1. Om zijn solidariteit te betuigen met het Oekraïense volk, dat slachtoffer is van de onrechtmatige militaire schending van het internationaal recht door de Russische Federatie.
2. Om zijn ongenoegen en verontwaardiging te uiten over de schending van burgerrechten in de Russische Federatie,
3. Om in naam van de inwoners van Steenokkerzeel op te roepen tot het onmiddellijk beëindigen van de vijandelijkheden en het sluiten van een vredesakkoord dat de soevereiniteit van Oekraïne respecteert.
4. Om 1 minuut stilte in acht te nemen ter nagedachtenis van de slachtoffers in Oekraïne en bovenstaande motie goed te keuren.
De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Op 15 maart 2022 ontving het woonloket per mail het verslag van de vergadering van het overleg dat doorging op 8 maart 2022 tussen de 7 gemeenten behorende tot het werkingsgebied Halle/Vilvoorde -Noord omtrent de onderlinge verdeling van de stemrechten tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering.
Op 14 maart 2022 ontving het gemeentebestuur de uitnodiging per post van Providentia voor een overleg dat door zal gaan op 27 april 2022 om 16u. De gemeente Steenokkerzeel heeft aan Providentia laten weten dat het op dit overleg vertegenwoordigd zal zijn door Kurt Ryon, Wim Mombaerts en Heidi Abeloos.
Tegen 1 januari 2023 moeten sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor vormen met maar één speler per gemeente: de woonmaatschappij.
De Vlaamse Regering heeft op 4 februari 2022 de werkingsgebieden in Vlaanderen definitief vastgelegd. Het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord omvat volgende 7 gemeenten: Grimbergen, Kampenhout, Kapelle-op-den-Bos, Londerzeel, Meise, Steenokkerzeel en Zemst.
In een volgend besluit moet de Vlaamse Regering de onderlinge stemverhouding vaststellen van de lokale besturen die deel uitmaken van dit werkingsgebied. Dit is vastgelegd in de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (artikel 4.39/2 §2), die ook bepaalt dat de gemeenten en OCMW’s die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen en aandeelhouder zijn van die woonmaatschappij, samen altijd over meer dan 50% van het totale aantal stemrechten beschikken die verbonden zijn aan de aandelen.
De onderlinge verdeling van de stemrechten tussen die lokale besturen moet gebeuren op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid. Indien de betrokken gemeenten geen voorstel indienen, zal de Vlaamse Regering een verdeling bepalen op basis van objectieve criteria:
Het besluit voorziet dat de Vlaamse Regering ook rekening kan houden met andere criteria die vermeld zijn in een advies van de gemeenteraad van een of meerdere gemeenten uit het werkingsgebied.
Tijdens de vergadering van 8 maart 2022 gaven de 7 gemeenten die deel uitmaken van het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord aan om naast de twee objectieve criteria ook rekening te willen houden met het criterium: Een correctie voor kleine gemeenten.
Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 4.39 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het ontwerpdecreet zoals aangenomen door het Vlaams Parlement van 7 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.
De brief van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van midden februari 2022 gericht aan alle colleges van Burgemeester en Schepenen met de vraag om de onderlinge verdeling van de stemrechten binnen het goedgekeurde werkingsgebied uiterlijk 13 mei 2022 door te geven.
De vergadering met de 7 gemeenten die deel uitmaken van het werkingsgebied Halle/Vilvoorde-Noord van 8 maart 2022.
Op voorstel van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 maart 2022.
1. De gemeenteraad gaat akkoord om volgende objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering door te geven aan de Vlaamse Regering:
2. De gemeenteraad gaat akkoord dat een kleine gemeente minder dan 7.500 huishoudens telt en vanaf 7.500 huishoudens er sprake is van een grote gemeente.
3. De gemeente maakt een afschrift van dit besluit over aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 maart 2022, houdende goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met de politiezone Kastze van 22 februari 2022, waarbij onder andere - punt 8 - besloten werd om wegmarkeringen (gele onderbroken belijning) aan te brengen voor en na de bocht en aan de overkant op de hoek Wambeekstraat / Artoisstraat te Steenokkerzeel. Dit omdat er geregeld auto's geparkeerd staan ter hoogte van deze bocht, waardoor de doorgang zeer moeilijk is vooral voor vrachtwagens/vuilniswagens.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op de Wambeekstraat van huisnummer 70 tot huisnummer 72 geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode.
2. Op de Wambeekstraat van huisnummer 59 tot huisnummer 61a geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
- wegmarkeringen overeenkomstig art.75.1.2° van de wegcode.
3. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
De e-mail van Parcum van 27 januari 2022 met een beknopt verslag van de vergadering en het eindrapport.
Het collegebesluit van 7 september 2020 houdende goedkeuring van de offerte van PARCUM vzw voor het op maat gemaakte IMPLEMENTATIETRAJECT kerkenbeleidsplan kerken Steenokkerzeel, met een voorziene doorlooptijd van 8 maanden afhankelijk van de Coronamaatregelen, geschat op een inzet van 28 werkdagen, voor het bedrag van 16.238,20 euro, incl. 21% BTW (zie bijlage).
Het opstartoverleg van 11 december 2020, waarvan verslag in bijlage. Het verslag/ bijgewerkte powerpoint geeft een totaaloverzicht van de opzet van het gehele implementatietraject. Het verslag is dus zowel een voorstelling van het gehele traject met de vooropgestelde timing, als een bijstelling naar de opmerkingen die er nu reeds zijn. Dit onder andere in verband met de toekomstplannen voor de kerken. Perk en Humelgem evolueren meer en meer naar de zondagskerken, Steenokkerzeel en Melsbroek zijn eerder gelegenheidskerken.
Tijdens het opstartoverleg op 11 december werd afgesproken om, gezien de epidemiologische omstandigheden, voorlopig geen werkgroepbijeenkomsten te organiseren. Wel zou er ingezet worden op het verzamelen van documenten en een plaatsbezoek bij elk van de kerken zodat intussen het bureauwerk kan opgestart worden. Voor de kerkraden werd een brief opgemaakt ter toelichting van het traject, deze werd overgemaakt aan Piet Capoen om voor te leggen aan de kerkraden (zie brief in bijlage) in januari. Er werden afspraken gemaakt met de kerkraden voor plaatsbezoeken aan de verschillende kerken (1 en 8 februari 2021). Aan de kerkraden worden een aantal documenten opgevraagd, onder andere de plannen, waarmee Parcum aan de slag kan voor het bureauonderzoek.
Er werd een eerste aanzet gegeven voor de samenstelling van de werkgroep kerkgebouwen. De taak van de werkgroep bestaat erin de dialoog te voeren. Na te denken over de bestemming en mogelijkheden van de kerken, de bevolking en verschillende partijen hierover te raadplegen, en van hieruit te werken aan een gedragen toekomstplan. De werkgroep bestaat uit een ambtelijke en een kerkelijke afvaardiging. Een eerste aanzet hiertoe is;
Ambtelijk:
- burgemeester Kurt Ryon
- schepen Jelle Mombaerts
- Annemie Symons
Voor de raden zijn er volgende vertegenwoordigers voorgedragen:
- vertegenwoordiger cultuurraad: Pierre Peeters
- vertegenwoordiger Heemkring: Pieter Peeters en Christine Bruijlandts (of Christine Bruijlandts enkel bij afwezigheid bij Pieter Peeters)
- vertegenwoordiger Gecoro: geen kandidaten. (Er zijn wel drie leden van de Gecoro in de werkgroep via andere afvaardigingen)
- vertegenwoordiger jeugdraad: Lars Quix
Kerkelijk: aan te vullen en te bevestigen op basis van overleg met de kerkraden
- Pastoor Piet Capoen
- Harry Milden (algemeen)
- Leo Raes kerkraad Sint-Chatharina Humelgem (volgens antwoord Gecoro)
- Graaf Paul de Lannoy namens kerkraad Perk (volgens antwoord Gecoro)
- Clement Peeters? (Melsbroek)
- Herwig Van den Bosch? (Steenokkerzeel)
In januari werd vooral bureauwerk gepland: inwerken in de lokale context, verzamelen van aangereikte documenten en ideeën.
Aangevuld met de informatie van de plaatsbezoeken in februari: huidige situatie, toekomst mogelijkheden, gesprekken met de kerkraden en lokale betrokkenen.
De volgende stap is de raadpleging van de ruime bevolking (participatie). Doel: samen met de hele bevolking een concrete invulling zoeken. In de ideale wereld zonder Corona zou dit gebeuren aan de hand van een algemene info-avond voor de gehele gemeente waarna oproepen kunnen gebeuren voor de verschillende participatiemomenten.
Op het vorige overlegmoment werd beslist de situatie eind januari af te wachten om te kijken of het participatietraject kon opgestart worden of de opdracht beter tijdelijk wordt opgeschort.
Het college wenst het traject toch verder te zetten en kijkt hiervoor ter inspiratie naar de manier waarop momenteel in Zemst een bevraging wordt georganiseerd bij de bevolking met een vragenlijst en brievenbussen aan de verschillende kerkelijke gebouwen, met hierbij de suggestie om tevens een vraag te stellen over de visie m.b.t. ontwijding van de kerken.
Om het participatietraject beter van start te kunnen laten gaan in deze Corona-periode is het interessant om meer voorbereiding te doen in die zin dat het verhaal meer tot leven wordt gebracht alvorens een bevraging te doen. Het traject "kerk in het midden" dat in Oost-Vlaanderen werd uitgestippeld is hiervoor interessant (zie bijlage "het toekomstpad voor je kerk" - laat het thema leven).
Hier gaat men bij de samenstelling van de werkgroep ook volgende stakeholders meenemen waaraan wij nog niet gedacht hebben:
- huidige gebruikers van de kerk (koor, school, beiaardier, andere?..
- eventuele derden? vb natuurgroep i.k.v. kerkuilen als die er zijn?
Deze mensen worden ook betrokken in de werkgroep die voor de participatie aan de slag gaat om het proces levendig te maken en om de participatie vorm te geven:
- voor de parochianen.
- voor de creatievelingen: vb. filmpje maken per kerk om verschillende aspecten in beeld te brengen: waarde, ruimtegevoel, herinneringen van jong en oud? vb. Logo "kerk in het midden" op de straat?
- verhalen en herinneringen verzamelen (verhalenkaarten) om deze ook een plaats te geven en "afscheid" te nemen van wat was.
- toekomstverkenning aansluitend hierop organiseren.
Het collegebesluit van 22 februari 2021 houdende kennisname van het verslag van de vergadering van 11 december 2020 en de goedkeuring van de ambtelijke werkgroep.
Er werd beslist van start te gaan met de raadpleging van de ruime bevolking en de werkgroep op te starten.
De e-mail van Parcum van 27 januari 2022 met het verslag van de vergadering van 24 januari 2022 en het eindrapport.
Het plan zal begin 2025 opnieuw geactualiseerd moeten worden, hierdoor wordt geadviseerd om de metalen mini-kerkjes bij te houden en op te slaan in de loods.
Het plan moet eerst goedgekeurd worden door de gemeenteraad alvorens de kerkbesturen beginnen te experimenteren met kleine activiteiten toe te laten.
Voorstel: na de zomer komt de werkgroep nog eens samen om te bekijken wat ze van elkaar kunnen leren.
Het collegebesluit van 28 maart 2022, houdende:
1. Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het eindrapport van Parcum.
2. Dit eindrapport wordt principieel goedgekeurd en wordt voor besluitvorming overgemaakt naar de eerstvolgende gemeenteraad.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad neemt kennis van het eindrapport van Parcum en gaat hiermee akkoord.
De e-mail van Patrick Endels van de Brabantse Kouter i.v.m. de documenten die goedgekeurd dienen te worden door de gemeenteraad.
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden.
Dit leidde tot de oprichting van twee projectverenigingen ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters: Brabantse Kouters Oost (gemeenten Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel). De gemeente Steenokkerzeel stemde in met de oprichting van en toetreding tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost tijdens de zitting van de gemeenteraad dd. 21/11/2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.
De beide projectverenigingen (Brabantse Kouters Oost en Brabantse Kouters West) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK.
Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16/11/2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om:
- Een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de aangesloten gemeenten
- Nauw samen te werken tussen de projectverenigingen Brabantse Kouters West en Brabantse Kouters Oost (gezamenlijke inhoudelijke werking, begroting, vergaderingen)
- Daarbij volgende inhoudelijke speerpunten voor 2021-2022-2023 naar voor te schuiven:
- RLBK de opdracht te geven een deeltijdse medewerker aan te werven om deze werking op te starten. Deze medewerker kwam in dienst van RLBK op 24/05/2021.
Conform het decreet op het lokaal Bestuur wordt de jaarrekening van de projectvereniging door de Raad van Bestuur besproken en voorlopig goedgekeurd. Dit gebeurde op de vergadering van 08/03/2022. Conform ditzelfde decreet dient elke projectvereniging jaarlijks deze jaarrekening vervolgens formeel te laten goedkeuren door de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.
De statuten van projectvereniging Brabantse Kouters Oost bepalen daarnaast bijkomend dat de planning en begroting (zoals beide voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 01/12/2021 en het jaarverslag (zoals voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 08/03/2022) ook goedgekeurd dienen te worden door de gemeenteraad.
Beschikbare stukken:
- Activiteitenverslag 2021 van de gezamenlijke werking van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en Brabantse Kouters West
- Jaarrekening 2021 en verslag accountant van de projectvereniging Oost
- Globaal financieel overzicht voor het werkjaar 2021 van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West
- Planning 2022 voor de gezamenlijke werking van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en Brabantse Kouters West
- Begroting 2022 voor de gezamenlijke werking van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en Brabantse Kouters West
Argumentatie
Dit besluit draagt bij aan de realisatie van het gemeentelijk erfgoedbeleid.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 11 april 2022 het volgende:
1.Het gezamenlijke activiteitenverslag van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West principieel goed te keuren
2. De jaarrekening van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost principieel goed te keuren
3. De gezamenlijke begroting van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West principieel goed te keuren
4. De gezamenlijke planning van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West principieel goed te keuren
5. Kwijting te geven aan de bestuurders van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost voor de bestuursdaden gesteld in het jaar 2021
6. Het besluit wordt voor besluitvorming overgemaakt naar de eerstvolgende gemeenteraad
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder Afd. 2 art. 404.
De statuten van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 21/11/2019, in het bijzonder hoofdstuk 3, art. 18.
- Dit besluit houdt geen bijkomend financieel engagement in van de gemeente.
- De meerjarige financiële verbintenis vanuit de gemeente zoals beschreven in artikel 20 van de statuten werd reeds goedgekeurd op de vergadering van de gemeenteraad van 21/11/2019
- De gemeentebesturen cofinancieren de projectvereniging via een jaarlijkse subsidie die bestaat uit een vast basisbedrag van 2.500 euro en een variabele bijdrage op basis van het aantal inwoners. Elk gemeentebestuur betaalt voor de variabele bijdrage 0.11 euro per inwoner. Het bevolkingscijfer wordt vastgesteld aan de hand van de jongste gepubliceerde officiële statistieken van de overheid. Het volledige subsidiebedrag wordt jaarlijks aangepast volgens de gezondheidsindex met als referentie de index op het moment van oprichting van de projectvereniging. De bijdragen worden jaarlijks aangepast op basis van de bevolkingscijfers volgens Statbel en geïndexeerd volgens de gezondheidsindex. De referentie voor indexering is de oprichtingsdatum van de IOED (gepland op 18 december 2019).
De gemeenteraad beslist het volgende:
1. Het gezamenlijke activiteitenverslag van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West goed te keuren.
2. De jaarrekening van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost goed te keuren.
3. De gezamenlijke begroting van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West goed te keuren.
4. De gezamenlijke planning van de projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West goed te keuren.
5. Kwijting te geven aan de bestuurders van de projectvereniging Brabantse Kouters Oost voor de bestuursdaden gesteld in het jaar 2021.
Fluvius wenst een perceel gelegen te Steenokkerzeel, in eigendom van gemeente Steenokkerzeel aan te kopen voor het plaatsen van een prefab-elektriciteitscabine.
Het betreft een perceel gelegen langs de Watermolenstraat te Steenokkerzeel - eerste afdeling - Sectie A - nr. 244G7.
Fluvius wenst het perceel grond in eigendom van gemeente Steenokkerzeel aan te kopen om er een prefab-elektriciteitscabine op te plaatsen zoals blijkt uit een bericht via e-mail de dd. 17 januari 2022. Het betreft een perceel gelegen langs de Watermolenstraat te Steenokkerzeel - eerste afdeling - Sectie A - nr. 244G7.
Voorgesteld wordt om de grond waarop de nieuwe elektriciteitscabine komt te verkopen aan Fluvius waarbij zij instaan voor alle kosten die hieraan verbonden zijn (opmaken schattingsverslag, opmeting, prekadastratie, notariskosten, ...).
Van zodra wij beschikken over het schattingsverslag als ook de opmeting kan het dossier voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
1. Het college vraagt zich af of het niet aangewezen zou zijn om Lot B te verlengen om de tuin van de heer Cappuyns recht te trekken, waardoor de elektriciteitskast op lot A meer naar van voor zou kunnen komen.
2. Aan de dienst patrimonium wordt opdracht gegeven dit verder te onderzoeken.
Advies opgevraagd bij de dienst openbare werken:
Het is niet aangewezen het Lot B te verlengen om de tuin van de heer Cappuyns recht te trekken. Zijn tuin is helemaal aangelegd en hij heeft een omheining geplaatst. Als we dit recht trekken, moet de eigenaar alles opnieuw inrichten. (zie foto bijlage).
Daarbij komt de cabine dan te dicht tegen de straat te staan.
Er wordt voor de cabine een meter verharding voorzien, het overige deel van het perceel blijft groen.
Voorstel: principieel akkoord gaan met het voorstel op voorwaarde dat de cabine een meter opgeschoven wordt naar de straatkant.
Indien het college beslist om principieel akkoord te gaan met de verkoop van het perceel wordt aan de dienst patrimonium gevraagd het nodige te doen voor de verkoop. De nodige documenten zullen opgevraagd worden om het dossier op te starten.
De principiële goedkeuring voor de verkoop van een stuk grond aan Fluvius voor het plaatsen van een elektriciteitscabine.
Het stuk grond is gelegen te Watermolenstraat, Steenokkerzeel - eerste afdeling - Sectie A - nr. 244G7.
Fluvius heeft voorzien in het schattingsverslag (zie bijlage) opgesteld door Francis KOYEN, Meetkundige – Schatter, van onroerende goederen LAN040561, in opdracht van het landmeterskantoor Drawing Assistance bvba op 31 maart 2022.
Het schattingsverslag heeft betrekking op een perceel grond, gelegen aan de Watermolenstraat te Steenokkerzeel. Kadastraal gekend als Steenokkerzeel, eerste afdeling, sectie A met nummers 244G7 met een totale oppervlakte van 81,25m².
De venale waarde wordt geschat op €3 645.
De erfpachtvergoeding wordt geschat op €35,75 per jaar.
Het collegebesluit van 11 april 2022 houdende de principiële goedkeuring.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. De gemeenteraad neemt kennis van de vraag tot verkoop van het perceel gelegen langs de Watermolenstraat te Steenokkerzeel - eerste afdeling - Sectie A - nr. 244G7.
2. De gemeenteraad gaat akkoord om het perceel te verkopen aan Fluvius voor de prijs van €3 645 op voorwaarde dat zij zullen instaan voor alle kosten die hieraan verbonden zijn.
3. Notaris Katrien Devijver wordt aangesteld voor het verleiden van de authentieke akte.
4. Fluvius van dit besluit in kennis te stellen.
In navolging van het principieel akkoord van het college op 2/12/2021 i.v.m. de toetreding tot het interbibliothecair samenwerkingsverband Slim Netwerk werd een vernieuwd gebruikersreglement opgesteld dat in voege zal gaan vanaf de omschakeling naar het nieuwe uitleensysteem Wise op 15/06/2022.
In navolging van het principieel akkoord tot aansluiting bij het "Slim Netwerk" van het college op 2/12/2021 stelden wij een nieuw gebruikersreglement op, bestaande uit een algemeen gedeelte over de gezamenlijke afspraken met de andere bibliotheken binnen Noordrand en een specifiek gedeelte met onze eigen specifieke bepalingen.
Argumenten ter ondersteuning van een vernieuwing van ons reglement:
- Het oude reglement dateert van 2009 en is dringend toe aan een vernieuwing, rekening houdend met een gemoderniseerde dienstverlening ten opzichte van een decennium geleden.
- Bij de omschakeling naar ons nieuwe uitleensysteem Wise (15/06/2022) treden wij officieel toe tot het interbibliothecair samenwerkingsverband "Slim Netwerk" (zie principieel akkoord door het college op 2/12/2021) dat impliceert dat wij het gezamenlijk reglement van Noordrand overnemen.
De grootste veranderingen zijn van financiële aard. Hieronder nogmaals een overzicht (zie ook besluit 2/12/2021):
Wat |
Nieuw gemeenschappelijk |
Oud Steenokkerzeel |
Leengeld |
€ 5 |
€ 3 |
Nieuwe kaart |
€ 3 |
€ 2 |
Boete |
€ 0,10 per dag |
€ 0,30 per week |
Max bedrag ( = blokkeren) |
€ 5 zonder lidgeld |
€ 10 met lidgeld |
Aantal uitleningen per kaart |
Max 20 om het even wat |
Max 5 per soort en 2 dvd’s |
Dvd en CD |
Geen leengeld |
€ 0,50 per week |
Reservatie |
€ 1 |
€ 0 |
IBL (=InterBib Lenen ) |
€ 2,50 |
€ 0 |
Zoals in de argumentatie bij het besluit van 2/12/2021 reeds werd aangehaald zullen de tarieven op bepaalde vlakken verhogen, maar op andere vlakken dan weer verlagen. De kostprijs van hun lidmaatschap ligt wel hoger, maar onze ontleners hebben vanaf dan ook toegang tot de collectie van alle andere deelnemende bibliotheken waardoor zeker IBL en allicht ook reservaties minder nodig zullen zijn en men deze prijsverhoging in mindere mate zal voelen. Algemeen genomen zijn de aanpassingen dus bijna uitsluitend voordelig voor de correcte leners.
Dit vernieuwde gebruikersreglement is terug te vinden in bijlage, tezamen met het oude reglement (waarin de aanpassingen in het geel werden aangeduid en met bijschrift kort worden toegelicht) en de basistekst die door alle bibliotheken van Noordrand wordt gedeeld.
De leners zouden vanaf mei via Den Beiaard en alle gemeentelijke (social) mediakanalen op de hoogte gesteld worden van alle reglementaire veranderingen.
Het college ging in zitting van 11 april 2022 principieel akkoord met de bepalingen in het vernieuwde gebruikersreglement, dat in voege zal gaan vanaf 15/06/2022 met de omschakeling naar het nieuwe uitleensysteem Wise en verwijst het reglement voor goedkeuring door naar de gemeenteraad.
De gemeenteraad gaat akkoord met de bepalingen in het vernieuwde gebruikersreglement, dat in voege zal gaan vanaf 15/06/2022 met de omschakeling naar het nieuwe uitleensysteem Wise.
Op 29 april 2010 hebben de gemeente en het OCMW van Steenokkerzeel de tweede pensioenpijler opgestart, door de invoering van het aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden, met ingang van 1 januari 2010. De pensioentoelage werd vastgelegd op 1% van het pensioengevend jaarloon.
De gemeenteraad besliste in zijn zitting van 17 september 2020 - naar aanleiding van het sectoraal akkoord 2020 voor de personeelsleden van de lokale en provinciale besturen - de tweede pensioenpijler met ingang van 1 januari 2020 te verhogen van 1% naar 2,5%.
De gemeenteraad besliste in zitting van 14 december 2021 de bijdragevoet voor de tweede pensioenpijler van het contractueel personeel vast te stellen op 3% van het pensioengevend jaarloon, met ingang van 1 januari 2021 in het kader van het verkrijgen van een korting op de responsabiliseringbijdrage met betrekking tot de financiering van de ambtenarenpensioenen.
Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet bijgevolg in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.
Tot eind 2021 waren verschillende Vlaamse lokale besturen voor de 2de pensioenpijler (een aanvulling op het wettelijk pensioen van contractuele personeelsleden) aangesloten bij de groepsverzekering van Ethias en Belfius Insurance.
In de maand juni 2021 heeft Ethias ons op de hoogte gebracht dat zij de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 zouden stopzetten.
Om verder te voorzien in deze 2de pensioenpijler heeft het bestuur de keuze om enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar aan te gaan en anderzijds zich aan te sluiten bij een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening (pensioenfonds).
De VVSG en OFP PROVANT (dat werd omgevormd tot OFP PROLOCUS) hebben intussen samen voor een nieuw aanbod gezorgd.
Een aanvullend pensioen voor contractanten van lokale besturen is zo goed als veralgemeend, met bovendien het sectorale akkoord van 2020 dat een minimumbijdrage van 2,5% oplegt.
Door de 'Wet Bacquelaine' van 2018 kunnen besturen zelfs een korting op de responsabiliseringsbijdrage krijgen als ze een voldoende hoge 2de pijler aanbieden aan de contractanten.
Na onderhandelingen met de VVSG en verschillende betrokken spelers leidde in september 2021 toch een akkoord met de speler OFP Provant.
Hierdoor werd er een pensioenfonds opgesteld waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.
Verschil groepsverzekering en pensioenfonds
Om te voorzien in een aanvullend pensioen voor werknemers moet een werkgever een beroep doen op een pensioeninstelling.
Deze pensioeninstelling int de bijdragen, belegt ze, berekent de aanvullende pensioenen en betaalt ze uit.
Er zijn 2 soorten pensioeninstellingen.
Wetgeving overheidsopdrachten?
Om toe te treden tot een pensioenfonds dat zelf de wetgeving op de overheidsopdrachten respecteert, is geen overheidsopdracht vereist.
Het bestuur oefent door toetreding via de algemene vergadering waar men lid van wordt, toezicht uit op OFP Prolocus net zoals op haar eigen diensten.
Het bestuur oefent impact uit op het beleid van het pensioenfonds, en dan speelt de zogenaamde 'in house doctrine'.
Dit systeem is vergelijkbaar met wat geldt als een lokaal bestuur een beroep doet op de intercommunale waartoe men zelf behoort.
Ook hierbij speelt de wetgeving overheidsopdrachten niet.
OFP Prolocus zal meer dan 80% van de uitvoering van taken behelzen die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden (bv. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen).
Als laatste is er geen directe participatie van privékapitaal in OFP Prolocus en zijn zijzelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Wat is OFP Prolocus?
OFP Prolocus is een pensioenfonds (dus een aparte juridische entiteit), dat in 2009 werd opgericht door het provinciebestuur Antwerpen.
Het biedt een aanvullend pensioen aan voor contractanten van de verschillende provinciale instellingen zelf.
Tot voor de statutenwijziging had OFP Provant alleen een aanbod voor lokale besturen in de provincie Antwerpen.
OFP Prolocus daarentegen staat open voor alle lokale en provinciale besturen in Vlaanderen.
Het fonds haalde de voorbije jaren een gemiddeld rendement van ruim 6%, maar rendementen uit het verleden bieden uiteraard geen enkele garantie voor de toekomst.
OFP Prolocus zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, sterk inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.
Rol VVSG
De VVSG heeft alleen een faciliterende rol.
De uiteindelijke beslissing met betrekking tot een aanvullend pensioen voor de eigen contractanten moet genomen worden door elk lokaal bestuur.
Om deze beslissing te faciliteren, onderhandelen de VVSG met OFP Provant met het oog op de omvorming tot OFP Prolocus, met de RSZ, Sigidis en de KSZ (voor de financiële en gegevensstromen), met de vakorganisaties (met het nieuwe kaderreglement),...
Daarnaast werd en wordt de toezichthouder FSMA uiteraard geïnformeerd over alle belangrijke stappen in het dossier.
VVSG wil besturen maximaal ontzorgen.
Daarnaast organiseerden de VVSG en OFP Prolocus ook verschillende webinars over dit onderwerp.
De presentaties en opnames zijn hiervan in de bijlagen terug te vinden.
Voor- en nadelen aanbod van VVSG/OFP Prolocus
Het belangrijkste voordeel van de geplande nieuwe 2de pensioenpijler is de ontzorging die de VVSG aanbiedt.
Op tal van punten die werkgevers anders zelf moeten regelen, zal de VVSG voorbereidend werk leveren.
OFP Prolocus zal verder op vraag van de VVSG voor de nieuwe toegetreden besturen het systeem van de vroegere groepsverzekering waarbij de bijdragen geïnd worden via de RSZ-aangifte behouden.
Daarvoor komt er een overeenkomst met o.a. de RSZ. Ook dit moet het bestuur niet meer zelf regelen.
Het belangrijkste voordeel ligt echter in de kostenefficiëntie.
Pensioeninstellingen zijn aan zware eisen (vaste kosten) onderworpen qua beheer, financieel beleid, transparantie, dienstverlening, ...
Door veel besturen te verzamelen in 1 entiteit, ontstaan er positieve schaaleffecten, dus lagere kosten per werkgever en per aangeslotene.
Een werkgever voor wie een aanvullend pensioen wordt opgebouwd, heeft op het moment van de pensionering de zekerheid van een bepaald minimumrendement, de zogenaamde 'WAP-garantie'.
Vandaag bedraagt die 1,75% per jaar voor een actieve aangeslotene voor de diensten gepresteerd sinds 2016, en 0% voor iemand die het bestuur heeft verlaten en zijn verworven reserves heeft laten staan.
Als de beleggingen van de pensioeninstelling (verzekeraar of pensioenfonds) dat rendement niet halen dan kan een werkgever aangesproken worden om het verschil bij te passen, want hij heeft zich geëngageerd tegenover zijn medewerker.
In de aflopende groepsverzekering bij Belfius Insurance was dit verplichte minimumrendement afgedekt door de verzekeraars zelf.
Zij pasten het noodzakelijke verschil desgevallend bij en konden de werkgevers-besturen hiervoor niet aanspreken.
Hier ligt meteen de belangrijkste reden waarom de overeenkomst werd opgezegd, want de verzekeraars moesten de voorbije jaren telkens veel geld toevoegen om aan de verplichtingen te voldoen.
Vandaag wil of kan geen enkele aanbieder (pensioenfonds of verzekeraar) nog werken met een dergelijk hoog gegarandeerd rendement.
Op dat vlak gaan de besturen er dus op achteruit in vergelijking met de opgezegde groepsverzerkering, welke keuze ze vandaag ook maken.
Het is echter wel de bedoeling dat de hierboven aangehaalde voordelen, gekoppeld aan een financieel beleid dat de kans op extra tussenkomsten van de werkgevers klein houdt, opwegen tegen dit nadeel.
Wat is een pensioenplan? Welke soorten bestaan er?
In een pensioenplan krijgt de belofte die de werkgever aan de werknemer maakt om te voorzien in een aanvullend pensioen, concreet vorm.
In elk plan zal de werkgever verantwoordelijk blijven voor de aan de werknemer gedane pensioenbelofte.
De werkgever zal de pensioenbelofte aan de werknemer financieren door betalingen te doen aan deze pensioeninstelling.
Deze laatste belegt deze middelen zo goed mogelijk en zorgt voor de OFP Prolocus administratieve opvolging.
Blijken de financiële middelen die de pensioeninstelling op de pensioendatum heeft te laag om in de belofte of het wettelijke minimum te voorzien, dan zal de pensioeninstelling de werkgever aanspreken om het verschil bij te passen.
Er bestaan drie soorten pensioenplannen:
Kosten?
De belangrijkste kosten voor een bestuur hangen samen met het engagement van het OFP Prolocus bestuur tegenover de contractanten, uitgedrukt in een percentage van het loon.
Dit is 3% en zal dus niet veranderd zijn tegenover het huidige systeem.
Daarnaast zal er ook gedurende (wellicht) 5 jaar na de toetreding een zogenaamde prefinanciering van 5% boven op de pensioentoezegging gelden.
Met die middelen bouwt OFP Prolocus voor elk bestuur een 2de vrije reserve op.
Deze vrije reserves moeten maximaal vermijden dat besturen worden aangesproken om een eventueel tekort bij te passen.
Als de 2de vrije reserve hoog genoeg is, kan ze deels worden ingezet voor de (co)financiering van de pensioenbijdragen van 1 of meer jaar.
Kortom: de prefinanciering zal ook gelden voor besturen die pas later toetreden, en voor hen ook even veel jaar gelden als voor besturen die van bij de start in 2022 instappen.
Op de pensioenbijdragen (toezegging en prefinanciering) moet ook 8,86% socialezekerheidsbijdragen worden betaald.
Een derde luik wordt gevormd door de effectieve kosten die het pensioenfonds moet maken om te functioneren: personeelskosten, kosten van allerhande (vaak verplichte en strikt gereglementeerde) dienstverlening, opgelegde jaarlijkse communicatie aan de contractanten van de aangesloten besturen, organisatie van een aanspreekpunt voor vragen,...
Een deel van die kosten hangt niet of nauwelijks samen met de omvang de pensioeninstelling, zodat iedereen er baat bij heeft dat ze veel mogelijk besturen met zoveel mogelijk contractanten aansluiten. Zo worden de kosten per aangeslotene beperkt.
In 2022 starten we met een kostenfactuur van € 1.000 per jaar per werkgever en € 10 per jaar per aangesloten medewerker. Die bedragen worden jaarlijks geïndexeerd.
Financiële stromen?
De bedoeling van het nieuwe systeem is om besturen maximaal te ontzorgen.
Wat ze kennen van de groepsverzekering, namelijk de inning van de bijdragen van de RSZ, blijft behouden.
Een eerste financiële stroom zal zijn tussen de RSZ en het bestuur via de maandelijkse voorschotten en de kwartaalaangiften.
De RSZ zal van OFP Prolocus het percentage krijgen dat het elk kwartaal moet toepassen op de volledige contractuele loonmassa van het bestuur, dus zonder verijzondering per medewerker.
Daarnaast zal OFP Prolocus jaarlijks aan de RSZ vragen om een bijkomend bedrag te innen bij de besturen.
Dat bedrag zal bestaan uit enerzijds de ontbrekende financiering en anderzijds de jaarlijkse kosten.
De RSZ rekent op de voor rekening van OFP Prolocus geïnde bedragen een kostenvergoeding van 0,2% aan.
Het aanbod van OFP Prolocus werd, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 aangehouden bij Belfius Insurance, geen werknemersbijdragen vereisen, er zal voorzien worden in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.
Voor de werknemers komt er een bijkomend voordeel, namelijk de dekking van o.a. moederschapsrust, adoptieverlof, arbeidsongeval en beroepsziekte als gelijkgestelde periode. Dat is een verbetering tegenover de huidige groepsverzekering.
Er komen wel meer mogelijkheden voor werkgevers om het bijdragepercentage te laten afhangen van de hoogte van het loon, om zo het verschil tussen het laatste loon en het wettelijk pensioen extra te verkleinen.
Dat kan met de zogenaamde 'step rate'.
Besturen kunnen die toepassen omdat de berekening van het wettelijk pensioen vandaag geen rekening houdt met het loongedeelte boven het zogenaamde loonplafond van € 63.944,74 per jaar (eerstkomende jaren wordt dit stelselmatig verhoogd).
Door op het loongedeelte daarboven een hogere toezegging toe te passen dan op het loongedeelte onder die grens, kan een deel van dat negatieve effect worden geneutraliseerd en wordt de zogenaamde vervangingsratio over de verschillende looncategorieën meer geharmoniseerd.
Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden hebben (AGB’s, OCMW) een 'MIPS-Groep' (multi-inrichters pensioenstelsel) vormen.
Door toe te treden tot een zogenaamde Mips-groep kunnen besturen door de wet bepaalde gevolgen van de beëindiging van de arbeidsovereenkomst opvangen.
Die gevolgen hebben zowel een werknemers- als werkgeversaspect.
Voor 2022 is er geen bijkomende kost voor de financiering van de tweede pensioenpijler, aangezien er reeds in een tweede pensioenpijler van 3% is voorzien in de personeelsbegroting 2022.
De uitzonderlijke ondersteuning vanuit het gemeentebestuur ten voordele van de gemeentelijke basisschool n.a.v. de Oekraïne-crisis door het ten laste nemen van 18/36 uren in het ambt van administratief medewerk(st)er.
Als gevolg van de crisis in Oekraïne melden lagere schoolkinderen zich aan na de officiële teldatum van 1 februari 2022 in de gemeenteschool.
Op dit ogenblik beschikt de school over te weinig middelen om extra leerkracht aan te werven.
Daarom wordt gevraagd om extra personeel in het ambt van administratief medewerk(st)er te kunnen aanwerven op basis van het werkingsbudget onderwijs :
De financieel directeur heeft op 31 maart 2022 een visum onder voorbehoud afgeleverd met het nummer 2022/25.
Er dient bijkomend krediet voorzien te worden onder budgetcode GBB/0800-00/62070000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2022.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode GBB/0800-00/62070000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2022.
De vraag tot het inrichten van de volgende extra ambten voor rest van het schooljaar 2021-2022:
ten laste van het werkingsbudget onderwijs en van de gemeentelijke financiën, wordt goedgekeurd.
Email van Creadiv van 29 maart 2022 waarin men meedeelt dat hun algemene vergadering zal doorgaan op vrijdag 27 mei 2022 om 16u00 in de Faculty Club, Groot Begijnhof 14 te 3000 Leuven met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is een vennoot van Creadiv nv.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 maart 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
Schrijven van Fluvius OV van 28 maart 2022 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering van Fluvius OV plaats heeft op 08 juni 2022 om 15u30 in De Montil , Moortelstraat 8 in 1790 Affligem, met volgende agenda:
Vanaf 1 april 2019 is de gemeente Steenokkerzeel aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende vereniging.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergadering werden door de gemeenteraad op 28 februari 2019 aangeduid, voor de volledige legislatuur.
Email van Fluvius Antwerpen van 04 april 2022 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering van Fluvius Antwerpen plaats heeft op woensdag 15 juni 2022, om 18u00 in het Kasteel van Brasschaat, Hemelhoevedreef 1 te Brasschaat en dit onder voorbehoud van eventuele verdere ontwikkelingen rond het coronavirus COVID-19 met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is vanaf 1 april 2019 aangesloten bij Fluvius Antwerpen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 september 2020 en 15 oktober 2020 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen voor de volledige legislatuur.
Email van Fluvius-West van 01 april 2022 waarin wordt meegedeeld dat de jaarvergadering van Fluvius-West zal plaatshebben op 20 juni 2022 om 18u00 op domein de Vossenberg, Hogestraat 194 te 8830 Hooglede onder voorbehoud van eventuele verdere ontwikkelingen rond COVID-19 met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband Fluvius-West (voorheen Infrax-West) .
De afgevaardigden voor de algemene vergadering van Fluvius-West werden op de gemeenteraad van 17 september 2020 aangeduid voor de volledige legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Email van Haviland van 25 maart 2022 waarin wordt meegedeeld dat de gewone algemene vergadering van Haviland plaats heeft op woensdag 22 juni 2022 om 18u00, in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 ASSE-ZELLIK, met volgende agenda :
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij de intercommunale Haviland die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland is een dienstverlenende vereniging voor intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische sociale expansie van het arrondissement Halle–Vilvoorde, die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder de artikelen 432, 40 en 41.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 februari 2019 en 24 oktober 2019 betreffende de aanstelling van de afgevaardigden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Haviland voor de volledige legislatuur.
Schrijven van Riobra van 04 april 2022 waarin wordt meegedeeld dat de algemene vergadering zal plaatshebben op woensdag 22 juni 2022 om 18u in het fluvius-gebouw, Diestsesteenweg 126 te 3210 Lubbeek onder voorbehoud van eventuele verdere ontwikkelingen rond COVID-19 met volgende agenda:
De gemeente Steenokkerzeel is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Riobra.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder op artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De afgevaardigden voor de algemene vergadering werden in de gemeenteraad van 15 oktober 2020 (effectief afgevaardigde) en 12 november 2020 (plaatsvervangend afgevaardigde) aangeduid voor de volledige legislatuur.
Naar aanleiding van de crisis in Oekraïne wil het gemeentebestuur financiële middelen vrijmaken.
Het lokaal bestuur van Steenokkerzeel wil haar steentje bijdragen door een bedrag van €12.466 vrij te maken. Dit komt overeen met €1 per inwoner. Met deze financiële bijdrage wil het gemeentebestuur lokale acties (gastgezinnen, verenigingen,...) en acties in Oekraïne ondersteunen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Budgetcode GBB/0949-00/64910000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2022.
Aangezien hier geen krediet voor voorzien is, zal bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 het nodige budget moeten toegevoegd worden aan de bestaande budgetcode GBB/0949-00/64910000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2022.
1. De gemeenteraad gaat akkoord om 1 euro per inwoner, dit komt neer op 12.466 euro, vrij te maken ter ondersteuning van lokale acties en acties in Oekraïne. Hiervan kan maximum 4.466 euro gebruikt worden om administratieve kosten te betalen (aanvraag A-kaart e.d.).
2. Bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 zal het nodige krediet toegevoegd worden aan de bestaande budgetcode GBB/0949-00/64910000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2022.
Mogelijkheid tot een vrijwilligersvergoeding in het kader van crisisopvang Oekraïne.
We willen een vrijwilligersvergoeding voorzien voor vrijwilligers die zich inzetten in het kader van crisisopvang voor Oekraïense vluchtelingen. We vergoeden enkel de vrijwilligers die tolken of als leerkracht/toezichter aan het werk gaan.
Deze vrijwilligers zijn verzekerd via de gemeente tijdens de uitoefening van bovenstaande activiteiten en zullen hiervoor een contract ondertekenen.
De vergoeding:
De maximale bedragen worden jaarlijks geïndexeerd. In 2022 bedraagt het plafond van de kostenvergoeding 36,84 euro per dag en 1473,37 euro per jaar.
De forfaitaire kostenvergoeding kan je combineren met een kilometervergoeding voor verplaatsingen.
Voor bepaalde activiteiten voorzag de wetgever een verhoogde forfaitaire vergoeding. Dit werd geregeld bij K.B. van 20/12/2018 en van kracht sinds 1 januari 2019.
Voor wie?
De werkwijze voor deze verhoogde kostenvergoeding is gelijkaardig aan die voor de forfaitaire vergoeding, enkel de bedragen verschillen.
Extra voorwaarden:
In 2022 bedraagt de verhoogde forfaitaire kostenvergoeding:
Op dit ogenblik is er voor deze vrijwilligersvergoedingen geen krediet voorzien in de laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. Er wordt voorgesteld om hiervoor een nieuw krediet in de exploitatie 2022 te voorzien in de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Op dit ogenblik is het ook nog onduidelijk hoeveel krediet er voor deze vergoedingen voorzien moet worden.
Op dit ogenblik is er voor deze vrijwilligersvergoedingen geen krediet voorzien in de laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025.
Jan van Hoof geeft toelichting over dit agendapunt :
Via FB wordt commotie gedeeld wegens verplaatsen, stelen, weggooien van bloemen, bloemstukken, e.d.m.
Heeft het bestuur hier kennis van ? Is dat ook vastgesteld op andere kerkhoven ? Kunnen er maatregelen genomen worden ?
Deze vraag wordt verdaagd naar de volgende zitting wegens afwezigheid van Jan van Hoof.
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Tijdens de vorige GR hadden wij hier al een vraag over. De vraag was toen of er aan handhaving werd gedaan betreffende de volle witte streep thv Tanghe, en of garage Tanghe hier reeds werd over aangesproken.
Garage Tanghe heeft, kort na onze vraag, op FB een oproep naar hun klanten gedaan, om hierop te letten. Waarvoor onze dank aan de garage.
Echter, het probleem schijnt niet opgelost te geraken. Daarom zijn wij zelf in gesprek gegaan met Mr. Tanghe.
Uit dit gesprek kwam naar voor dat het mss toch beter zou zijn om de stopstreep naar achter te trekken, zodat de inrit/oprit vrij blijft, en daaruit volgend dus ook het kruispunt.
Principieel zijn wij niet enthousiast over zulke maatregelen, want eigenlijk zou iedereen zich gewoon aan de verkeersregels moeten houden. Echter moet voor ons verkeersveiligheid steeds prioriteit krijgen.
Dus : kan de verkeerssituatie daar herbekeken worden? Kan de stopstreep dus achteruit? Kan dit een punt worden op het eerstvolgende politieoverleg?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Ann Goovaerts geeft toelichting over dit agendapunt :
Op 12/4 om 18.32u werd op de FB pagina “Steenokkerzeel Helpt” een oproep geplaatst ivm helpen om meubels in elkaar te steken. Dit zou gebeuren de 2 dagen erna. Op 13 en 14/4 dus.
Ik begreep dat hier zeer weinig respons op kwam. Ik had deze oproep zelf trouwens ook niet gezien, en had voor de 2 komende dagen al andere plannen.
Zou het, om in de toekomst meer helpende handen bij elkaar te krijgen, geen idee zijn om verenigingen en gemeenteraadsleden per mail (tijdig) aan te schrijven? Op zich vond ik dit een zeer mooi initiatief, maar als mensen dit niet tijdig weten (zeker tijdens een vakantie) wordt het moeilijk om volk bijeen te krijgen…
Schepen Hannelore Velaerts antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Zoals iedereen ondertussen wel weet, is de fusie tussen verschillende gemeenten een realiteit die zich langzaam opdringt. Fuseren met gemeenten die op dezelfde golflengte zitten is dan ook prioritair om onze eigenheid te kunnen behouden.
Vraag :
In welke mate is Steenokkerzeel hier mee bezig?
Zijn er gesprekken aan de gang? En indien ja, met wie?
Schepen Kurt Ryon antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Op de gemeenteraad van 21 december 2017 weigerde een wisselmeerderheid de omgevingsaanvraag ( bouwaanvraag) voor een groteske sociale ghettowijk, inclusief 2 appartementsblokken, op de velden van Den Achtergael in de deelgemeente Melsbroek. Twee jaar later werd deze beslissing in een arrest van de RvS nog eens bekrachtigd.
Wat ons betreft nog steeds een beslissing van het gezond verstand, zeker als men de leefbaarheid en landelijkheid van onze drie dorpen voor de toekomst willen vrijwaren.
Eigenaar EZH heeft indertijd de pachtovereenkomsten die de vorige eigenaars hadden met de mensen die gebruik maakten van die velden, opgezegd. Sindsdien liggen deze velden en weiden er onaangeroerd bij.
Voor ons niks mis mee.
01. Dat is goed voor de diversiteit van fauna en flora en
02. deze velden en weiden werden snel door de dorpsgenoten ontdekt als wandelruimte, als uitwaaiplek.
Verbeter ons als we het fout hebben, maar we hebben de indruk dat dit dossier sinds dec. 2017 nog geen meter is opgeschoven. Met de Open VLD als toenmalige coalitiepartner begrijpen we dat. Maar ook na de verkiezingen van 2018 zien we tot op heden geen groene structurele toekomst voor deze open ruimte ontstaan. De door jullie in het voorliggend RUP aangegeven invulling van deze ruimte belooft alvast niet veel goeds en getuigt volgens ons niet echt van enige échte groene ambitie.
Er werden subsidies voor de aankoop van deze gronden aangevraagd in 2021, maar deze werden geweigerd.
Vragen:
Wanneer gaat de gemeente overgaan tot aankoop van deze gronden ? Er is een budget voorzien hiervoor, kan dit dit jaar nog worden aangewend ? Zoniet, waar wordt op gewacht ?
Er staan ook ontvangsten in het meerjarenplan, waar moeten deze uit voortkomen ?
Waarom kiest de gemeente ervoor om toch een deel te bebouwen ?
Waarom staat de trage weg foutief ingetekend in het RUP ?
Zijn er nog dossiers ingediend om subsidies te bekomen ?
Hoever staat het met de aanwerving van een subsidioloog ? zie antwoord op gemeenteraad van 25-2-2021
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
Aangaande: uit het CBS VAN 8-3-21
2020/OMV/229M - advies aan de Deputatie, over een aanvraag tot omgevingsvergunning voor het hervergunnen en wijzigingen van de vleeswarenfabriek en het bijstellen van de lozingsnormen. - Leuvensesteenweg 194 te Machelen.
Volgende milieuvoorwaarden dienen in acht genomen te worden:
Het bedrijf moet methodes zoeken om de chloride-concentraties in het geloosde afvalwater te verminderen en alle mogelijke lozingsopties te onderzoeken en tegen
elkaar af te wegen, dit in samenspraak met de betrokken adviesinstanties.
De grondwaterwinning heeft mogelijks effect op de Trawool. De impact van de grondwaterwinning dient verder onderzocht te worden.
In bijlage R3 lozing afvalwater staat dat men de vergunde max. debieten van 50 m³/u, 110 m³/dag en 30.000 m³/jaar wenst te hernieuwen.
In de rubriekentabel is een debiet van 100 m³/dag opgenomen. Het correcte debiet per dag moet vergund worden.
Omdat de inrichting niet volledig gelegen is in industriegebied is rubriek 29.5.2.1°b) van toepassing i.p.v. rubriek 29.5.2.1°a).
Volgende bijzondere lozingsnormen worden voorgesteld:
o AOX: 120 μg/l
o Kobalt: 1,2 μg/l
o Het automatisch peilregistratiesysteem dient geplaatst te worden in 2021.
Besluit:
Het college van burgemeester en schepenen heeft geen opmerkingen bij het advies van de gemeentelijk omgevingsambtenaar, neemt de standpunten integraal over en maakt zich deze eigen.
Bijgevolg kan een voorwaardelijke gunstig advies verleend worden voor de aangevraagde ingedeelde inrichtingen of activiteit.
Volgende voorwaarden dienen in acht genomen te worden:
Milieuvoorwaarden:
Het bedrijf moet methodes zoeken om de chloride-concentraties in het geloosde afvalwater te verminderen en alle mogelijke lozingsopties te onderzoeken en tegen elkaar af te wegen, dit in samenspraak met de betrokken adviesinstanties.
De grondwaterwinning heeft mogelijks effect op de Trawool. De impact van de grondwaterwinning dient verder onderzocht te worden.
In bijlage R3 lozing afvalwater staat dat men de vergunde max. debieten van 50 m³/u, 110 m³/dag en 30.000 m³/jaar wenst te hernieuwen. In de rubriekentabel is een debiet van 100 m³/dag opgenomen. Het correcte debiet per dag moet vergund worden.
Omdat de inrichting niet volledig gelegen is in industriegebied is rubriek 29.5.2.1°b) van toepassing i.p.v. rubriek 29.5.2.1°a).
Volgende bijzondere lozingsnormen worden voorgesteld:
o AOX: 120 μg/l
o Kobalt: 1,2 μg/l
o Het automatisch peil registratiesysteem dient geplaatst te worden in 2021.
Vragen:
Op welke manier is nagegaan of de opgelegde voorwaarden zijn nagekomen ?
Wat is het resultaat van onderzoek van impact op waterwinning op Trawoolbeek ?
Kunnen wij het verslag van opvolging bekomen ?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
In de Dreefweg ter hoogte van huisnummers 14, 16, 18 is er een hoekje geasfalteerd dat lager ligt dan de rijweg en het verhard wandelpad achter de school de piramiden.
Het probleem : gezien dat stuk "parkeer-ruimte" lager ligt dan de rijweg is er telkens bij regenval een sterke samenstroom van water.. en geen rioolput voor de afvoer op deze lager gelegen plek.
het laagste punt ligt aan de witte auto op beeld (Nr 14) en regelmatig wordt dit daar een grote plas tot wel 10-15 cm diep.
Meermaals is hier reeds kennis van gegeven aan de gemeente en nog steeds wordt dit probleem niet opgenomen.
Graag de reden waarom hier geen gehoor wordt gegeven, of.. mocht het toch mogelijk zijn dat de gemeente hiervan geen weet heeft... wat gaat er op korte termijn aan gedaan worden ?
Dat hoekje asfalt is tevens in erbarmelijke staat en dient dringend te worden vernieuwd.
Mogelijkheid voor ons..
1. uitbreiding te voorzien met rioolputje in de hoek (Nr 14) en herstellen van wegdek.
2. deze hoek her-aanleggen met uitbreiding van wat groenbuffer, en verlenging van de opritten van Nr 14 en 16... zo kan het water natuurlijk in de bodem trekken en is er extra groenvoorziening in deze hoek.
Deze vraag wordt verdaagd naar de volgende zitting wegens afwezigheid van Rudy Peeters.
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
In de Dijkstraat tussen vanaf de Mulslaan tot de aansluiting met de Blokmansstraat en 't Velleken staan bijna dagelijks 3 tot 8 bestelwagens, allen toebehorend of gerelateerd tot 1 adres Dijkstraat 9.
Deze lange rij van bestelwagens maken de doorgang van zowel, voetgangers, fietsers, auto's heel moeilijk en onveilig. (soms staan verschillende bestelwagens dagenlang onaangeroerd daar stil geparkeerd.)
De rijbaan is aldaar al niet extreem breed en 's avonds als mensen thuis zijn, staat heel deze weg vol wagens... indien je halfweg een tegenligger ziet komen.. kan je niet meer weg, voetgangers dienen bijna altijd op de rijbaan te wandelen, en ook voor fietsers is het een gevaarlijke stituatie.
Kan deze 'aannemer' hierover niet aangesproken worden, en verzocht de overlast van al deze bestelwagens tot een minimum te beperken.
Bovendien staat ter hoogte van zijn woning meestal ook een witte mercedes die het hele voetpad inneemt, en op regelmatige basis geleverde goederen (plaaster-cement) die het voetpad innemen.
Deze vraag wordt verdaagd naar de volgende zitting wegens afwezigheid van Rudy Peeters.
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Meer en meer raast er sluipverkeer vanuit Berg en Nederokkerzeel, beiden initieel voorzien voor wandelaars, fiets- en tractorverkeer, maar nu dikwijls gefrequenteerd door SUV's die naast de tractorsluizen via het veld hun weg vervolgen naar Steenokkerzeel/Berg/Nederokkerzeel al naargelang hun bestemming.
Is dit misschien het nieuwe alternatief om de ANPR camera's te vermijden ?
Is dit een alternatieve sluipweg om zich van Nederokkerzeel naar Kortenberg te verplaatsen ?
Kan er werk gemaakt worden van opvolging, zodat de initiele gebruikers terug met een gerust hart deze wegen kunnen gebruiken
Deze vraag wordt verdaagd naar de volgende zitting wegens afwezigheid van Rudy Peeters.
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Wij vernemen via de notulen van CBS van 4 april dat een gedeelte van de Parochiezaal te Perk zal gehuurd worden omdat de speelpleinwerking te Perk reeds te klein zou zijn.
Vooruit herinnert zich dat steeds beweerd werd dat de grootte van de Chiro lokalen juist gekozen was om de speelpleinwerking ook te kunnen huisvesten. Wij stellen nu vast dat de noden reeds
Niet meer kunnen ingevuld worden. Is er dan nooit overleg met de speelpleinwerking geweest of de Chiro lokalen groot genoeg waren om hun te huisvesten tijdens de vakantieperiodes ?
Deze vraag wordt verdaagd naar de volgende zitting wegens afwezigheid van Rudy Peeters.
Rudy Peeters geeft toelichting over dit agendapunt :
Wat is de visie van onze gemeente in deze materie ?
Zijn wij van plan om deel uit te maken van een fusie ? Zijn er reeds toenaderingen geweest door andere gemeenten ?
Deze vraag wordt verdaagd naar de volgende zitting wegens afwezigheid van Rudy Peeters.