De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
In het kader van de opdracht “Vervanging buitenschrijnwerk Sporthal Hertblock en conciërgewoning” werd een bestek opgesteld door de dienst openbare werken.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 111 570,25 excl. btw of € 135 000,00 incl. 21% btw (€ 23 429,75 Btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140 000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW101 (actie GBB) van de investering 2022.
1. Het bestek en de raming voor de opdracht “Vervanging buitenschrijnwerk Sporthal Hertblock en conciërgewoning”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 111 570,25 excl. btw of € 135 000,00 incl. 21% btw (€ 23 429,75 Btw medecontractant).
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW101 (actie GBB).
4. De betaling zal gebeuren met de kredieten ingeschreven op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW101 (actie GBB) van de investering 2022.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 16 maart 2020 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Onderhoudswerken fase 9” toe te wijzen aan mesO Studiebureau bvba, Jan Mulsstraat 132 bus 0201 te 1853 Grimbergen.
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 14 februari 2022 goedkeuring aan het voorontwerp voor deze opdracht tegen een geraamd bedrag van € 864 267,68 incl. btw.
In het kader van de opdracht “Onderhoudswerken fase 9” werd een bestek met nr. 2020-043bis opgesteld door de ontwerper, mesO Studiebureau bvba, Jan Mulsstraat 132 bus 0201 te 1853 Grimbergen.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 762 995,71 excl. btw of € 923 224,81 incl. 21% btw (€ 160 229,10 Btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0200-00/22400007/BESTUUR/CBS/0/OW020 (actie ACT-125) van de investering 2022.
1. Het bestek met nr. 2020-043bis en de raming voor de opdracht “Onderhoudswerken fase 9”, opgesteld door de ontwerper, mesO Studiebureau bvba, Jan Mulsstraat 132 bus 0201 te 1853 Grimbergen worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 762 995,71 excl. btw of € 923 224,81 incl. 21% btw (€ 160 229,10 Btw medecontractant).
2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0200-00/22400007/BESTUUR/CBS/0/OW020 (ACT-125).
5. De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0200-00/22400007/BESTUUR/CBS/0/OW020 (actie ACT-125) van de investering 2022.
Email van Havicrem van 27 april 2022 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering zal plaatshebben op woensdag 15 juni 2022, om 18u45, in het Crematorium Daelhof te Eppegem, met volgende agenda:
De gemeente is aangesloten bij de intergemeentelijke vereniging Havicrem, die werd opgericht op 10 juni 2003, bekendgemaakt in de bijlagen tot het Belgisch Staatsblad van 26 september 2003 onder het nummer 03099363, en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
Havicrem staat in voor het beheer van één of meerdere crematoria in het arrondissement Halle-Vilvoorde, een opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Havicrem werden op 28 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid voor de ganse legislatuur.
E-mail van Interza van 05 mei 2022 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering zal plaatsvinden op woensdag 29 juni 2022 om 19u00 in zaal Nothengem Sint-Lambertusstraat 1 in Nossegem, met volgende agenda :
1. Vaststelling van geldigheid tot vergaderen overeenkomstig artikel 22 van de statuten
2. Goedkeuring van de notulen van 16 december 2020
3. Verslag van de raad van bestuur
4. Verslag van de commissaris
5. Goedkeuring van de jaarrekening per 31 december 2020
6. Bestemming van de resultaten
7. Kwijting aan de bestuurders en de revisor
8. Varia
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Interza werden op 28 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid voor de hele legislatuur.
Het Koninklijk Besluit van 3 oktober 1978, houdende machtiging tot oprichting van een intercommunale vereniging voor vuilverwijdering door de gemeenten Kampenhout, Kraainem, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem en Zaventem.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Schrijven van PBE van 04 april 2022 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering zal plaatshebben op donderdag 30 juni 2022, om 18u00, in het Fluvius gebouw, Diestsesteenweg 162 te Lubbeek, onder voorbehoud van de eventuele verdere ontwikkelingen rond het coronavirus COVID-19 met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband PBE.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
Op 1 mei 2022 heeft het vaccinatiecentrum Kampenhout-sas de deuren gesloten. De drie KASTZE-gemeenten gaan samen met de ELZ Bravio verder met Kampenhout als penhoudend bestuur. Voor Steenokkerzeel komt er een vaccinatiepunt in De Corren. Er moet een overeenkomst opgesteld worden tussen de drie besturen en de ELZ. Dit moet ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De gemeenteraad gaat akkoord om samen met Kampenhout, Zemst en de ELZ een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan in het kader van de vaccinatiecampagne tegen Covid-19 en keurt deze goed.
De penningmeester van het kerkbestuur stelt elk jaar de jaarrekening op die wordt vastgesteld door de kerkraad. Elke kerkraad moet de jaarrekening vóór 1 maart indienen bij het centraal kerkbestuur. Het centraal kerkbestuur verzamelt de jaarrekeningen van de verschillende kerkbesturen en moet deze vóór 1 mei gecoördineerd indienen bij de gemeenteoverheid en de provinciegouverneur. De gemeenteraad moet binnen de 50 dagen na ontvangst van de jaarrekeningen advies uitbrengen over de rekeningen en dit advies overmaken aan de provinciegouverneur.
De jaarrekeningen 2021 werden gezamenlijk bij de gemeente ingediend door het centraal kerkbestuur op 26 april 2022. De adviestermijn van de gemeente eindigt aldus op 15 juni 2022.
De financiële dienst heeft de 4 jaarrekeningen gecontroleerd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
De financiële dienst verleent een gunstig advies over de jaarrekeningen 2021 van de kerkbesturen St.-Martinus, St.-Niklaas, St.-Rumoldus en St.-Catharina zonder opmerkingen.
Er wordt een gunstig advies verleend omtrent de jaarrekeningen 2021 van de kerkbesturen St.-Catharina, St.-Martinus, St.-Niklaas en St.-Rumoldus:
Kerkfabriek |
Exploitatieresultaat |
Investeringsresultaat |
Sint-Catharina |
64.774,01 |
-6.103,08 |
Sint-Martinus |
105.976,77 |
0 |
Sint-Niklaas |
141.218,33 |
598.146,68 |
Sint-Rumoldus |
151.585,11 |
77.063,85 |
Het algemeen zonaal politiereglement dient aangepast te worden door twee nieuwe reglementen van de hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost.
Het algemeen zonaal politiereglement werd goedgekeurd op 25 maart 2021. Echter is een politiereglement een dynamisch document, dat steeds conform nieuwe regelgeving en rechtspraak moet blijven. Op de gemeenteraad in Kampenhout op 12 mei 2022 worden de twee nieuwe reglementen rond de brandveiligheid in horecazaken en evenementen voor de Hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost goedgekeurd. Door deze goedkeuring dienen de artikels rond de brandveiligheid in het Algemeen Zonaal politiereglement aangepast te worden.
o De hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost heeft een uniform reglement voor horecazaken en evenementen opgesteld voor de volledige zone. In de zoneraad van 24 november 2021 werden de ontwerpen van het zonale horeca- en evenementenreglement goedgekeurd. Door deze beslissing dienen alle horecazaken en evenementen binnen de 32 gemeenten van de zone die deze reglementen bekrachtigen te voldoen aan dezelfde voorschriften. De gemeente Kampenhout valt onder deze hulpverleningszone. Ook bieden deze nieuwe reglementen de mogelijkheid om bestaande verouderde politiereglementen (cfr. bijlage 2 AZP KASTZE) op te heffen. De gemeenteraad van Kampenhout dient beide reglementen goed te keuren. De reglementen moeten in werking treden vanaf 1 juni 2022.
o Door het goedkeuren van beide reglementen door de gemeenteraad van Kampenhout, dienen de artikelen 72 en 131 van het algemeen zonaal politiereglement aangepast te worden. Tot slot is hierdoor bijlage 2 van het algemeen zonaal politiereglement niet meer geldig en dient dit uit het algemeen zonaal politiereglement gehaald te worden.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119, 119bis, 135§2, 5°
Strafwetboek van 8 juni 1867 en latere wijzigingen
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
Vlaams decreet van 22 december 2017 over het lokaal Bestuur, artikel 2§1 en 40 §3
Vlaams decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019
Zonaal horecareglement van de Hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost
Zonaal evenementenreglement van de Hulpverleningszone Vlaams-Brabant Oost
Gemeenteraad 25-03-2021: vaststelling algemeen zonaal politiereglement
De gemeenteraad keurt de aanpassingen van het Algemeen Zonaal Politiereglement (AZP) goed.
De gemeenteraad keurt de nieuwe versie van het Algemeen Zonaal Politiereglement (AZP) goed, dat in werking treedt op 01-06-2022.
Jan van Hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Via FB wordt commotie gedeeld wegens verplaatsen, stelen, weggooien van bloemen, bloemstukken, e.d.m.
Heeft het bestuur hier kennis van ? Is dat ook vastgesteld op andere kerkhoven ? Kunnen er maatregelen genomen worden ?
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt:
Jan van Hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
De Gemeenteraadszitting voorzien op 21 april ll. werd verdaagd naar 26 april om de burgemeester toe te laten op de eerst genoemde datum deel te nemen aan het “luchthavenoverleg”
VRAGEN
Welke zijn de conclusies n.a.v. bedoeld overleg ?
Burgemeester Kurt Ryon antwoordt als volgt:
Jan van Hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
GROEN heeft recent bij herhaling gepolst naar de stand van zaken inzake de aankoop van de gronden en blijft dit onverdroten verder doen. Idem voor wat betreft subsidies en een subsidieambtenaar.
In het ontwerpverslag van de gemeenteraadszitting van 26 april ll. lezen we o.m. het volgende (p. 29 en 30):
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Schepen Jelle Mombaerts voegt toe:
VRAGEN
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Schepen Jelle Mombaerts, vult aan:
Jan van Hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
In het collegeverslag van 02 mei 2022 staat als besluitvorming onder punt 13, p. 25 (Bodemsaneringsdossier wachtbekken Vogelzang: bijkomend onderzoek PFAS -
kennisname resultaten) te lezen:
Besluit:
1. Het college neemt kennis van de resultaten PFAS.
2. Er wordt een overleg in gepland zodat de resultaten meer in detail voorgesteld kunnen worden om het vervolgtraject voor het bodemdossier te bepalen.
3. De nodige maatregelen zijn genomen thv het Vogelzangwachtbekken, de zone bunker en de nabije omgeving.
3. De brieven ter inlichting van de omliggende eigenaars zullen opgemaakt worden.
4. De meetstaat van 29 april 2022 van Sertius nv voor de bijkomende onderzoeksverrichtingen voor het bedrag van 6.671,10 euro excl. BTW (8.072,03 incl. BTW) wordt principieel goedgekeurd.
5. Het college gaat akkoord met een voorlopige facturatie van de kosten van de bijkomende onderzoeksverrichtingen op basis van een 50-50 verdeling tussen BAC en de gemeente Steenokkerzeel. Bij de eindafrekening moeten we streven naar een correcte verdeelsleutel op basis van de gedane vaststellingen. Er zal een budgetverhoging nodig zijn voor de nog bijkomende onderzoeken, het precieze bedrag hiervan volgt nog later.
VRAGEN
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Jan van Hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Uittreksel uit collegeverslag van 11 april 2022 omtrent “Paradise City 2022 - afspraken”:
2. 1820-fonds
Ter compensatie van de overlast voor onze inwoners werd het 1820-fonds opgericht. Dit fonds past binnen de visie van Paradise City BV: maatschappelijk verantwoord ondernemen & een hechte band ontwikkelen met de lokale gemeenschap.
Meer concreet houdt dit in:
o Voorbeeld 2022: indien Paradise City uitverkoopt en er 36.000 bezoekers zijn over 3 dagen krijgt het 1820 fonds: 25.000 X 0,25 = 6250 euro + 11.000 (36K-25K) X 1,5 euro= 16.500 euro = 22.750 euro
o Voorbeeld 2022-2026: indien Paradise City zijn doelstellingen haalt: 113.750 euro voor 1820-fonds over 5 jaar
o Voorbeeld: Deloitte was gepland op 4.000 bezoekers. => 6.000 euro.
VRAGEN
Schepen Geert Laureys antwoordt als volgt:
Jan van Hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Met heel veel enthousiasme – want reeds uitdrukkelijk voorzien in het verkiezingsprogramma 2018 van GROEN – lezen we in het collegeverslag van 11 april ll. het volgende:
37. Installatie van nieuwe Bancontact CASH-punten in Steenokkerzeel.
Aanleiding:
Email van Sandra Charlier van de firma Batopin waarin medegedeeld wordt dat de banken Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC in samenwerking met Batopin een nieuw netwerk van cash-punten wil uitrollen in onze gemeente. Hiervoor zouden zij graag beroep willen doen op onze lokale terreinkennis, graag een contactpersoon willen hebben en enkele concrete data om dit verder toe te lichten.
Besluit:
1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het schrijven van Batopin i.v.m. het uitrollen van een nieuw netwerk van cash-punten.
2. Het college van burgemeester en schepenen, vertegenwoordigd door Kurt Ryon en Jelle Mombaerts, stelt volgende data voor voor een online gesprek te organiseren (30 min.) inzake verdere toelichting van het project:
- donderdag 21/04 - 16 uur
- maandag 25/04 - 10 uur
VRAGEN
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Burgemeester Kurt Ryon vult aan:
Jan van Hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Uit het collegeverslag van 11 april 2022 (p. 45):
29. Voorstelling Studaro
Aanleiding:
Hans Van Impe - B2T & partnership manager - heeft de gemeente Steenokkerzeel gecontacteerd om zijn project "Studaro" voor te stellen.
Feiten, context en argumentatie:
Studaro helpt:
1. Hoogopgeleide studenten (vanaf 3de jaar bachelor) met een specifieke achtergrond (IT/Marketing/Sales/Engineering/Accounting/Finance/HR/Admin,Logistics, ...) aan een talent based studentenjob.
Concreet werken ze 2-3 dagen/week (of meer indien nodig) tijdens het academiejaar met het oog (eventueel) op een full-time aanwerving na afstuderen of op
projectbasis. Naast het zoeken en selecteren van kandidaten nemen we ook de volledige administratieve afhandeling over.
In dit uurtarief € 26/uur of € 28/uur (Ict en Ing/Ir) zitten wel alle andere kosten verwerkt, zoals uurloon, sociale taksen, contractering, dimona's, verzekeringen,
onze service fee enz...
De gemeente ontvangt een BTW factuur voor de geleverde prestaties.
Supplementair zijn transportkosten (€ 10/dag, exclusief BTW) en een kleine administratieve kost/uur (€ 0,75).
Bij thuiswerk is de vergoeding € 10/dag, exclusief BTW.
2. Concept young graduates
3 mogelijkheden:
o via selectiefee: voor dit principe is Studaro officieel partner van Poolstok.
o via een consultancy fee van € 400/dag of € 425/dag (ICT of Ir / Ing)/, exclusief BTW voor een minimum periode van 6 maanden waarna de gemeente kan beslissen om de kandidaat definitief aan te werven of niet. Deze periode kan steeds per 6 maanden verlengd worden.
o via consultancy van minimum 6 maanden: uurtarief € 37 of € 40(ICT of Ir / Ing) + € 0,75/uur administratieve kost + € 10.00/dag transportkosten, exclusief BTW.
Na 6 maanden kan het bestuur beslissen om deze persoon aan te werven op onze pay-roll of niet. Deze periode kan steeds per 6 maanden verlengd worden. In deze optie worden de feestdagen en (eventuele) ziektedagen wel gefactureerd.
Studaro werkt 100% no cure no pay en er is geen handtekening vereist zolang de gemeente niemand effectief aanstelt. De maandcontracten maken het ook flexibel, risicovrij en kostenefficiënt.
Studaro kan heel snel schakelen en afhankelijk van de interne procedure bij de klant kan een student reeds na 2 à 3 weken ingezet worden.
Studaro werkt reeds samen met heel wat centrumsteden/gemeenten, intercommunales, politiezones en sociale organisaties (CAW, NGO's...).
Besluit:
Het college van burgemeester en schepenen verklaart zich akkoord dat er een beroep kan gedaan worden op Studaro voor de invulling van openstaande of niet ingevulde functies na een aanwervingsexamen (enkel voor B en/of A niveaus) en dit zowel via
1. Hoogopgeleide studenten (vanaf 3de jaar bachelor) met een specifieke achtergrond (IT/Marketing/Sales/Engineering/Accounting/Finance/HR/Admin,Logistics, ...) aan
een talent based studentenjob.
Concreet werken ze 2-3 dagen/week (of meer indien nodig) tijdens het academiejaar met het oog (eventueel) op een full-time aanwerving na afstuderen of op
projectbasis.
2. Concept young graduates.
VRAGEN
Graag toelichting wat concreet wordt aangeboden door STUDARO.
Heidi Abeloos, algemeen directeur, antwoordt als volgt:
Schepen Geerrt Laureys voegt toe:
Jan van Hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Graag:
Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:
Jan van Hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
De Vlaamse overheid publiceerde zeer recent een projectoproep naar lokale overheden toe voor ontharding en groen-blauwe inrichting van bebouwde omgeving (https://omgeving.vlaanderen.be/oproep-groenblauwe-parels).
Is het bestuur hiervan op de hoogte en bestaat de intentie de oproep te beantwoorden ?
Deze vraag wordt ingetrokken, omdat er tijdens de debatten al een antwoord kwam op deze vraag.
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
We volgden op 4-5-22 de sessie van Fluvius over hemelwater en droogteplan aangaande de Trawoolbeek, Lopende beek, Lellebeek en Leibeek. Er werd vooral gekeken naar ontharding en infiltratie van de straten/parkings en aangegeven dit ook best mee te nemen in het mobiliteitsplan.
Daarin werd duidelijk gesteld dat een deel van Den Achtergael in Pluviaal overstromingsgebied ligt - zie bijlage. Net dat stuk heeft de gemeente opgenomen in het RUP om Den Achtergael te bebouwen. Een ander openbaar bestuur aanwezig op deze sessie gaf duidelijk aan dat zij geen omgevingsvergunningen toestaan als dit ligt in Pluviaal overstromingsgebied.
Vragen:
Gaat de gemeente het RUP mbt Den Achtergael aanpassen dit wetende ?
Hoe gaat de gemeente omgevingsvergunningen in dit licht beoordelen ?
Eerder vroegen wij ook om de loop van de lopende beek in kaart te brengen, als antwoord kregen wij dat dit “geen prioriteit” was. Hoe zien jullie dit in kader van het hemelwater en droogteplan ? we verwijzen hier ook naar de bouw van appartementen in de buurt van de lopende beek en in pluviaal overstromingsgebied waar enorm veel water is opgepompt en waarschijnlijk de lopende week onder liep. Zie bijlage.
Bij de bespreking van de Veerlebeek en Molenbeek, werd dit genoteerd in het verslag: Fluvius stelt voor om parkings van de kerk en de bibliotheek onder de loep te nemen voor onthardingskansen. De gemeente meldt dat hier al een project lopende is waarvoor het ontwerp werd opgemaakt met aandacht voor water (slide 48). Fluvius vraagt inzage in (water)plannen indien mogelijk. Kunnen wij deze plannen ook voorgesteld krijgen op deze gemeenteraad ?
Rond de kerk van Perk zou er ook aan ontharding gedaan worden, maar rond de kerk van Melsbroek werd dit niet besproken, waarom ?
Zijn er nog andere maatregelen die de gemeente zal nemen ? voorbeeld zoals eerder al eens door ons voorgesteld: water opvangen van de kerken ?
zal er rekening gehouden worden met de concrete maatregelen die BBL, WWF en natuurpunt voorstellen ? vb het aanstellen van een onthardingsambtenaar
Waarom werden enkel de gemeenteraadsleden van de oppositie uitgenodigd en niet deze van de meerderheid ?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Schepen Marleen Ral antwoordt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
In de gemeenteraad van april jl werd aangehaald dat er een gesprek zou zijn met de stakeholders aangaande Den Achtergael op 12-5-22.
Vragen:
Wie zijn deze stakeholders en waarom worden zij als stakeholders gezien ?
Wat is er besproken op 12-5-22 ?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
De gemeente heeft voor de monitorwerking van de speelpleinen een reglement. De jongeren die monitor willen zijn op de speelpleinen, dienen een cursus en een stage te volgen vooraleer zij aan de slag kunnen als monitor. De inschrijving van het cursusgeld wordt voor een groot deel door de gemeente terugbetaald. We vinden dit een goede aanpak die kan doorgetrokken worden.
Vragen:
Kan er voor andere jeugdbewegingen iets soortgelijks opgezet worden zodat de leiding die toch wekelijks de kinderen uit onze gemeente een fijne zondagnamiddag geeft en een jaarlijks kamp organiseert, toch een minimale vorming krijgen ?
Bijvoorbeeld: per leiding dat de cursus monitor volgde, kunnen subsidies gekregen worden ? Of de subsidies worden daarop ingesteld. En kan de cursus ook worden terugbetaald ?
Kunnen deze cursussen zowel over het leiden van een vereniging gaan als over het begeleiden van de jeugd ?
Kan dit vb ook voor het leiden van een jeugdhuis en de activiteiten daarvoor ?
Schepen Hannelore Velaerts antwoordt als volgt:
Hannelore zal samen met de jeugddienst de lijst proberen te vervolledigen.
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
In de Dreefweg ter hoogte van huisnummers 14, 16, 18 is er een hoekje geasfalteerd dat lager ligt dan de rijweg en het verhard wandelpad achter de school de piramiden.
Het probleem : gezien dat stuk "parkeer-ruimte" lager ligt dan de rijweg is er telkens bij regenval een sterke samenstroom van water.. en geen rioolput voor de afvoer op deze lager gelegen plek.
het laagste punt ligt aan de witte auto op beeld (Nr 14) en regelmatig wordt dit daar een grote plas tot wel 10-15 cm diep.
Meermaals is hier reeds kennis van gegeven aan de gemeente en nog steeds wordt dit probleem niet opgenomen.
Graag de reden waarom hier geen gehoor wordt gegeven, of.. mocht het toch mogelijk zijn dat de gemeente hiervan geen weet heeft... wat gaat er op korte termijn aan gedaan worden ?
Dat hoekje asfalt is tevens in erbarmelijke staat en dient dringend te worden vernieuwd.
Mogelijkheid voor ons..
1. uitbreiding te voorzien met rioolputje in de hoek (Nr 14) en herstellen van wegdek.
2. deze hoek her-aanleggen met uitbreiding van wat groenbuffer, en verlenging van de opritten van Nr 14 en 16... zo kan het water natuurlijk in de bodem trekken en is er extra groenvoorziening in deze hoek.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
In de Dijkstraat tussen vanaf de Mulslaan tot de aansluiting met de Blokmansstraat en 't Velleken staan bijna dagelijks 3 tot 8 bestelwagens, allen toebehorend of gerelateerd tot 1 adres Dijkstraat 9.
Deze lange rij van bestelwagens maken de doorgang van zowel, voetgangers, fietsers, auto's heel moeilijk en onveilig. (soms staan verschillende bestelwagens dagenlang onaangeroerd daar stil geparkeerd.)
De rijbaan is aldaar al niet extreem breed en 's avonds als mensen thuis zijn, staat heel deze weg vol wagens... indien je halfweg een tegenligger ziet komen.. kan je niet meer weg, voetgangers dienen bijna altijd op de rijbaan te wandelen, en ook voor fietsers is het een gevaarlijke stituatie.
Kan deze 'aannemer' hierover niet aangesproken worden, en verzocht de overlast van al deze bestelwagens tot een minimum te beperken.
Bovendien staat ter hoogte van zijn woning meestal ook een witte mercedes die het hele voetpad inneemt, en op regelmatige basis geleverde goederen (plaaster-cement) die het voetpad innemen.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Meer en meer raast er sluipverkeer vanuit Berg en Nederokkerzeel, beiden initieel voorzien voor wandelaars, fiets- en tractorverkeer, maar nu dikwijls gefrequenteerd door SUV's die naast de tractorsluizen via het veld hun weg vervolgen naar Steenokkerzeel/Berg/Nederokkerzeel al naargelang hun bestemming.
Is dit misschien het nieuwe alternatief om de ANPR camera's te vermijden ?
Is dit een alternatieve sluipweg om zich van Nederokkerzeel naar Kortenberg te verplaatsen ?
Kan er werk gemaakt worden van opvolging, zodat de initiele gebruikers terug met een gerust hart deze wegen kunnen gebruiken
Het gaat over de Kandriesstraat en de Wijngaerdstraat.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Wij vernemen via de notulen van CBS van 4 april dat een gedeelte van de Parochiezaal te Perk zal gehuurd worden omdat de speelpleinwerking te Perk reeds te klein zou zijn.
Vooruit herinnert zich dat steeds beweerd werd dat de grootte van de Chiro lokalen juist gekozen was om de speelpleinwerking ook te kunnen huisvesten. Wij stellen nu vast dat de noden reeds
Niet meer kunnen ingevuld worden. Is er dan nooit overleg met de speelpleinwerking geweest of de Chiro lokalen groot genoeg waren om hun te huisvesten tijdens de vakantieperiodes ?
Schepen Hannelare Velaerts antwoordt als volgt: