Terug
Gepubliceerd op 27/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 26/01/2023 - 20:00 raadzaal
  • Openbaar

    • notulen

      • Goedkeuring notulen vorige zitting.

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.

    • stedenbouw

      • woonbeleid

        • Vraag advies gemeenteraad dossier verlenging erkenning Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting met stappenplan om GMV om te vormen tot woonmaatschappij

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
          Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
          aanleiding

          Brief van 8 augustus van de gewestelijke maatschappij voor volkshuisvesting aan de gemeente Steenokkerzeel.

          feiten, context en argumentatie

          Op 22/09/2022 heeft de gemeenteraad kennis genomen van de aanvraag om verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting tot en met 30 juni 2023 en heeft de gemeenteraad geadviseerd dat het bijgevoegde stappenplan voldoet aan de doelstellingen van gemeente. In deze gemeenteraadsbeslissing is een artikel niet opgenomen omdat dit optioneel was voor de SHM-erkenning maar voor de erkenning van de woonmaatschappij is dit wel essentieel. Daarom wordt deze beslissing met het optionele artikel inbegrepen opnieuw voorgelegd ter goedkeuring.

          In de brief dd. 8 augustus 2022 die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappij Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting wordt gevraagd om tegen uiterlijk 30 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd.

          In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zich zelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij  of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).

          juridische overwegingen

          Artikel 56 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.

          De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)

          Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)

          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Christiana Willekens
          Onthouders: Karel Servranckx, Alen Cilic, Arlette Verboomen
          Resultaat: Met 18 stemmen voor, 3 onthoudingen
          besluit
          1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanpassing van artikel 3 in de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappij Gewestelijke Maatschappij voor Volkshuisvesting tot en met 30 juni 2023.
          2. De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.

          3. Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.

    • openbare werken

      • Vervanging buitenschrijnwerk Sporthal Hertblock en conciërgewoning - BIS: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze en intrekking gemeenteraadsbesluit d.d. 15 december 2022

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        feiten, context en argumentatie

        Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 november 2022, houdende intrekking collegebesluit d.d. 20 juni 2022 + stopzetting van de plaatsingsprocedure van de opdracht "Vervanging buitenschrijnwerk Sporthal Hertblock en conciërgewoning".
        In het kader van de opdracht “Vervanging buitenschrijnwerk Sporthal Hertblock en conciërgewoning - BIS” werd een bestek opgesteld door de dienst openbare werken.
        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op €
         196 070,00 excl. btw of € 237 244,70 incl. 21% btw (€ 41 174,70 btw medecontractant).
        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
        Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2022, houdende goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze voor de opdracht van de opdracht “Vervanging buitenschrijnwerk Sporthal Hertblock en conciërgewoning - BIS”.
        Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 2 januari 2023, houdende goedkeuring starten procedure en publicatie.
        Tijdens de gemeenteraad werden er enkele vragen gesteld door Griet Deroover:

        • Waarom geen isolatiewaarden voor raamprofielen?
        • Financiële garantie van aannemer?
        Na antwoord van de dienst openbare werken werden nog enkele bijkomende vragen gesteld.
        Naar aanleiding van deze vragen werd het bestek aangepast.
        De aanpassing betreft pagina 19, III.10.2.1 Alle raam- en deurtypes. Dit werd aangevuld met punt 2 (profielen).
        Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 januari 2023, houdende onder andere intrekking van h et collegebesluit van 2 januari 2023 betreffende de goedkeuring starten procedure en publicatie.
         


        juridische overwegingen

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750 000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        adviezen en visum

         

        plaats in beleidsplan en budget

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW101 (actie GBB) van de investering 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Yvette Van Daele, Christiana Willekens
        Tegenstanders: Karel Servranckx, Alen Cilic, Arlette Verboomen
        Onthouders: Ann Goovaerts, Griet Deroover
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 onthoudingen
        besluit

        1. Het gemeenteraadsbesluit van 15 december 2022, houdende goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze voor de opdracht van de opdracht “Vervanging buitenschrijnwerk Sporthal Hertblock en conciërgewoning - BIS”, wordt ingetrokken.
        2. Het aangepast bestek en de raming voor de opdracht “Vervanging buitenschrijnwerk Sporthal Hertblock en conciërgewoning - BIS”, opgesteld door de dienst openbare werken worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt €
         196 070,00 excl. btw of € 237 244,70 incl. 21% btw (€ 41 174,70 btw medecontractant).
        3.
        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
        4.
        De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
        5.
        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW101 (actie GBB).
        6.
        De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW101 (actie GBB) van de investering 2023.

      • Uitvoeren van parking Kampenhoutsesteenweg en parking Mulslaan te Steenokkerzeel: goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        feiten, context en argumentatie

        Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 7 december 2020 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Uitvoeren van parking Kampenhoutsesteenweg en parking Mulslaan te Steenokkerzeel” toe te wijzen aan Infraplan bvba, Gentpoortstraat 66, bus 1 te 9800 Deinze.

        Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 8 november 2021 goedkeuring aan het voorontwerp voor deze opdracht tegen een geraamd bedrag van € 1 380 326,26 incl. btw.

        In het kader van de opdracht “Uitvoeren van parking Kampenhoutsesteenweg en parking Mulslaan te Steenokkerzeel” werd een bestek opgesteld door de ontwerper, Infraplan bvba, Gentpoortstraat 66, bus 1 te 9800 Deinze.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1 152 407,60 excl. btw of € 1 394 413,20 incl. 21% btw (€ 242 005,60 btw medecontractant).

         Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        juridische overwegingen

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

         De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        adviezen en visum

         

        plaats in beleidsplan en budget

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien op:

        - budgetcode 0200-00/22500007/BESTUUR/CBS/0/OW213 (actie ACT-119) van de investering 2023

        - budgetcode 0200-00/22500007/BESTUUR/CBS/0/OW203 (actie ACT-40) van de investering 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Christiana Willekens
        Onthouders: Karel Servranckx, Jan Van hoof, Alen Cilic, Arlette Verboomen
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 onthoudingen
        besluit

        1. Het bestek en de raming voor de opdracht “Uitvoeren van parking Kampenhoutsesteenweg en parking Mulslaan te Steenokkerzeel”, opgesteld door de ontwerper, Infraplan bvba, Gentpoortstraat 66, bus 1 te 9800 Deinze worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 1 152 407,60 excl. btw of € 1 394 413,20 incl. 21% btw (€ 242 005,60 btw medecontractant).
        2.
        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
        3.
        De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
        4.
        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcodes 0200-00/22500007/BESTUUR/CBS/0/OW203 (ACT-40) en 0200-00/22500007/BESTUUR/CBS/0/OW213 (ACT-119).
        5.
        De betaling zal gebeuren met de kredieten ingeschreven op:

        - budgetcode 0200-00/22500007/BESTUUR/CBS/0/OW213 (actie ACT-119) van de investering 2023

        - budgetcode 0200-00/22500007/BESTUUR/CBS/0/OW203 (actie ACT-40) van de investering 2023.


         

      • Nieuwe kantine en kleedkamers "Den Dam": goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        feiten, context en argumentatie

        Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 29 juli 2019 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Kantine en kleedkamers "Den Dam" Steenokkerzeel” toe te wijzen aan Evolta nv, Koningsstraat 270 te 1210 Sint-Joost-Ten-Node.

        Het college  van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 22 augustus 2022, tot stopzetting van de gunningsprocedure “Kantine en kleedkamers "Den Dam" Steenokkerzeel”. De inschrijvingsprijs ligt ruim boven het voorziene budget. Gelet op de recente abnormale prijsstijgingen, is het niet langer realistisch om het voorliggende ontwerp te realiseren binnen het voorziene budget. Het ontwerp zal daarom grondig aangepast worden (verkleind en vereenvoudigd) om toch binnen het voorziene budget realiseerbaar te blijven. De wijzigingen zijn zodanig groot dat dit niet binnen de huidige procedure kan verlopen. Er zal dus binnen enkele maanden een nieuwe open procedure gestart worden die gebaseerd is op het nieuwe ontwerp.

        In het kader van de opdracht “ Nieuwe kantine en kleedkamers "Den Dam"” werd een bestek met nr. 14/54.001 opgesteld door de ontwerper, Evolta nv, Koningsstraat 270 te 1210 Sint-Joost-Ten-Node.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2 349 816,30 excl. btw of € 2 843 277,72 incl. 21% btw (€ 493 461,42 btw medecontractant).

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        juridische overwegingen

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        adviezen en visum

         

        plaats in beleidsplan en budget

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW205 (actie ACT-42) van de investering 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Christiana Willekens
        Onthouders: Karel Servranckx, Alen Cilic, Arlette Verboomen
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 3 onthoudingen
        besluit

        1. Het bestek met nr. 14/54.001 en de raming voor de opdracht “ Nieuwe kantine en kleedkamers "Den Dam"”, opgesteld door de ontwerper, Evolta nv, Koningsstraat 270 te 1210 Sint-Joost-Ten-Node worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 2 349 816,30 excl. btw of € 2 843 277,72 incl. 21% btw (€ 493 461,42 btw medecontractant).

        2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

        3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW205 (ACT-42).

        5. De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven op budgetcode 0742-00/22103007/BESTUUR/CBS/0/OW205 (actie ACT-42) van de investering 2023.


      • politie van het wegverkeer

        • Bevoegdheidsdelegatie van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen voor het vaststellen van aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer inzake bepaalde parkeermaatregelen

          Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
          Kurt Ryon, Burgemeester
          Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
          Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
          Heidi Abeloos, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
          feiten, context en argumentatie

          De uitrol van publieke laadinfrastructuur op het openbare domein zal de komende jaren door de Vlaamse overheid georganiseerd worden door middel van een concessieopdracht. De Vlaamse Regering duidde laadpaaloperatoren aan die de komende 2 jaar de uitrol zullen verzorgen in de deelnemende Vlaamse steden en gemeenten.
          De uitrol zal voornamelijk vraag- en datagestuurd verlopen. Je kan als burger een publieke laadpaal aanvragen als je zelf geen plaats hebt voor een laadpaal én een bestaand publiek laadstation te veraf is. Daarnaast zullen ook laadpunten op strategische locaties worden gerealiseerd.

          De motivering van de dienst openbare werken / Thomas Dhoey - Haviland:
          De wegbeheerder wordt geconsulteerd door Total Energies, met een voorstel van locatie voor het plaatsen van een laadpaal. Indien de voorgestelde locatie niet voldoet voor de wegbeheerder, kan deze zelf een geschikte locatie voorstellen. De wegbeheerder dient dan een goedkeuring te geven door middel van een aanvullend reglement. Voor deze aanvraag van een laadpaal door een inwoner zo snel mogelijk te kunnen goedkeuren, is het wenselijk om een goede dienstverlening te bieden, dat de goedkeuringstermijn bij de gemeente zo kort mogelijk is. Hiervoor is het wenselijk om een delegatie te voorzien van bevoegdheid van de gemeenteraad naar het college van burgemeester voor het goedkeuren van aanvullende reglementen betreffende de verkeersborden E9a + onderbord type VIId. We zouden deze delegatie ook wensen te gebruiken voor aanvragen van parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

          De gemeente stelt de aanvullende reglementen vast op de gewest- en gemeentewegen die zich op haar grondgebied bevinden.
          Op grond van artikel 4 § 1, tweede lid van het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens kan de gemeenteraad die bevoegdheid geheel of gedeeltelijk toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.

          Het positief advies van de politiezone Kastze van 12 januari 2023, met als opmerking er rekening mee te houden dat we deze parkeerplaatsen in de toekomst misschien gaan moeten beperken in termen van de tijd dat je deze mag innemen. Een bepaalde wagen kan bv. aangesloten zijn en na 3 uur opgeladen maar blijft er staan, dit terwijl andere gebruikers wachten.
          De lijst met verschillende onderborden type GVIId als bijlage.

          juridische overwegingen

          De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
          Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
          De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
          Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de  politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
          Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
          Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
          Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
          De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
          Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
          Ministerieel besluit tot vaststelling van de beschikbaarheid van laadpunten als vermeld in artikel 5 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 over de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
          De richtlijn 2014/94/EU van het Europees Parlement en de Raad van 22 oktober 2014 betreffende de uitrol van infrastructuur voor alternatieve brandstoffen.


          Publieke stemming
          Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
          Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Clémence Maes, Jan Van hoof, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Christiana Willekens
          Tegenstanders: Karel Servranckx, Rudy Peeters, Alen Cilic, Arlette Verboomen
          Resultaat: Met 17 stemmen voor, 4 stemmen tegen
          besluit

          1. Met ingang van 1 februari 2023 en voor onbepaalde duur wordt de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende verkeersreglementen op de gewest- en gemeentewegen die zich op het grondgebied van Steenokkerzeel bevinden overgedragen van de gemeenteraad naar het college van burgemeester en schepenen, enkel voor wat betreft de verkeersborden E9a + onderbord type VIId.
          2. Dit delegatiebesluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis, het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant en de politie.


    • klimaat & duurzaamheid

      • Participatieproject Klimaatactieplan 2030: reglement projectoproep #182030 voor ondersteuning klimaatactieplan

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        Zorgen dat het in 2030 goed wonen en werken blijft in 1820, en dat dankzij klimaatprojecten vóór en dóór 1820’ers, dat is de insteek van het  project #182030 (achttientwintigdertig).

        In het kader van het gemeentelijke klimaatactieplan is de gemeente onder begeleiding van het bureau Levuur gestart met het participatieproject #182030 om de bevolking te stimuleren tot het zelf opzetten van projecten ten bate van het klimaat, zodat het hier voor iedereen goed leven blijft in de toekomst. 1820, dat zijn de mensen die wonen en werken in onze gemeente, en 2030 is de horizon van het klimaatactieplan.

        feiten, context en argumentatie

        Met het project #182030 zet de gemeente de klimaatideeën van onze inwoners, bedrijven, verenigingen om in concrete projecten.

        Op 24 november 2022 ging de lanceringsavond door. Die avond spuide een enthousiaste groep 1820’ers met veel goesting ideeën over de 7 thema’s:  lokale voeding, energie, vergroening, waterrecuperatie, afvalvermindering en 2dehands, deelinitiatieven, anders samenleven & ontmoeten. De lanceringsavond diende om een eerste aanzet te geven, en dat is gelukt. 1820’ers met gemeenschappelijke interesses kwamen met elkaar in contact, er ontstond een goudmijn aan ideeën en de deelnemers gingen na een boeiende avond naar huis met het gevoel dat we samen veel kunnen bereiken.

        Vervolgens zal op 15 februari 2023 de 2de avond doorgaan, met als thema "Van ideeën naar doen!". Die avond worden de ideeën van 24/11 uitgediept en wordt de stap gezet van klimaatprojecten naar projectgroepen. Ook wie er op de lanceringsavond van 24 november niet kon bij zijn, kan nog steeds aansluiten. De bedoeling is alle 1820'ers nog eens warm te maken, in deze fase van het project kunnen ze kiezen aan welke projectgroep ze willen meewerken. 


        Projectoproep #182030 van maart 2023 tot en met mei 2023.

        Het blijft niet enkel bij dromen en ideeën: in maart gaat dan de projectoproep van start, die zal gedurende 3 maanden lopen. Gedurende die periode kunnen 1820’ers hun project indienen, geselecteerde projecten kunnen dan ondersteuning krijgen in de vorm van een subsidie, materiaal of communicatie. Voor deze projectoproep is natuurlijk een reglement nodig.

         

        Reglement

        Voorliggende versie van het reglement is het resultaat van het voorbereidend werk van Levuur, en de overlegmomenten met het college op 15 november en 8 december 2022.

         

        Doel en insteek

        De gemeente ondertekende het burgemeestersconvenant 2030 en maakte in het kader daarvan een klimaatactieplan op (gemeenteraad 10 december 2022). De gemeente wenst bij dit klimaatactieplan ook haar inwoners, bedrijven, verenigingen en organisaties in de kernen Steenokkerzeel, Melsbroek en Perk te betrekken.

        Ter ondersteuning van de doelstellingen van het klimaatactieplan stelt de gemeente Steenokkerzeel 3 pijlers ter beschikking:

        • Communicatie via gemeentelijke kanalen
        • Materiaal
        • Subsidie

         

        De projecten moeten een positief effect hebben op de ecologische transitie, het klimaat en de gemeenschap. Volgende thema’s zijn daarbij richtinggevend, maar niet uitsluitend:

        • (Lokale) voeding: elk project in verband met de verantwoorde en duurzame productie, verwerking en consumptie van voedsel in de gemeente of de bevordering van plaatselijke, seizoensgebonden voeding met inachtneming van milieu-, sociale en ethische criteria.
        • Vergroening: elk project dat gericht is op de instandhouding of de ontwikkeling van de natuur en de biodiversiteit in de gemeente. Elk project dat zorgt dat we beter voorbereid zijn op zomerhitte en overvloedige regen.
        • Water(-recuperatie): elk project dat het duurzaam en geïntegreerd beheer van de watervoorraden en watermilieus (regenwater, oppervlaktewater, grondwater, leidingwater, enz.) beoogt.
        • Afval: elk project dat gericht is op afval verminderen, hergebruiken, recycleren of er grondstoffen uit terug te winnen.
        • Deelinitiatieven: projecten die gericht zijn op het optimaal benutten van vervoermiddelen, gereedschappen en andere gebruiksvoorwerpen via deelsystemen.
        • Anders samenleven & ontmoeten: elk project in verband met ecologische bewustmaking en met de duurzame sociale transitie van menselijke interactie in wijken, verenigingen, deelgemeenten enz.
        • Energie: elk project dat de impact van energiegebruik op het klimaat en het milieu vermindert, door voorrang te geven aan duurzame energievormen, het energieverbruik te verminderen, te optimaliseren enz.

         

        De projecten worden door een jury beoordeeld op basis van volgende criteria:

        • Positief effect op de ecologische transitie en het klimaat en affiniteit met de thema's zoals opgenomen onder artikel 4 (50/100 - minimumscore 35)

        In welke mate draagt het project bij tot de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, tot de bescherming van natuur en groen, stimulatie van de biodiversiteit, recuperatie en zuivering van water, minder afval, lokaal produceren en consumeren van gezonde, duurzame en gezonde voeding, delen ipv bezitten, … De mate waarin het project past binnen een of meerdere van de voorgestelde thema’s onder artikel 4, zijnde voeding, vergroening, water, afval, deelinitiatieven, anders samenleven & ontmoeten en energie. De thema’s spelen ook overkoepelend mee, in die zin dat bij de selectie van projecten een spreiding over meerdere thema’s wordt nagestreefd. Let wel: het niet passen binnen een van deze thema's is geen uitsluitingscriterium.

        • Sociale impact (20/100 - minimumscore 10)

        Naast de positieve impact op de omgeving, is het sociale aspect ook van belang. Brengt het mensen samen, stimuleert het de sociale cohesie in buurten, in de gemeente? Er wordt ook gekeken naar de inspanningen die geleverd worden om mensen in kwetsbare en/of kansarme situaties te bereiken en te laten participeren en naar de brede toegankelijkheid van de voorgestelde projecten. Sociale inclusie en verbinding zijn aldus belangrijke elementen die meespelen in de selectie.

        • Participatie en partnerschap (10/100 - minimumscore 5)

        Wordt het project uitgevoerd in partnerschap met andere organisaties en/of bedrijven? Is een collectieve dimensie, participatief bestuur en/of co-creatie aanwezig?

        • Haalbaarheid, vervolg en autonomie van het project (10/100 - minimumscore 5)

        Zijn de gestelde doelen voldoende haalbaar en concreet? Is er een mogelijk en haalbaar vervolg na de subsidieperiode? Welke middelen (financieel, materieel, menselijk) zijn er om het project tot een goed einde te brengen, ook op termijn?  Is er een duidelijke planning op korte, middellange en lange termijn?

        • Vernieuwend en origineel (10/100 - geen minimumscore)

        Is het een origineel en vernieuwend project (wat betreft het thema, het beoogde doelpubliek, de geleverde dienst, het soort partnerschap, ...)? Is het een project met een voorbeeldfunctie, is het inspirerend, herhaalbaar, repliceerbaar?

         

        Per oproepronde wordt een jury samengesteld door het college. De jury bestaat uit enerzijds bevoegde ambtenaren en schepenen van de gemeente en anderzijds externe experten, een afvaardiging van Paradise City en een afvaardiging uit de oppositie van de gemeenteraad.

        juridische overwegingen

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

        Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip 'dagelijks bestuur' in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        Ondertekening Burgemeestersconvenant 2030 op 10 december 2020.

        plaats in beleidsplan en budget

        2023/ACT-69/0350-00/64910000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - €20.000 voorzien per jaar

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Onthouders: Ann Goovaerts, Griet Deroover
        Resultaat: Met 19 stemmen voor, 2 onthoudingen
        besluit

        1. De raad neemt kennis van het reglement voor de projectoproep #182030 ter ondersteuning van het klimaatactieplan.

        2. De raad keurt het reglement goed.

        3. Het reglement treedt in werking na publicatie volgens de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.

    • personeel

      • Aanpassing van de rechtspositieregeling van het gemeente- en ocmw-personeel

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel te Steenokkerzeel - met ingang vanaf 1 januari 2019 - werd goedgekeurd tijdens de gemeenteraadszitting van 18 oktober 2018 en gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 17 november 2022.

        Onze lokale rechtspositieregeling is toe aan modernisering.

        We willen ons namelijk profileren als een aantrekkelijke werkgever, zowel voor het aanwerven van goede nieuwe medewerkers, als voor het tonen van waardering voor onze eigen personeelsleden.

        feiten, context en argumentatie

        De voornaamste wijzigingen die zijn ingevoerd in de rechtspositieregeling, vind je in bijlage.

        De rechtspositieregeling treedt in werking op 01 maart 2023, met uitzondering van de artikelen met betrekking tot de berekening van de schaalanciënniteit, die in werking treden op 1 januari 2023.
         
        Dit ontwerp van wijziging is besproken op het managementteam van 22 november 2022.
        Op 06 januari 2023 was er een syndicaal overleg (verslag in bijlage).
        juridische overwegingen

        De bepalingen van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

        adviezen en visum

        Advies van syndicaal overleg van 06 januari 2023.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
        Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
        Onthouders: Rudy Peeters
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 1 onthouding
        besluit
        De gemeenteraad keurt de rechtspositieregeling voor gemeente- en OCMW-personeel goed.
    • financiën

      • Jaarrekening 2021 gemeente en OCMW Steenokkerzeel: goedkeuring

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        De gemeenteraad heeft op 23 juni 2022 de jaarrekening van gemeente en OCMW over het boekjaar 2021 vastgesteld.

        feiten, context en argumentatie

        De gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant heeft op 14 november 2022 de jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel goedgekeurd.
        Dit besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        juridische overwegingen

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 332 §1, 3e lid.

        besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van het goedkeuringsbesluit van de jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel.

    • bijkomende agendapunten

      • Vraagstelling over subsidies van fietspaden (groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        In “de Morgen” van 13 januari 2023 wordt aangegeven dat de minister van binnenlands bestuur een jaar geleden het zgn. “Plan Kopenhagen” lanceerde. Voor elke twee euro die steden en gemeenten zouden investeren in de aanleg of verbetering van een fietspad, zou de Vlaamse overheid één euro opleggen. Steenokkerzeel wordt genoemd in de lijst van gemeenten die niet meedoen.

        Vragen:

        Klopt dit ? Zo ja, welk is/zijn de reden(en) hiervoor ?

        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Naast Plan Kopenhagen bestaan er ook provinciale subsidies, die betoelagen voor 80%. De gemeente heeft dus voor het tweede gekozen, bv. Kortenbergsesteenweg, Perksesteenweg.
      • Vraagstelling over fietsenberging gemeentehuis (groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        CBS 05/12//2022 (punt 14, p. 44):

        Aanleiding: Het gemeentebestuur wenst een fietsenberging te bouwen met laadpalen voor het opladen van elektrische fietsen. Een fietsenberging voorzien van LED-verlichting en fietslaadpalen, deels op zonne-energie, deels op netstroom.

        Feiten, context en argumentatie: Na markt onderzoek blijkt dat betaalsystemen voor fietslaadpalen nog niet echt op verschillende wijzen ingeburgerd zijn, eerder schaars. De meeste burgers die het gemeentehuis of sporthal bezoeken hebben zelden hun oplaadsysteem bij zich. De oplaadpaal en ledverlichting zullen in de wintermaanden (donkere maanden) hun energie niet voldoende uit de zonnepanelen halen, waar dan ook de netstroom zich weer opdringt om zeker de garantie te bieden op voldoende verlichting.

        Juridische overwegingen: Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen. Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

        Besluit: 1. Het college beslist om de laadpaal aan de parking van het kerkhof van Steenokkerzeel te recupereren indien mogelijk, omdat deze daar niet is aangesloten. De paal kan dan verplaatst worden naar de fietsenberging aan het gemeentehuis. 2. De paal dient aangesloten te worden op het net - gratis laden - eventueel gecombineerd met zonnepanelen.

        Vraag/vragen:

        Welke zijn de concrete plannen i.v.m. deze fietsenberging (locatie, hoeveel fietsen, wanneer gerealiseerd, bijdrage voor het laden, ...) ?

        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volt:

        • Er komen een 20-tal stallingen, met 2 laadpunten.
        • Deze worden gratis aangeboden.
        • Realisatietermijn: tegen de zomervakantie.
      • Vraagstelling over de vogelzangvijver (groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        CBS 05/12/2022, punt 23, p. 58:

        Vrijstellingsaanvraag beschrijvend bodemonderzoek voor bodemverontreiniging met PFAS - Vogelzang wachtbekken

        Na overleg met GD&A werd beslist om deze aanvraag in te dienen; het is immers belangrijk dat er vanuit de gemeente aangegeven wordt dat de gemeente als eigenaar niet noodzakelijk als saneringsplichtige moet aangeduid worden, vermits BAC de site grotendeels uitbaat. Dit staat los van eventuele aansprakelijkheden m.b.t. de vervuiling.

        CBS 19/12/2022, punt 12, p. 28:

        Bodemsaneringsdossier wachtbekken Vogelzang: onderzoeksvoorstel 5 beschrijvend bodemonderzoek PFAS en bijhorende offerte.

        Besluit: 1. De offerte van Sertius van 5 december 2022 (zie bijlage) geraamd op een bedrag van 18.367,20 euro excl. BTW (22.224,31 incl. BTW) voor het bijkomend onderzoek PFAS (fase 5) wordt principieel goedgekeurd. 2. Het college gaat akkoord met een voorlopige facturatie van de kosten van de bijkomende onderzoeksverrichtingen op basis van een 50-50 verdeling tussen BAC en de gemeente Steenokkerzeel d.i. 9.183,6 euro excl. BTW (11.112,16 euro incl. BTW). Bij de eindafrekening moeten we streven naar een correcte verdeelsleutel op basis van de gedane vaststellingen. 3. Er is krediet voorzien op budgetcode ACT-90/0320/21400007/M&G001 van de investeringen 2022.

        Vraag/vragen:

        Zijn deze beslissingen niet tegenstrijdig ?

        Kan toelichting verstrekt worden omtrent de stand van zaken ?

        besluit

        Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:

        • De 2 beslissingen spreken elkaar niet tegen, en wel om volgende redenen:
        1. Het vrijstellingsbesluit dient als vraag om de saneringskosten niet op de gemeente te verhalen, maar op de vervuiler.
        2. Het onderzoek zelf is lopende en op 16 januari werden de laatste bodemstalen genomen. Binnen een maand hebben we alle resultaten.
      • Vraagstelling over werken in het kader van nutsvoorzieningen (groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt:

        In het collegeverslag van 19/12/2022 worden verschillende beslissingen genomen i.v.m. werken in het kader van nutsvoorzieningen op het openbaar domein.

        Veelal wordt bepaald dat ingeval de voorwaarden niet gerespecteerd worden, de jaarvergunning wordt ingetrokken.

        In welke mate is deze sanctie in de voorbije periode toegepast en welke zijn de motieven daarvoor geweest ?

        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • E werden nog geen vergunningen ingetrokken, maar het college heeft wel al herhaaldelijk aanmaningen gedaan, vandaar dat we deze stok achter de deur willen houden.
      • Vraagstelling over ontwikkelingsmogelijkheid binnengebied thv Tervuursesteenweg 272-274 (groen-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        Jan Van hoof geeft toelichting over dit agendapunt :

        In het collegeverslag van 19 december 2022 (punt 2, p.3) geeft het college een antwoord op 2. Principiële vraag - 'Ontwikkelingsmogelijkheid binnengebied thv Tervuursesteenweg 272-274'.

        Moet er geen rekening gehouden worden met de “bouwstop” ?

         

        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Onze bouwpauze is hier niet van toepassing, want dit gaat over eengezinswoningen. De betonstop gaat over het tegengaan van 'appartementisering'.

        We zijn in verder overleg met deze ontwikkelaar.

      • Vraagstelling over het snoeien van bomen (onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :

        Feiten, context, argumentatie:

        Vorige week werden de bomen gesnoeid in o.a.  Steenwagenstraat en Vanheylenstraat.  Zie foto’s hierbij.  (projecteren graag)

        Vraag :

        Met welke reden snoeit de gemeente de bomen ?  Waarom deze keer zo kort ?

        besluit

        Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:

        • Er was achterstallig snoeiwerk, we proberen bij te benen. Het grondig snoeiwerk komt er op vraag van De Lijn en Interza, omdat deze bomen hun voertuigen hinderen.

        De bomen werden professioneel gesnoeid.

      • Vraagstelling over de Ravaartstraat - sluipverkeer en sluikstorten (onafhankelijken)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :

        Feiten, context, argumentatie:

        Geregeld wordt er een sluikstort gevonden rondom de Ravaartstraat. Deze week nog een grote stort - zie foto.  Deze ligt deels in Melsbroek, deels in Vilvoorde.  Af en toe is er ook sluipverkeer dat daar passeert.  Wat bij momenten gevaarlijk is want deze weg wordt vooral door fietsers gebruikt die niet gewoon zijn dat er wagens passeren.

        VLM heeft plannen met deze weg, deze wordt op termijn afgesloten voor doorgaand verkeer en de brug al een ecoduct worden.

        https://www.vlm.be/nl/SiteCollectionDocuments/RuimtevoordeVlaamseRand/BRAVRWTFontwerpLIPaug%2021.pdf

        Maar tot deze plannen concreet worden uitgevoerd, blijven de problemen zich stellen.

        Vraag:

        Is het mogelijk om in overleg te gaan met de gemeente Vilvoorde en deze knip zo snel mogelijk al door te voeren om problemen als hierboven beschreven te vermijden en de natuur, fietsers en wandelaars al meer ruimte te geven ?


        besluit

        Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:

        • Het project zit nu in zijn finale fase. Vilvoorde is trekker van het project, wij zitten maar voor een klein stukje in dit onthardingsproject.
        • Op 14 februari komt er een vergadering in het kader van een openbaar onderzoek.
        • We gaan vragen aan Vilvoorde om de Ravaartstraat een stuk vroeger af te sluiten om sluikstorten te vermijden.
      • Vraagstelling over het beheer van het AGB (vooruit-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :

        Graag hadden wij toelichting gekregen over de inhoud van de  optimale dienstverlening en flexibele besluitvorming over de infrastructuur van het AGB

        Wij hebben de indruk dat de voorop gestelde optimale dienstverlening wel een zeer flexibele besluitvorming geniet op het gebied van doorverhuur van de locatie.

        Specifiek vragen wij hoe de gemeente/AGB omgaat met de klachten- en probleemopvolging. Nergens in de verslagen van de bijeenkomsten van het AGB is een spoor te vinden van enige klachtenopvolging of verbetering van de dienstverlening  te vinden.

        besluit

        Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:

        • De kleine meldingen worden meestal rechtstreeks met de zaalwachter geregeld en opgelost.
        • Grotere problemen en klachten worden wel gemeld en besproken op het directiecomité en er wordt gekeken hoe we deze kunnen oplossen.
        • Investeringen in de zaal en het materiaal en meubilair gebeuren regelmatig, maar helaas gebruiken niet alle gebruikers van de zaal alles zoals een goed huisvader, waardoor er regelmatig schade is.
        • De zaal is ook al 20 jaar oud,er komen renovatiekosten aan.

        Schepen Geert Laureys vult aan:

        • Dit is de bevoegdheid van het AGB, niet de gemeenteraad, best daar laten aankaarten.
        • Ik deel de frustratie dat de gebruikers niet alles in goede staat achterlaten, dit zijn meestal onze eigen verenigingen.
      • Vraagstelling over de oplevering van de nieuwe asfaltering in de Molenstraat (vooruit-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :

        Recent werd de Molenstraat opnieuw geasfaltteerd. Volgende vragen komen bij ons op

          a) Waarom werd de hele Molenstraat niet geasfalteerd ?

          b) Wat gebeurt er met de aanwezige asfaltresten ?

          c) Waarom is de afwerking ondermaats ? Werd de Molenstraat al opgeleverd ?

         

         

        besluit

        Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:

        • Er werd 1 kilometer aangepakt, er moeten prioriteiten bepaald worden. De rest werd niet gedaan. Er werden geen boordstenen geplaatst om budgettaire redenen.
        • De aannemer heeft de werken inderdaad niet helemaal volgens de regels van de kunst gedaan. Hij zal daar op aangesproken worden.De werken zijn nog niet opgeleverd.
        • De asfaltresten moeten uiteraard verwijderd worden.
      • Vraagstelling over de opvolging van wateroverlast Dreefweg huisnummer 14-18 (vooruit-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :

        Wij verwijzen graag naar onze schriftelijke vraag van mei 2022 en vragen hierbij of hiervoor reeds een oplossing is voorzien/ingepland

        Tijdens de GR van mei 2022 werd onze vraag beantwoord dat men ging bekijken of er op relatief korte termijn een waterslikker kon geplaatst worden.

        Wat is de huidige status hiervan ?

        besluit

        Schepen Wim Mombaertsl antwoordt als volgt:

        • Er werd tot op heden niets aan gedaan, omdat we momenteel niet de nodige know-how in dienst hebben. We gaan het dus uitbesteden.
      • Vraagstelling over de stand van zaken ivm batopin-punt in de gemeente (vooruit-fractie)

        Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
        Kurt Ryon, Burgemeester
        Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
        Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
        Heidi Abeloos, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Annie Berckmans, Peggy Lepage, Raadsleden
        aanleiding

        Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :

        Er verdwijnen steeds meer bankautomaten, Melsbroek en Perk beschikken zelfs al niet meer over een bankautomaatpunt. Ter vervanging wordt een neutraal cashpunt Batopin voorzien met als gevolg dat er nog meer banken hun filialen sluiten. Tijdens een vorige gemeenteraad is gebleken dat er 1 centraal Batopin punt zou gevestigd worden in de gemeente Steenokkerzeel wegens aanwezigheid van de zondagsmarkt.

        Wat is de huidige stand van zaken ?

        Is 1  neutraal cashpunt wel voldoende voor het aantal inwoners in onze gemeente?

         

        besluit

        Schepen Jelle Mombaerts antwoordt als volgt:

        • We zouden graag meer cashpunten in onze gemeente hebben, maar Batopin is een commercieel bedrijf dat zelf bepaalt waar er punten komen. Volgens hun berekeningen zou er maar 1 komen, in deelgemeente Steenokkerzeel. Ze willen hierover kortelings overleg met de gemeente. Gelukkig zijn er in onze gemeente nog andere cashpunten op dit moment (Crelan, Argenta).

        De burgemeester vult aan:

        • We hebben hier als gemeente geen vat op, ook al hebben we ons ongenoegen hierover geuit.
        • Er is een wetsvoorstel ingediend om in alle handelszaken de mogelijkheid te voorzien om cash af te halen, maar dit werd in de federale regering  niet weerhouden.