij de bouw van de woning (in 2003, niet de huidige eigenaar) de afstanden zoals aangeduid in de vergunning niet aangehouden, namelijk 4 meter tussen zijgevel en de perceelsgrens en 3 meter tussen de zijgevel en de rand van de voetweg. De afstand tussen de zijgevel en de rand van de juridische bedding van de voetweg bedraagt slechts 2,18 m. Dit gegeven kwam aan het licht bij de realisatie van de verkaveling waar woning nr 27 in gelegen is (2015). In feite werd de perceelsgrens van perceel 254K sinds de bouw van woning nr 47 verkeerd gematerialiseerd op terrein. Er zijn op dit moment andere eigenaars. In de huidige toestand wordt perceel 256W (woning nr 27) over een diepte van 50 meter en een breedte van 85 cm ingenomen door de tuin van woning nr 47.
Het voorkeurscenario van de gemeente hield in dat voetweg 52 werd opengesteld volgens de ligging in de atlas. De eigenaar van nr 47 was deze piste niet genegen, omdat bij het openstellen van de juridische ligging er een zijtuinstrook van slechts 2,18 m breed zou overblijven. Op 60 meter afstand van woning nr 47 komt de doodlopende Veldstraat uit in de Cornellekestraat; voor de volledigheid werd er onderzocht of de eigenaar van de landbouwpercelen (255N en 262A) op het einde van de Veldstraat bereid zou zijn om mee te werken aan een verplaatsing van de voetweg achter de tuinen, naar de Veldstraat. De eigenaar verklaarde zich akkoord mits compensatie van de waardevermindering.
Het rooilijnplan en schattingsverslag werd opgemaakt door landmeter-expert Patrick Peeters, Hondenbergstraat 30, 1820 Vilvoorde. Het schattingsverslag vermeldt volgende resultaten per perceel:
Motivering
De wegenis in voorliggend rooilijnplan is opgenomen als voetweg 52 in de atlas der buurtwegen van Steenokkerzeel.
Artikel 85 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat alle buurtwegen met ingang van 1 september 2019 geacht worden gemeentewegen te zijn.
Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Het rooilijnplan (met inbegrip van schattingsverslag) “verlegging voetweg 52” werd opgemaakt door landmeter-expert Patrick Peeters; Hondenbergstraat 30, 1800 Vilvoorde.
Artikel 3, decreet Gemeentewegen, bepaalt:
"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak."
Voorliggend rooilijnplan beoogt het herwaarderen van een fijnmazig netwerk van trage wegen door het heropenen van een weg die tot op heden niet door het publiek kan gebruikt worden.
Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening wordt gehouden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2°een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De wijziging aan het gemeentelijk wegennet kan als volgt worden gemotiveerd:
Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste staan van het algemeen belang.
De verplaatsing van voetweg 52 staat ten dienste van het algemeen belang omdat het dossier tot doel heeft om de voetweg open te stellen voor traag verkeer, zonder te veel omweg te creëren voor de trage weg-gebruikers (uitgang in Cornellekestraat schuift 60 meter op). Deze verplaatsing heeft rechtstreeks tot gevolg dat de gemeente invulling geeft aan het art. 3 van het Gemeentewegendecreet.
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Deze motiveringsverplichting werd in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, omwille van hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
De verplaatsing in voorliggend dossier is een uitzondering omwille van de uitzonderlijke mogelijkheid om de voetweg te verleggen naar het einde van een doodlopende straat, waarmee de verbinding tussen voetweg 52 en de Cornellekestraat slechts 60 meter zou opschuiven.
Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Het openstellen van voetweg 52 komt tegemoet aan de nood naar meer veilige groene verbindingen voor voetgangers en fietsers. Door vergeten voet- en buurtwegen zoals voetweg 52 opnieuw open te stellen wordt er vandaag tegemoet gekomen aan de vraag naar verkeersveilige wegen voor zwakke weggebruikers, wordt er een alternatief voor het gebruik van de auto geboden, en worden er nuttige en veilige alternatieve verbindingen gecreëerd.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
De betrokken wegenis paalt niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
De betrokken wegenis maakt geen deel uit van een bewegwijzerd of nog te ontwikkelen wandel- of fietsknooppuntennetwerk.
Overeenkomstig artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
Voorliggend rooilijnplan beoogt tegemoet te komen aan de actuele noodzaak aan een fijnmaziger tragewegennetwerk. De openstelling van de juridische ligging volgens de atlas der buurtwegen is moeilijk te realiseren, een beperkte verplaatsing zorgt ervoor dat een evenwichtige beslissing wordt genomen in het kader van het algemeen belang, die toch rekening houdt met bezorgdheden van aangelande particulieren en betrokken grondgebruikers. Dit evenwicht blijkt uit het voorafgaandelijk overleg dat met de betrokkenen heeft plaatsgevonden.
De behoeften van de toekomstige generaties komt door de voorliggende afschaffing en verplaatsing van de rooilijn niet in het gedrang, en komt tegemoet aan de stijgende vraag naar alternatieve en milieu-ontlastende, duurzame mobiliteitsalternatieven.
Voorlopige vaststelling, openbaar onderzoek
Op de gemeenteraad van 25 maart 2021 werd het rooilijnplan voorlopig vastgesteld en werd het college gelast met de organisatie van een openbaar onderzoek van 30 dagen, conform artikel 17 van het gemeentewegendecreet. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van vrijdag 16 april tot en met maandag 17 mei.
Er werd 1 bezwaarschrift ingediend.
Er werd geen advies ontvangen van de deputatie en het departement Mobiliteit en Openbare Werken, zodat aan de adviesvereiste mag worden voorbijgegaan (art.17 §4).
Bespreking bezwaarschrift
Het bezwaarschrift stelt:
Als bewoner van de Veldstraat te Steenokkerzeel hebben wij een bezwaar om de voetweg 52 te verplaatsen naar het einde van onze doodlopende straat. Wij wonen daar meer dan 30 jaar en zijn er ook bewust komen wonen gezien de rust van een doodlopende straat. Het is niet omdat tijdens de recente vergunningen van de nieuwe woningen in de Cornellekestraat er geen rekening werd gehouden met deze voetweg, dat wij de gevolgen hiervan dienen te dragen. Het verplaatsen van de voetweg naar het einde van de Veldstraat betekent veel meer drukte in de onze straat, waar wij absoluut niet mee gediend zijn. Wij zien ook niet de meerwaarde daarvan daar er reeds een mogelijkheid is om door de velden te wandelen langs de Sterckxstraat, wat ook niet zo ver af ligt. Anderzijds is er ook nog een lang grasperk op de Cornellekestraat waar de brievenbus staat, waar ons inziens deze wijziging zou kunnen voor in aanmerking komen indien jullie dit nuttig vinden.
Bespreking:
Sluiting openbaar onderzoek
In bijlage is opgenomen:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2017, houdende bepaling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, in het bijzonder de artikelen 3, 4, 8, 10, 16, 17 en 27.
1. De gemeenteraad neemt kennis van de sluiting van het openbaar onderzoek
2. De gemeenteraad neemt kennis van het bezwaarschrift.
3. De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de berekening van meerwaarde en minwaarde, zoals uitgewerkt in het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Patrick Peeters.
4. De gemeenteraad beslist het rooilijnplan houdende de gedeeltelijke afschaffing en verplaatsing van gemeenteweg "voetweg 52" in de Cornellekestraat definitief vast te stellen.
5. Het volledige rooilijndossier wordt integraal gehecht aan dit besluit.
6. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering en bekendmaking van dit besluit
7. Het gemeenteraadsbesluit wordt bekend gemaakt aan het publiek op de volgende manieren:
Grondruil van deel van een perceel gelegen aan de Tervuursesteenweg 112, de pastorie van deelgemeente Perk met bijhorende tuin, thans ten kadaster gekend Steenokkerzeel, derde afdeling, Perk sectie A met nummer 356E, momenteel in eigendom van gemeente Steenokkerzeel en deel van een perceel gelegen aan Kampenhoutsesteenweg 1, de parochiezaal van deelgemeente Perk met achterliggende grond, thans ten kadaster gekend Steenokkerzeel, derde afdeling, Perk sectie A met nummer 360E, momenteel in eigendom van de Vereniging der Parochiale Werken van het Dekenaat Vilvoorde.
Sinds geruime tijd is er sprake om een voorstel te doen voor het doorvoeren van een grondruil tussen de gemeente Steenokkerzeel, eigenaar van de pastorij met bijhorende tuin gelegen aan de Tervuursesteenweg 112 te Perk, en de Vereniging der Parochiale werken van het Dekenaat te Vilvoorde, eigenaar van de Parochiezaal met achterliggende grond gelegen aan de Kampenhoutsesteenweg 1 te Perk, voor twee kleine delen op de beide percelen. Het betreft deel 1 en deel 2 op de in bijlage aangeduide tekening. Hierbij is deel 1 momenteel in eigendom van de gemeente en deel 2 momenteel in eigendom van de Vereniging der Parochiale Werken van het Dekenaat Vilvoorde.
De grondruil zou aantrekkelijk zijn omwille van de feitelijke ligging van de percelen: de gemeente is nog steeds eigenaar van het achterste deel van de tuin van de parochiezaal (deel 1) hoewel dit fysiek en feitelijk al bij deze tuin hoort en zelfs werd afgescheiden door de tuinmuur. Daarnaast is er nog het hoekje dat momenteel in eigendom is van de Vereniging der Parochiale Werken van het Dekenaat Vilvoorde (deel 2) dat feitelijk deel uitmaakt van de tuin van de pastorie.
Beide stukjes zouden omwille van voorgaande best geruild worden.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 15 juni 2020 houdende:
1. Het college van Burgemeester en Schepenen neemt kennis van voormeld besluit en gaat principieel akkoord met het ruilen van een deel van perceel gelegen aan de Tervuursesteenweg 112 te Perk tegen een deel van het perceel in eigendom van de Vereniging der Parochiale Werken van het Dekenaat Vilvoorde zonder dat enige opleg voor de gemeente Steenokkerzeel zal worden betaald.
2. Het college van Burgemeester en Schepenen vraagt om mits een akkoord van de Vereniging der Parochiale Werken van het Dekenaat Vilvoorde gezamenlijk een landmeter aan te stellen voor de opmaak van het plan van de ruiling.
3. De kosten verbonden aan de ruiling, zoals daar zijn de kosten van de landmeter, de kosten van de authentieke akte, ... worden bij voorkeur verdeeld tussen de gemeente Steenokkerzeel en de Vereniging der Parochiale Werken van het Dekenaat Vilvoorde.
4. De gemeente Steenokkerzeel zal notaris Katrien Devijver aanstellen voor het verlijden van de akte.
5. De ruiling wordt voorafgaand ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van gemeente Steenokkerzeel.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 maart 2021 houdende:
1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het antwoord van de parochie namelijk dat zij akkoord zijn met de ruil, maar dat de kosten voor dit dossier gedragen zullen worden door de gemeente en dat zij beroep doen op een eigen notaris.
2. Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met bovenstaande voorwaarden en zal een landmeter aanstellen om het plan van opmeting op te maken.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 juni 2021 houdende:
1. Akkoord te gaan met het ruilen van een deel (LOT 1, 1a00ca) van het perceel thans ten kadaster gekend Steenokkerzeel, derde afdeling, Perk sectie A met nummer 356E gelegen aan de Tervuursesteenweg 112 te Perk tegen een deel (LOT2, 23ca) van het perceel thans ten kadaster gekend Steenokkerzeel, derde afdeling, Perk sectie A met nummer 360E in eigendom van de Vereniging der Parochiale Werken van het Dekenaat Vilvoorde volgens het opmetingsplan dd. 14 mei 2021 opgesteld door landmeter-expert Patrick Peeters
2. Deze beslissing wordt principieel goedgekeurd en wordt voor besluitvorming overgemaakt naar de eerstvolgende gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad besluit akkoord te gaan met het ruilen van een deel (LOT 1, 1a00ca) van het perceel thans ten kadaster gekend Steenokkerzeel, derde afdeling, Perk sectie A met nummer 356E gelegen aan de Tervuursesteenweg 112 te Perk tegen een deel (LOT2, 23ca) van het perceel thans ten kadaster gekend Steenokkerzeel, derde afdeling, Perk sectie A met nummer 360E in eigendom van de Vereniging der Parochiale Werken van het Dekenaat Vilvoorde volgens het opmetingsplan dd. 14 mei 2021 opgesteld door landmeter-expert Patrick Peeters.
Gemeenteraadsbesluit van 28 januari 2021 houdende de weigering van de aanvraag tot gedeeltelijke afschaffing voetweg 68 op perceel afd. 1 sectie A nr. 84A in de Sinte Veerledreef.
Situering
Het dossier betreft het gedeelte van de gemeenteweg "voetweg 68" tussen de Sinte Veerledreef (perceel 84A) en de Hertblocklaan 25 (perceel 78P).
Beschrijving opheffing
Voetweg 68 doorkruist diagonaal perceel 84A en 78P. Op perceel 78P werd de voetweg bebouwd (bouwvergunning 24/12/1969).
De voetweg 68 verbindt virtueel de Sinte Veerledreef en de Hertblocklaan, maar deze verbinding wordt vandaag al verzekerd door middel van de trage weg Tulpenpad. Het Tulpenpad vertrekt in de Hertblocklaan slechts enkele meters verderop, naast de woning nr 23, en komt uit in de Sinte Veerledreef naast perceel 84A. Het Tulpenpad werd vastgelegd in het BPA Hertblock (1963), waarbij er verzuimd werd om het deel van de voetweg 68 tussen de Sinte Veerledreef en de Hertblocklaan op te heffen.
Het rooilijnplan (met inbegrip van schattingsverslag) “opheffing voetweg 68” werd opgemaakt door landmeter-expert Diederik Taelemans, LAN141592, optredend voor MESO studiebureau bvba, Jan Mulsstraat 132 bus 0201, 1853 Grimbergen.
Voor perceel 84A werd een meerwaarde berekend van €8370. Voor perceel 78P is er geen meerwaarde van toepassing, conform artikel 28§2 van het decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019.
Motivering
De af te schaffen wegenis is opgenomen als voetweg 68 in de atlas der buurtwegen van Steenokkerzeel.
Artikel 85 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat alle buurtwegen met ingang van 1 september 2019 geacht worden gemeentewegen te zijn.
Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Artikel 3, decreet Gemeentewegen, bepaalt:
"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak."
De opheffing van voetweg 68 schaadt het fijnmazig en veilig weggenet niet omdat de voetweg al de facto verlegd is naar de trage weg Tulpenpad (35 m verderop). Het Tulpenpad heeft dezelfde veilige en verbindende eigenschappen als de op te heffen ligging van voetweg 68.
Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening wordt gehouden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De wijziging aan het gemeentelijk wegennet kan als volgt worden gemotiveerd:
Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste staan van het algemeen belang.
De opheffing van voetweg 68 schaadt het algemeen belang niet, omdat de voetweg al de facto verlegd is naar de trage weg Tulpenpad (35 m verderop). Het Tulpenpad loopt langsheen perceel 84A en langsheen woning nr 23 (de juridische ligging van voetweg 68 doorsnijdt perceel 84A en perceel 78P met woning Hertblocklaan 25). Het Tulpenpad heeft dus dezelfde verbindende eigenschappen als de op te heffen ligging van voetweg 68.
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Deze motiveringsverplichting werd in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, omwille van hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteitsfunctie.
De opheffing van de voetweg 68 tussen de Hertblocklaan en de Sinte Veerledreef is een uitzondering omdat het hier gaat over het rechtzetten van een fout uit het verleden. De gemeente heeft bij de opmaak van het BPA destijds (1963) nagelaten de voetweg op te heffen. In 1969 werd een bouwvergunning verleend voor de woning nr 25 zonder de voetweg eerst op te heffen. Het BPA heeft wel voorzien in een alternatieve verbinding voor deze voetweg, namelijk het Tulpenpad dat dezelfde verbindende eigenschappen heeft.
Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Het opheffen van de voetweg 68 brengt de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen niet in het gedrang. Het Tulpenpad verzorgt een verkeersveilige verbinding tussen de Hertblocklaan en de Sinte Veerledreef.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
De betrokken wegenis paalt niet aan een van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
Overeenkomstig artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
De opheffing van het gedeelte van de voetweg 68 tussen de Hertblocklaan en de Sinte Veerledreef brengt de behoeften van de toekomstige generaties niet in het gedrang, omdat de voetweg reeds de facto verlegd werd naar de trage weg Tulpenpad.Openbaar onderzoek
Op de gemeenteraadszitting van 29 april 2021 werd het grafisch plan houdende de opheffing van de rooilijn voorlopig vastgesteld en werd het college gelast met de organisatie van een openbaar onderzoek van 30 dagen, conform artikel 21 van het gemeentewegendecreet. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van vrijdag 7 mei tot en met maandag 7 juni 2021.
Het openbaar onderzoek wordt minstens aangekondigd door:
Er werd geen advies ontvangen van de deputatie en het departement Mobiliteit en Openbare Werken, zodat aan de adviesvereiste mag worden voorbijgegaan (art.17 §4).
Er werd geen bezwaarschrift ingediend.
Sluiting openbaar onderzoek
In bijlage is opgenomen:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2017, houdende bepaling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019, in het bijzonder de artikelen 3, 4, 8, 10, 16, 17 en 27
1. De gemeenteraad neemt kennis van de sluiting van het openbaar onderzoek.
2. De gemeenteraad verklaart zich akkoord met de berekening van meerwaarde, zoals uitgewerkt in het schattingsverslag opgemaakt door landmeter-expert Diederik Taelemans, LAN141592, optredend voor MESO studiebureau bvba, Jan Mulsstraat 132 bus 0201, 1853 Grimbergen.
3. De gemeenteraad beslist het rooilijnplan houdende de gedeeltelijke afschaffing van gemeenteweg "voetweg 68" tussen de Sinte Veerledreef (perceel 84A) en de Hertblocklaan 25 (perceel 78P) voor definitieve beraadslaging en definitieve vaststelling goed te keuren.
4. Na definitieve vaststelling van het rooilijnplan door de gemeenteraad wordt het college van burgemeester en schepenen belast met de uitvoering en bekendmaking van dit besluit
5. Het gemeenteraadsbesluit wordt integraal bekend gemaakt aan het publiek op de volgende manieren:
Dit toelagereglement kadert in de verplichting van het gebruik van herbruikbare bekers op evenementen.
Vanaf 2020 zal het op alle evenementen – van schoolfeesten tot grote festivals – verboden zijn om drank te serveren in wegwerpbekertjes, blikjes of petflesjes. Frisdrank zal aangekocht moeten worden in glazen retourflessen of getapt worden via een postmixsysteem en aan de consument geserveerd worden in herbruikbare bekers. Hetzelfde geldt voor bieren die uit vaten of glazen retourflessen worden getapt en geschonken.
Hiervoor kan de vereniging bij Festicup, via het Interza/Incovo akkoord, aan een goedkoper tarief herbruikbare bekers huren. Via een toelage wil de gemeente deze verenigingen financieel steunen bij deze meerkost voor de organisatie van hun evenement. Bij deze toelage hoort uiteraard een reglement
Artikel 1: Dit reglement is van toepassing op verenigingen en organisaties uit Steenokkerzeel, met als doel beleidsdoelstelling 1: Bruisende gemeente, herbruikbare bekers willen ontlenen bij Festicup via Interza/Incovo. Het college van burgemeester en schepenen beslist of de aanvrager aan deze criteria voldoet.
Artikel 2: De vereniging of organisatie kan de kostprijs voor de reiniging van de herbruikbare bekers en de administratieve kost deels recupereren bij de gemeente Steenokkerzeel. Men dient hiervoor de factuur zelf te betalen. Achteraf brengt men de factuur en een betalingsbewijs binnen bij de dienst Vrije Tijd van de gemeente Steenokkerzeel.
Artikel 3: De vereniging of organisatie krijgt de administratieve kost en 50% van de reinigingskosten terugbetaald (kosten incl. BTW). Dit met een maximum van de reinigingskost maal 5000 bekers.
Artikel 4: De aanvraag voor het ontlenen van herbruikbare bekers bij Festicup via Interza/Incovo is de verantwoordelijkheid van de verenigingen of organisatie zelf. De gemeente Steenokkerzeel komt niet tussen bij het niet of niet tijdig aanvragen.
Artikel 5: De vereniging of organisatie is zelf verantwoordelijk voor het transport, van en naar het door Interza/Incovo aangeduide afhaalpunt, van de herbruikbare bekers. De kosten die hiermee gepaard gaan worden niet opgenomen in deze toelage.
Artikel 6: De vereniging of organisatie houdt zich strikt aan de voorwaarden opgesteld door Interza/Incovo voor het ontlenen van de herbruikbare bekers. Indien de vereniging of organisatie breekt met deze voorwaarden kan de toelage geweigerd worden.
Artikel 7: De gemeente Steenokkerzeel is niet verantwoordelijk voor de kost van kapotte, verloren of vuile herbruikbare bekers. De tussenkomst voor deze kost hiervan wordt dan ook niet opgenomen in dit reglement.
Artikel 8: De vereniging of organisatie kan 3 maal per kalenderjaar beroep doen op deze toelage.
Artikel 9: De aanvraag voor deze toelage zal gebeuren via een aanvraagformulier. Hier moeten alle bewijsstukken (factuur + betalingsbewijs) aan toegevoegd worden. Bij het niet correct invullen van dit formulier of het ontbreken van de bewijsstukken kan de toelage geweigerd worden.
Artikel 10: Dit reglement treedt in werking vijf dagen na publicatie op de gemeentelijke website.
VLAREMA art. 5.3.12.1, 5.3.12.2 en 5.3.12.3
Er is €3000 voorzien op budgetcode 0309-00/64930000 (ACT-84).
Dit budget zou bij de volgende budgetwijziging verhoogd worden naar €7500.
1. De gemeenteraad van 24 juni 2021 gaat akkoord met het toelagereglement 'Reiniging herbruikbare bekers' zoals hieronder beschreven.
Artikel 1: Dit reglement is van toepassing op verenigingen en organisaties uit Steenokkerzeel, met als doel beleidsdoelstelling 1: Bruisende gemeente, herbruikbare bekers willen ontlenen bij Festicup via Interza/Incovo. Het college van burgemeester en schepenen beslist of de aanvrager aan deze criteria voldoet.
Artikel 2: De vereniging of organisatie kan de kostprijs voor de reiniging van de herbruikbare bekers en de administratieve kost deels recupereren bij de gemeente Steenokkerzeel. Men dient hiervoor de factuur zelf te betalen. Achteraf brengt men de factuur en een betalingsbewijs binnen bij de dienst Vrije Tijd van de gemeente Steenokkerzeel.
Artikel 3: De vereniging of organisatie krijgt de administratieve kost en 50% van de reinigingskosten terugbetaald (kosten incl. BTW). Dit met een maximum van de reinigingskost maal 5000 bekers.
Artikel 4: De aanvraag voor het ontlenen van herbruikbare bekers bij Festicup via Interza/Incovo is de verantwoordelijkheid van de verenigingen of organisatie zelf. De gemeente Steenokkerzeel komt niet tussen bij het niet of niet tijdig aanvragen.
Artikel 5: De vereniging of organisatie is zelf verantwoordelijk voor het transport, van en naar het door Interza/Incovo aangeduide afhaalpunt, van de herbruikbare bekers. De kosten die hiermee gepaard gaan worden niet opgenomen in deze toelage.
Artikel 6: De vereniging of organisatie houdt zich strikt aan de voorwaarden opgesteld door Interza/Incovo voor het ontlenen van de herbruikbare bekers. Indien de vereniging of organisatie breekt met deze voorwaarden kan de toelage geweigerd worden.
Artikel 7: De gemeente Steenokkerzeel is niet verantwoordelijk voor de kost van kapotte, verloren of vuile herbruikbare bekers. De tussenkomst voor deze kost hiervan wordt dan ook niet opgenomen in dit reglement.
Artikel 8: De vereniging of organisatie kan 3 maal per kalenderjaar beroep doen op deze toelage.
Artikel 9: De aanvraag voor deze toelage zal gebeuren via een aanvraagformulier. Hier moeten alle bewijsstukken (factuur + betalingsbewijs) aan toegevoegd worden. Bij het niet correct invullen van dit formulier of het ontbreken van de bewijsstukken kan de toelage geweigerd worden.
Artikel 10: Dit reglement treedt in werking vijf dagen na publicatie op de gemeentelijke website.
Het besluit van college van burgemeester en schepenen van 22 februari 2021 houdende het akkoord om een kinderfietsbibliotheek 'Op Wielekes' op te starten onder begeleiding van het Netwerk Bewust Verbruiken vzw, inmiddels genaamd De Transformisten vzw.
Het besluit van college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021 houdende principieel akkoord om het depot van de kinderfietsbibliotheek in een lokaal van GC DE Corren te organiseren, in de nabijheid van scholen, kribbe, het Repair Café,..
Er wordt gemikt op oktober om de bibliotheek te kunnen openen, met voorafgaand donatiemomenten tijdens de week van de mobiliteit in september.
Er dient een huishoudelijk reglement goedgekeurd te worden om met de juiste informatie de communicatie te kunnen starten in juni, een infomoment voor potentiële vrijwilligers en donatiemomenten te kunnen organiseren.
In bijlage het volledige huishoudelijk reglement.
Wie zal de uiteindelijke verantwoordelijke zijn van het depot?
Het depot zal gerund worden door vrijwilligers, ondersteund door De Transformisten vzw en de gemeente. Er dienen abonnementsgelden op een rekening gestort te worden. Om de continuïteit te verzekeren wordt de rol van rekeninghouder opgenomen door de gemeente.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Actie: ACT-93: Afvalbeperking, sorteren en circulaire economie stimuleren
Op budgetcode 2021/ACT-93/0309-00/61599999/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN is voor 2021 €10.000 voorzien.
1. De gemeente legt het huishoudelijk reglement voor de kinderfietsbibliotheek 'Op Wielekes' vast.
2. Deze beslissing wordt overgemaakt aan De Transformisten vzw.
Het gemeentelijk reglement voor de afkoppeling van hemelwater en het gemeentelijke subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen voor woningen dateert van 23 oktober 2008. De subsidie voor regentonnen dateert van 15 november 2007.
Deze reglementen zijn aan een evaluatie toe.
Het reglement voor de afkoppeling van hemelwater en het gemeentelijk subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen voor woningen subsidieert ingrepen die door bestaande wettelijke of reglementaire bepalingen reeds verplicht zijn. De gemeente Steenokkerzeel wenst alleen inspanningen die verder gaan dan wat wettelijk verplicht is te subsidiëren.
Om de klimaatdoelstellingen te behalen, zijn meer doorgedreven adaptatiemaatregelen nodig dan het huidige reglement stimuleert, zoals zoveel mogelijk ontharden van tuinen en daken.
Het doel van het nieuwe reglement is via ontharden, groene daken en het hergebruiken, infiltreren en bufferen van hemelwater de klimaatrobuustheid van de gemeente en de levenskwaliteit van haar bewoners en bezoekers vergroten. Door het betoelagen van maatregelen op perceelniveau, worden hittestress, wateroverlast en verdroging tegengegaan en de biodiversiteit verhoogd.
Het voorgestelde reglement vervangt bovenstaande 2 reglementen. Voor kleinere investeringen zoals de aankoop van een regenton kan bekeken worden of er een samenaankoop mogelijk is.
In bijlage het nieuwe subsidiereglement bufferen, infiltreren en hergebruiken van hemelwater.
Er is jaarlijks een budget van €5500 voorzien voor het uitkeren van subsidies.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Positief geadviseerd door de Milieuadviesraad met bemerking dat er voldoende aandacht mag gegeven worden aan de opvolging en voorzichtigheid geboden bij niet vergunde constructies.
Budgetcode GBB/0310-00/64910000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN €5500.
1. De gemeenteraad besluit de reglementen Gemeentelijk reglement voor de afkoppeling van hemelwater en het gemeentelijke subsidiereglement voor hemelwaterinstallaties en infiltratievoorzieningen voor woningen van 23 oktober 2008 en de Subsidie voor regentonnen van 15 november 2007 te vervangen door een nieuw subsidiereglement bufferen, infiltreren en hergebruiken van hemelwater.
2. Het nieuwe subsidiereglement bufferen, infiltreren en hergebruiken van hemelwater treedt in werking op de vijfde dag na publicatie.
3. De duurzaamheidsambtenaar controleert de aanvragen en informeert de burger.
4. Het subsidiereglement bufferen, infiltreren en hergebruiken van hemelwater wordt aan de burger gecommuniceerd via de gemeentelijke informatiekanalen.
Het bestaande subsidiereglement voor sportverenigingen uit 2016 werd geëvalueerd en bijgestuurd.
Het betreft geen grondige wijzigingen, maar kleine bijsturingen:
1. Dubbele artikels of voorwaarden werden verwijderd of anders geformuleerd.
2. Er wordt ingespeeld op fusieverenigingen.
3. Bij het honoreren van het aanbod ligt de focus op de trainingen en andere initiatieven (bv. initiaties, tornooien, ...), het competitie-element is verwijderd.
Het hele traject werd in samenspraak met de sportraad afgelegd.
Als bijlage aan dit besluit worden zowel de nieuwe als de oude versie van het reglement toegevoegd, alsook een document waarin alle wijzigingen zichtbaar zijn.
De sportraad geeft positief advies voor de voorgestelde wijzigingen aan het subsidiereglement van de sportverenigingen.
1. De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen aan het subsidiereglement van de sportverenigingen.
2. Dit reglement treedt in voege 5 dagen na publicatie.
De gemeente Steenokkerzeel heeft momenteel een paar vacatures die niet ingevuld geraken ondanks het feit dat deze reeds een paar keer gepubliceerd zijn (schoonma(a)k(st)ers zowel voor de gemeente als voor tewerkstelling bij de thuiszorgdiensten van het OCMW, toezichter gemeentelijke vrijetijdaccommodaties, toezichter buitenschoolse kinderopvang,...)
Soms dient een functie ook dringend ingevuld te worden (bv. door ziekte van in dienst zijnde werknemer) en verliest men heel wat tijd met procedure op te starten.
In deze gevallen kan er dan beroep gedaan worden op uitzendarbeid.
Door de zesde staatshervorming hebben de gemeenschappen en gewesten de bevoegdheid gekregen om de procedures, voorwaarden en regels vast te leggen volgens dewelke er een beroep kan worden gedaan op uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen. Vlaanderen heeft met het decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen uitwerking gegeven aan deze bevoegdheid.
Uitzendarbeid is niet mogelijk
Elk jaar keurt de gemeenteraad als inrichtende macht de vakantie- en verlofregeling in het gemeentelijk onderwijs goed.
Dit jaar wordt de vakantie- en verlofregeling voor het schooljaar 2021-2022 aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
De instellingen voor het basisonderwijs beschikken over twee facultatieve vakantiedagen.
Deze vakantiedagen kunnen ook opgesplitst worden in halve dagen en kunnen verschillen per vestigingsplaats van de instelling.
Uitzonderlijk dit schooljaar krijgen alle basischolen een extra vrije namiddag.
Vrijdag 24 december 2021 is een lesdag, maar de minister van onderwijs, Ben Weyts, besliste dat er in de namiddag geen lessen moeten ingericht worden. De leerlingen en personeelsleden van het basisonderwijs krijgen een extra halve dag vakantie.
Ten laatste op 15 juni vóór de aanvang van het volgend schooljaar leggen de instellingen de facultatieve vakantiedagen en de dagen dat de lessen geschorst worden, vast.
Bijkomend kunnen er voor het lerarenteam tijdens het schooljaar drie halve pedagogische studiedagen georganiseerd worden. Tijdens deze pedagogische studiedagen wordt de lesactiviteit voor alle leerlingen opgeschort.
Het advies van de schoolraad ontvangen op datum van 4 juni 2021 (zie bijlage).
De data waarop de lessen geschorst worden in de gemeentelijke basisschool Piramide & Tilia tijdens het schooljaar 2021-2022:
facultatieve verlofdagen vestiging Piramide & Tilia:
worden goedgekeurd.
Elk jaar keurt de gemeenteraad als inrichtende macht de extra-murosactiviteiten in het gemeentelijk onderwijs goed.
Extra-muros-activiteiten zijn activiteiten die plaatsvinden buiten de schoolmuren en georganiseerd worden voor één of meer leerlingengroepen. (Activiteiten die volledig buiten de schooluren vallen, vallen hier niet onder).
Het schoolbestuur, of bij delegatie de directie, beslist over de organisatie van extra activiteiten en oordeelt zelf, in overleg met de betrokken leerkrachten en met de schoolraad hoeveel lesdagen aan bepaalde activiteiten zullen worden besteed, welke leerlingengroepen participeren en hoe de niet-deelnemende leerlingen zullen worden opgevangen.
Deze activiteiten moeten een onderwijzend en opvoedend karakter hebben.
Het organiseren van dergelijke activiteiten moet gekaderd blijven in het pedagogisch project van de school en geschraagd worden door de gehele opvoedingsgemeenschap van de school.
Ook moeten de reglementaire bepalingen m.b.t. kostenbeheersing gerespecteerd worden.
Het advies van de schoolraad ontvangen op datum van 04 juni 2021 (zie bijlage).
De hieronder opgesomde extra-murosactiviteiten in de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2021-2022 tijdens de vermelde periodes en voor de vermelde klassen:
1. Een overnachting op school zal ingericht worden voor de leerlingen van het eerste leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Piramide tijdens de maand september 2021.
2. Een overnachting op school zal ingericht worden voor de leerlingen van het zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Piramide tijdens de laatste week van de maand juni 2022.
3. Een tweedaagse aan zee zal ingericht worden voor de leerlingen van het vijfde leerjaar van de gemeentelijke basisshool - afdeling Piramide. Data en evenement zijn nog onder voorbehoud.
3. Een tweedaagse boerderijklassen zullen ingericht worden voor de leerlingen van het derde en vierde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Tilia tijdens de maand september 2021.
4. Een sportweek zal ingericht worden voor de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Tilia tijdens de maand april 2022.
5. Een overnachting op school zal ingericht worden voor de leerlingen van het zesde leerjaar van de gemeentelijke basisschool - afdeling Tilia tijdens de maand juni 2022
worden goedgekeurd.
De jaarrekening van het AGB voor het jaar 2020 werd door de raad van bestuur vastgesteld op 10 juni 2021. De jaarrekening 2020 van het AGB wordt nadien voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
De rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, alsook een toelichting bij de jaarrekening en een aantal bijlagen.
De interne jaarrekening volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV), evenals de externe jaarrekening volgens het schema van de Nationale Bank van België (NBB) zijn eveneens toegevoegd.
Ingevolge artikel 37 van de statuten van het AGB Steenokkerzeel (alarmbelprocedure) stelt de raad van bestuur van het AGB voor om in 2021 een uitzonderlijke coronatoelage toe te kennen aan het AGB, om de liquiditeitspositie van het AGB te vrijwaren.
Artikel 243 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
1. De gemeenteraad geeft een positief advies voor de BBC-jaarrekening 2020 van het AGB Steenokkerzeel, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van 10 juni 2021 met toepassing van de geldende waarderingsregels in veronderstelling van continuïteit.
2. De jaarrekening 2020 van het AGB Steenokkerzeel opgesteld volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) wordt goedgekeurd.
3. De gemeenteraad beslist dat het AGB Steenokkerzeel zijn activiteiten verder zal uitvoeren zoals voorzien in de statuten.
4. Het toekennen aan het AGB Steenokkerzeel van een uitzonderlijke coronatoelage om de liquiditeitspositie te vrijwaren, zal het voorwerp uitmaken van een afzonderlijke beslissing in 2021.
5. De jaarrekening 2020 en bijhorende bijlagen zullen overgemaakt worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven vorm.
Bijlagen:
1. Balans
Actief |
Passief |
||
Vlottende activa |
63.007 |
Schulden |
2.970.950 |
Vaste activa |
2.972.509 |
Netto-actief |
64.566 |
Totaal activa |
3.035.516 |
Totaal passiva |
3.035.516 |
2. Staat van opbrengsten en kosten
Totaal kosten |
361.942 |
Totaal opbrengsten |
331.175 |
Tekort van het boekjaar |
30.767 |
3. Financiële toestand van de jaarrekening
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
De jaarrekening van gemeente en OCMW voor het jaar 2020 wordt ter vaststelling voorgelegd. Dit is de eerste geïntegreerde jaarrekening die wordt opgemaakt voor gemeente en OCMW samen volgens de zogenaamde BBC2020 regels.
De rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, alsook een toelichting bij de jaarrekening en een aantal bijlagen. Tevens zijn ook een aantal grafieken m.b.t. 2020 evenals een aantal vergelijkingen met voorgaande jaren opgenomen in de bijlagen bij de jaarrekening.
De samenvattende gegevens van de balans, de staat van opbrengsten en kosten alsook de staat van het financieel evenwicht van de jaarrekening zijn in bijlage bij dit besluit opgenomen.
De raad moet jaarlijks ook - in consensus met de raad voor maatschappelijk welzijn - de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW bepalen. Er wordt voorgesteld om dit bedrag voor 2020 te bepalen op 252.425 EUR, zijnde het negatief saldo van het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW voor 2020.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 260 en 261.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
1. Het deel gemeente van de jaarrekening 2020 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel wordt vastgesteld.
2. Het bedrag van de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW wordt voor 2020 bepaald op 252.425 EUR, zijnde het negatief saldo van het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW voor 2020.
3. De gemeenteraad keurt het deel OCMW van de jaarrekening 2020 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel - zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 24 juni 2021 - goed, en stelt daarmee de jaarrekening 2020 in zijn geheel definitief vast.
4. De jaarrekening 2020 van gemeente en OCMW en bijhorende bijlagen zullen binnen de wettelijke termijnen worden overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven vorm.
Bijlagen:
1. Geïntegreerde balans
Actief |
Passief |
||||||||||||
|
|
2. Geïntegreerde staat van opbrengsten en kosten
Totaal kosten |
21.446.958 |
Totaal Opbrengsten |
22.004.411 |
Overschot van het boekjaar |
557.453 |
3. Staat van het financieel evenwicht van de geïntegreerde jaarrekening
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei gewijzigde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
Op 23 april 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie. De Vlaamse Regering gaf op 7 mei haar definitieve goedkeuring aan een wijzigingsbesluit tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 en optie 2 tot 31 augustus 2021.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties:
Besturen die op basis van het BVR van 13 november geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 april 2021 een overeenkomst voor optie 1 (sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) afsluiten.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 31 augustus 2021.
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :
- Afsprakennota waarin de gemeente, in overleg met de COVID-19-teams haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst zal uitvoeren, concreet omschrijft;
- De nodige verwerkersovereenkomst(en) zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be;
- De contactlijsten m.h.o. op het aanvragen van de nodige accounts op deze engagementen te kunnen uitvoeren;
- In voorkomend geval, de nodige protocollen zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be.
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Motivatie
Artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie verankert het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve voorbereiding van zulke potentiële crisissen. Dit beginsel houdt in dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en voorlopige maatregelen te nemen;
Gelet op de oproep van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020, verankerd in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, aan alle Vlaamse gemeenten om aanvullend en ondersteunend aan de reeds bestaande initiatieven bijkomende engagementen op te nemen in deze strijd;
Gelet op de stijgende besmettingsgraad in Vlaanderen;
De complementaire engagementen worden opgenomen in het kader van de bestrijding van de COVID-19-pandemie.
Een en ander vergt dat de gemeente zo snel mogelijk met haar engagementen kan opstarten, zodat geen kostbare tijd verloren gaat.
Om te kunnen op opstarten is de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met bijlagen vereist. Op basis daarvan ontvangt de gemeente tevens de nodige accounts voor van de verschillende platformen.
De nodige stukken hiertoe werden sedert 7 december 2020 door de Vlaamse overheid ter beschikking gesteld, zodat vanuit de gemeenten niet vroeger kon worden geagendeerd/gereageerd.
Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toelaat te wachten tot de eerstvolgende gemeenteraad omwille van de noodzaak om engagementen onmiddellijk te kunnen opnemen.
Dat de hoogdringendheid blijkt uit de epidemiologische resultaten voor Vlaanderen, die van dag op dag evolueren.
Gelet op de voornoemde hoogdringendheid, neemt het college van burgemeester het besluit tot ondertekening van de voorliggende samenwerkingsovereenkomst en bijlagen.
Zij doet dit onder voorbehoud van bekrachtiging van onderhavig besluit door de eerstvolgende gemeenteraad waarop dit dossier rechtsgeldig kan worden geagendeerd.
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen tijdens de zitting van 17 mei 2021 betreffende goedkeuring addendum optie 1 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing voor de periode 1 april tot 31 augustus 2021.
Gelet op de kennisname door het vast bureau in zitting van 17 mei 2021 betreffende het besluit van het college van burgemeester en schepenen inzake goedkeuring addendum optie 1 tot toekenning ban een subsidie aan de lokale besturen voor de periode 1 april tot 31 augustus.
1.De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken en het door het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken gewijzigde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
2. De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 mei 2021, genomen bij hoogdringendheid, inzake goedkeuring addendum optie 1 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing voor de periode 1 april tot en met 31 augustus 2021 en bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Arlette Verboomen geeft toelichting over dit agendapunt :
Een tiental jaar geleden heeft de gemeente een gracht gegraven in de Galmartstraat. Deze gracht diende om wateroverlast te vermijden. Deze gracht dient onderhouden te worden. Tot op heden zien we dat dit niet (voldoende) gebeurt. Waardoor het water blijft stilstaan en niet weg kan. Dit veroorzaakt opnieuw wateroverlast en brengt eveneens zware geurhinder met zich mee bij warm weer. Kan de gemeente hier iets voor ondernemen?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Enige tijd geleden kwam de vraag reeds ter sprake op de gemeenteraad welke maatregelen de gemeente kan nemen om zoveel mogelijk water te besparen of kan hergebruiken? Dit gaat zowel over hemelwater, als over industriewater (water dat wordt opgepompt uit de grond om de stabiliteit van nieuwbouw te garanderen), als over het efficiënt gebruik van landbouwwater.
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
We kennen het allemaal – je parkeert je wagen op een (openbare) parking, je bent eventjes weg en er zit een vervelend reclamekaartje tussen je autoraam of onder je ruitenwisser. Vele burgers vinden dit belastend. Maar al te vaak worden deze kaartjes dan ook op de openbare weg gegooid, wat vervuilend is voor het milieu. Daarnaast hebben de personen die deze kaartjes ronddelen op dat moment ook een vrije inkijk in elke wagen op de parking. Wij vroegen ons dan ook af of het mogelijk is om stappen te ondernemen waarbij het verspreiden van deze kaartjes op openbare parkings wordt verboden en eventueel de eigenaars van private parkings hieromtrent aan te spreken ?
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt:
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In verband met de recuperatie van hemelwater organiseert de gemeente Zemst samen met andere gemeenten en steden een samenaankoop voor regenwatertonnen.
Zie https://igemo.be/regenwaterton/
Vraag : Is onze gemeente niet geneigd om ook een samenaankoop te organiseren ?
Deze vraag werd al beantwoord in een vorig punt.
Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Kan overwogen worden om van de Sint-Jannekensstraat een fietsstraat te maken?
Dit gekoppeld aan een verbod voor gemotoriseerd verkeer, behoudens voor de aangelanden vanaf de Tervuursesteenweg tot aan hun woonst.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Feiten, context, argumentatie : CBS 7/6/2021.
In dit punt lees ik op pag 19 :
Verder willen wij hierbij ook nog verwijzen naar de geactualiseerde geluidsstudie die is toegevoegd aan de huidige aanvraag waarin geconcludeerd wordt dat het specifiek geluid van DHL Aviation de grenswaarde van 40 dB(A) voor de nachtperiode respecteert ter hoogte van de meest kritische beoordelingspunten in de omgeving. Hieruit kan besloten worden dat ook tijdens de minder drukke nachtelijke uren, en tijdens de avond- en dagperiode met minder strenge grenswaarden, overal aan de grenswaarde kan worden voldaan.
Kan ik deze studie ontvangen aub?
Verder lees ik op pag 21 :
Lozing bedrijfsafvalwater in de riolering (Verandering: uitbreiding met 0,25 m³/u) en
Airco's, compressoren en koelinstallaties (Verandering: uitbreiding met 583,82 kW)
Dat zijn uitbreidingen van 50 % en 60 %
Is dat niet heel veel tov de oorspronkelijke aanvraag?
Waarom moet dat zo verhogen?
Wordt er door de gemeente nagegaan wat de impact hiervan zal zijn op Melsbroek?
Is deze omgevingsvergunning op de agenda van de milieuadviesraad gezet ?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Op de gemeenteraad van oktober 2020 hebben volgend punt moeten stemmen:
Aanleg parkings aan de Mulslaan en de Kampenhoutsesteenweg - ontwerpopdracht:goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze
Hoever staat het ontwerp van deze parkings ? Kan dit toegelicht worden ?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
We hebben een eerste voorontwerp van de Mulslaan gekregen, waarop men aanpassingen heeft gevraagd. Tegen volgende week heeft de ontwerper beloofd om een aangepast ontwerp door te sturen evenals een eerste ontwerp voor de Kampenhoutsesteenweg.
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Van 22 mei 2021 tot 13 juni 2021 werd een participatie uitgevoerd voor de herbestemming van de pastorij van Perk. We vonden dit een goede manier van participatie met de bevolking. Leuk dat er enkele voorstellen gedaan werden en er ook een mogelijkheid was om zelf een idee op te geven.
Kunnen jullie al toelichting geven over deze participatiemoment ?
Is er veel reactie gekomen ? Zijn er ook nieuwe ideeën gegeven ?
Wat is de verdere planning ?
Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Waarom zijn er geen gemeenteraden in juli en augustus?
Voorzitter Bruno Peeters antwoordt :
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Deel 1 : Fietsstallingen
In december vorig jaar hadden wij als eens gevraagd om meer fietsenstallingen te voorzien op de site van Boerke Buelens.
Dit om winkelen met de fiets te stimuleren.
Zie hieronder :
Vraagstelling: Kan de gemeente opleggen dat er per winkel, in de directe omgeving van de winkel minimaal 2 autoparkeerplaatsen worden voorzien voor fietsen te stallen ?
Besluit: Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt: Er waren 25 fietsplaatsen vergund, maar blijkbaar zijn er een aantal verwijderd wegens beschadigd na aanrijding. De eigenaar gaat het nodige doen om de nodige fietsparkings te voorzien, mits de nodige vergunningen, op dezelfde locatie.
Op de GR van april 2021 stelden wij opnieuw een vraag hierover, naar aanleiding van de toestand op dat moment. Foto’s werden toen ook toegevoegd.
Onze vraag was toen :
Werden de eerder gemaakte afspraken nageleefd, en wordt hier controle op uitgevoerd?
Wij kregen in april 2021 volgend antwoord :
Schepen Wim Mombaerts antwoordt dat op 30 maart deze mensen werden aangeschreven. We hebben hen nog eens herinnerd op 16 april. De verantwoordelijke zal een nieuwe reeks fietsenstallingen plaatsen, die niet kunnen kapot gereden worden, heeft hij gemeld.
Op 19/6 gaan wij ter plaatse kijken en zien de fietsenstallingen er zo uit : zie 3 bijgevoegde foto’s.
Foto’s zijn zowel van de voormiddag als de namiddag.
Vraag : Wanneer wordt hier eindelijk echt iets aan gedaan?
Kunnen wij de correspondentie ontvangen die er hieromtrent is geweest met alle
betrokken partijen?
Kunnen zij die in gebreke blijven beboet worden?
Deel 2 : Afval
Hier werd ook eerder al eens een vraag over gesteld tijdens de GR van december 2020 :
Zie hieronder de vraag van toen + het antwoord.
Aanleiding:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt : Op de site van Boerke Buelens aan Mulslaan ligt dagelijks veel zwerfvuil.
Vraagstelling:
Zijn hierover afspraken gemaakt met de winkels? Zij zijn onrechtstreeks verantwoordelijk voor dit zwerfvuil. Kunnen zij erop aangesproken worden om dit vuil dagelijks op te ruimen ? Het gaat tenslotte om hun parking. Zo niet dient er handhaving te gebeuren waarin deze winkels beboet kunnen worden.
Besluit: Schepen Marleen Ral antwoordt: Er zijn afspraken gemaakt met de winkels, zij dienen vuilnisbakken te plaatsen aan hun winkel, daarmee zijn ze in orde. De winkels zijn verantwoordelijk voor dit zwerfvuil, maar het zelf opruimen is moeilijk. Wij hebben de politiediensten ingelicht van de klachten over zwerfvuil, die dit mee opvolgen.
Op 19/6/2021 ziet de parking er uit als op bijgevoegde foto’s.
Vraag : wat is er ondertussen ondernomen om dit probleem aan te pakken?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt:
Schepen Marleen Ral antwoordt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
In het CBS van 31 mei jl. lezen wij dat er werd gekozen om de vervanging van de ramen van de sporthal te verschuiven naar 2022.
Graag hadden wij vernomen :
- wat is het bedrag van de investering ?
- wat is de reden van jullie keuze om deze vervanging te verschuiven naar het budget 2022 ?
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt:
In 2021 was er 100.000 euro voorzien, in 2022 50.000 voor de woning, en we willen die beide dossiers samen behandelen, voor een betere prijs.
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
De bekendmaking van de nieuwe halteverspreiding/afschaffing is ronduit dramatisch en een kaakslag voor deelgemeente Melsbroek.
Op de site van De Lijn staat duidelijk te lezen dat De Lijn haar eigen vervoersplan volledig afgestemd op maat van de regio. Het vervoersplan wordt/werd mee bepaald door de vervoersregioraad waarvan de gemeenten deel uitmaken omdat deze volgens De Lijn weten welk vervoer het best nodig is in hun regio.
Onze fractie vindt het weergegeven besluit van het CBS eerder lauwtjes en verwachten een daadkrachtiger antwoord met betrekking tot de afschaffing van de haltes in Melsbroek Centrum.
Wij begrijpen dat meerdere haltes binnen een bepaalde zone te veel zijn, maar 1 halte bij bvb het begin van steenwagenstraat en 1 ter hoogte van Melsbroek Kerk(Kliniek) lijkt ons niets te veel.
Bovendien blijkt uit het vervoersplan 2022 dat een vervoer op maat zal voorzien en ingepland worden door de mobiliteitscentrale, die de reizigers zal helpen hun verplaatsingen te reserveren via taxi's, deelfietsen en deelsteps. Dit alles lijkt mij eerder vervoer op maat van stadskernen, maar niet van een landelijke gebied.
Graag hadden wij dus vernomen :
Schepen Wim Mombaerts antwoordt: