Terug
Gepubliceerd op 16/12/2021

Besluit  Gemeenteraad

di 14/12/2021 - 20:45

Gemeentebelasting op omgevingsvergunningen en andere administratieve stukken van stedenbouwkundige aard

Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
Kurt Ryon, Burgemeester
Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Schepenen
Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
Heidi Abeloos, Algemeen directeur
Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
aanleiding

Het belastingreglement omgevingsvergunningen, goedgekeurd door de gemeenteraad op 27 april 2017 en laatst gewijzigd door de gemeenteraad op 19 december 2019.

Dit reglement dient opnieuw geëvalueerd te worden omdat het niet meer up-to-date is omwille van de voortdurend wijzigende regelgeving. Hierbij wordt eveneens rekening gehouden met andere administratieve stukken van stedenbouwkundige aard dewelke geïntegreerd worden in dit reglement.

feiten, context en argumentatie

Het omgevingsvergunningendecreet dat de stedenbouwkundige en milieuvergunningen integreert, ging in voege vanaf 23 februari 2017. Gemeenten kregen de mogelijkheid om uitstel te vragen voor de implementatie van de omgevingsvergunning. De gemeente Steenokkerzeel heeft van deze mogelijkheid gebruik gemaakt en verkreeg uitstel tot 1 juni 2017. Voor de Vlaamse en Provinciale overheden is de omgevingsvergunning integraal in voege gegaan vanaf 23 februari 2017. Vanaf de implementatie van de omgevingsvergunning vervielen dan ook de belastingtarieven die van toepassing waren op de stedenbouwkundige en milieuvergunningen, aangezien deze opgehouden hebben te bestaan. Bijgevolg dienden de belastingtarieven die hierop betrekking hebben vastgesteld te worden, aangepast aan de nieuwe wetgeving met betrekking tot omgevingsvergunningsdossiers.

Het behandelen van meldingen en aanvragen in het kader van het omgevingsvergunningsdecreet vergt een aanzienlijke inzet van de gemeentelijke middelen en het is dan ook billijk deze inzet door te rekenen aan degene op wiens initiatief en in wiens voordeel de meldings- en vergunningsprocedures worden doorlopen.

Binnen de omgevingsvergunning moeten alle dossiers digitaal afgehandeld worden. Vanaf de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning op gemeentelijk niveau moeten alle ingediende dossiers digitaal afgehandeld worden. Het analoog indienen van een dossier blijft evenwel nog mogelijk, de gemeente is dan verantwoordelijk voor de digitalisering van dergelijke dossiers. Om het digitaal indienen van een dossier aan te moedigen, worden onkosten aangerekend voor het digitaliseren van een analoog ingediend dossier. De kosten bestaan uit het inscannen van de ingediende documenten en het opladen van het dossier in het Omgevingsloket.

De Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) en de door haar erkende sociale huisvestingsmaatschappijen hebben een sociale inslag: de terbeschikkingstelling van woningen aan personen met een laag inkomen staat hier voorop.

Het belastingreglement wordt aangepast omwille van de wijzigende regelgeving en omvat tarieven voor de verschillende dossiertypes en procedures zoals voorzien in het omgevingsvergunningsdecreet.

De afgifte van allerlei administratieve stukken en het verstrekken van inlichtingen van stedenbouwkundige aard in het kader van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening vergt een inzet van de gemeentelijke middelen, en het is dan ook billijk deze inzet door te rekenen aan de belanghebbenden.

De financiële toestand van de gemeente.

 
juridische overwegingen

Artikel 40 en 41, 14° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd door het Decreet van 8 mei 2008 houdende wijziging van artikel 41 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat de verfijning van belastingbevoegdheid van de gemeenteraad betreft.

De Grondwet, artikel 170 §4.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
Decreet betreffende de omgevingsvergunning, goedgekeurd op 25 april 2014, en latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen, en latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 februari 2015 tot aanwijzing van de Vlaamse en provinciale projecten in uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, en latere wijzigingen.

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, en latere wijzigingen.

plaats in beleidsplan en budget

Budgetcode 0020/73160000 van het exploitatiebudget.

 
Publieke stemming
Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Marleen Ral, Liesbeth Degrève, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Hannelore Velaerts, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit

Het onderstaande belastingreglement wordt goedgekeurd:

Artikel 0. Opheffing
Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 met betrekking tot de gemeentebelasting op omgevingsvergunningen wordt opgeheven vanaf 1 januari 2022.

Artikel 1. Heffingsperiode en belastbaar feit
De gemeente heft voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 een belasting op de meldingen en aanvragen bedoeld in het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, en andere administratieve stukken of inlichtingen van stedenbouwkundige aard zoals bedoeld in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.

Artikel 2. Belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door degene die de aanvraag of melding heeft ingediend en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant.

 

Artikel 3. Tarief
Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld als volgt:

§1. MELDING

Stedenbouwkundige handelingen  €25
Ingedeelde inrichtingen of activiteiten  €25
Overdracht van omgevingsvergunning van ingedeelde inrichtingen of activiteiten  €25
Stopzetting van omgevingsvergunning van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 €25

 

2. OMGEVINGSVERGUNNING

Stedenbouwkundige handelingen

  • vereenvoudigde procedure
  • gewone procedure

 
 €100
 €150

Ingedeelde inrichtingen of activiteiten

  • vereenvoudigde procedure
  • gewone procedure

 
 €100
 €150

Verkaveling

  • zonder wegenis
  • met wegenis

 
 €150 + €50/lot
 €500 + €50/lot

Verkaveling bijstelling  €150 + €50/bijkomend lot
Verkaveling verzaking  €150

Kleinhandelsactiviteiten

  • vereenvoudigde procedure
  • gewone procedure

 
 €150
 €250

Vegetatiewijzigingen  €150
MER/VR/Klasse 1*  €1500

Wijzigingsverzoek/administratieve lus**

  • zonder openbaar onderzoek
  • met openbaar onderzoek

 
 €50
 €75

Omzetten milieuvergunning naar omgevingsvergunning van onbepaalde duur  €150
Bijstelling milieuvoorwaarden  €150
Digitaliseren van een analoog dossier  €75
Informatievergadering  €300
Projectvergadering  €300
Regularisatieaanvragen  totale dossierkost x2
Publicatie in dag- of weekblad  reële kosten van publicatie

 *  aanvragen onderworpen aan een milieueffectenrapport (MER), een veiligheidsrapport (VR) en/of aanvragen van klasse 1 waarvoor de gemeente instaat voor de organisatie van het openbaar onderzoek

** de belasting is niet verschuldigd wanneer de vergunningverlenende overheid het wijzigingsverzoek of de administratieve lus inroept

 

§3. ATTESTEN

Planologisch attest

  • Zonder MER/VR/Klasse 1
  • Met MER/VR/Klasse 1


 €500
 €1500

Stedenbouwkundig attest  €75


§4. UITTREKSELS

Stedenbouwkundig uittreksel  €75
Uittreksel plannenregister  €25
Uittreksel vergunningenregister  €25

 

Indien er meerdere dossiertypes, zoals vermeld in §1 en §2 van dit artikel, van toepassing zijn dan is de totale belasting gelijk aan de som van de afzonderlijke belastingen.


Artikel 4. Vrijstellingen

Worden van de belasting vrijgesteld, de meldingen en aanvragen:
- voor de bouw van sociale huurwoningen door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW) en de door haar erkende sociale huisvestingsmaatschappijen;
- voor door oorlogsgeweld of ramp vernielde gebouwen of constructies voor zover de schade is veroorzaakt buiten de wil van de aanvrager of exploitant om;
- van de openbare diensten van de federale staat, de gewesten en gemeenschappen, de provincie en de gemeenten.

Artikel 5. Betaling en inkohiering
Bij aanvragen en meldingen bij de gemeente wordt deze belasting contant geïnd tegen afgifte van een betalingsbewijs.

Bij gebrek aan contante inning en bij aanvragen en meldingen die niet bij de gemeente gebeuren, wordt de belasting ingevorderd door middel van een kohier. De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. De kohierbelasting moet worden betaald binnen de twee maanden vanaf de datum van verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 6. Bezwaar
§1. De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen deze belasting een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend, binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van contante inning, de datum van verzending van het aanslagbiljet of van de kennisgeving van de aanslag.

§2. Het bezwaarschrift wordt behandeld in overeenstemming met het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Artikel 7. Algemene bepalingen
De vestiging en de invordering van de belasting, alsook de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.

Artikel 8.
Onderhavig reglement treedt in voege vanaf 1 januari 2022 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.