De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De gemeenteraad keurt het verslag van de vorige zitting goed.
In 2023 is het mogelijk om de gekozen aanvullende activiteiten uit het richtlijnenkader activiteiten lokaal woonbeleid te herbekijken per gemeente en dit voor de periode 2023 - 2025.
De Vlaamse beleidsprioriteiten werden vertaald in een aantal verplichte activiteiten en een aantal aanvullende activiteiten die de gemeente zelf mag kiezen. Artikelen 13 t.e.m. 15 uit het BVR geven een opsomming van deze activiteiten.
Volgens het besluit van 16 november 2018 loopt het huidige project tot en met 31 december 2025. Vanaf 2023 kunnen er nieuwe aanvullende activiteiten gekozen worden.
Op 27 januari 2022 is er samengezeten met 3Wplus, het OCMW en de schepen welzijn, op 8 februari 2022 samen met ruimtelijke ordening, het OCMW en de schepen van wonen. Hier zijn alle mogelijke aanvullende activiteiten besproken. Hieruit is er een selectie gemaakt op basis van een verderzetting van de huidige activiteiten en beleid. Nadien werd op het college van 16 mei 2022 één aanvullende activiteit goedgekeurd. Na deze collegebeslissing ontving Woonwinkel Noord feedback van Wonen Vlaanderen over de aanvullende activiteiten. Deze feedback werd teruggekoppeld naar de bevoegde schepen.
De bepaling betreffende de subsidiëring van het intergemeentelijk project worden omschreven in artikel 18 van het BVR. Het subsidiebedrag voor de verplichte activiteiten wordt berekend op basis van een puntensysteem. Het project Woonwinkel Noord kon rekenen op 11 subsidiepunten ofwel 132.000 euro. Vanaf 2023 gaat er 1 subsidiepunt af omdat Drogenbos enkel voor de eerste 3 jaar als nieuw bijkomende gemeente een extra punt kreeg. De aanvullende subsidie wordt berekend op basis van de goedgekeurde aanvullende activiteiten: elke aanvullende activiteit is goed voor 5% van het basissubsidiebedrag. Indien een gekozen activiteit niet vervuld wordt, wordt de subsidie ingetrokken. De budgettering van 2023-2025 wordt als bijlage bijgevoegd. De gemeenteraad van 27 juni 2019 keurde de budgettering tot en met 31 december 2025 reeds goed.
Telkens als er hoog bezoek komt op de luchthaven staat het aan de werkliedenloods vol geparkeerde wagens voor vlieguitspotters. Hierdoor kunnen de werklieden moeilijk met de vrachtwagen buiten rijden. Het geeft ook hinder bij de bezoekers van het kerkhof en recylcagepark.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 mei 2022, houdende kennisname en goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met de politiezone Kaste. Hierbij werd onder andere besloten om - punt 1 - borden verboden parkeren en stilstaan (E3) te plaatsen aan de zijde van de haag ter hoogte van de werkliedenloods in de Coenenstraat.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
Het plan als bijlage met aanduiding van de betreffende borden.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op het grondgebied van Steenokkerzeel op de weg naast de werkliedenloods van de ingang van de sterrenweide tot aan de achterkant van de woning Coenenstraat 25 geldt:
3. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 maart 2022, houdende kennisname en goedkeuring van het verslag van het overleg met de politiezone Kastze van 22 februari 2022, waarbij onder andere punt 14 - besloten werd om naar aanleiding van de verwarring voor fietsers, duidelijke fietslogo's te laten aanbrengen in de Steenwagenstraat zodat fietsers weten dat het rode voetpad niet voor fietsers bestemd is. Er werd besloten om na te kijken wat de kostprijs voor een fietssuggestiestrook is van de Bataviastraat tot de Stationslaan en dit in beide richtingen. Dit zal ook de snelheid naar beneden halen.
De gemeente ontvangt regelmatig meldingen in verband met de verkeersveiligheid in de Steenwagenstraat en de plaats van de fietsers in deze straat.
Bij de heraanleg van dit kruispunt werd er geen aanvullend reglement opgemaakt.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
Het plan als bijlage met aanduiding van de betreffende borden en wegmarkeringen.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 december 2020, houdende nieuwe proefopstelling snelheidsremmende maatregelen ter hoogte van het recreatieterrein Den Dam in de omgeving van het kruispunt de Salmlaan - Damlaan van 1 januari 2021 tot en met 30 september 2021.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 september 2021, houdende verlenging proefopstelling tot 31 december 2021 en aanpassing door asverschuiving van de nieuwe proefopstelling snelheidsremmende maatregelen ter hoogte van het recreatieterrein Den Dam in de omgeving van het kruispunt de Salmlaan - Damlaan.
Het advies van de politie - als bijlage - van 8 december 2021, houdende positief indien de opstelling ongewijzigd blijft maar met de opmerking om de proefopstelling definitief te maken door een aanvullend politiereglement.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 december 2021, houdende verlenging proefopstelling van 1 januari 2022 tot en met 30 juni 2022.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 9 mei 2022, houdende goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met de politiezone Kastze van 26 april 2022 waarbij onder andere - punt 8 - besloten werd om de huidige proefopstelling in de Damlaan te versterken met Berlijns kussen, SIB borden, belijning, maximale signalisatie en poorteffect vergroten.
De zone 30 borden zullen opgenomen worden in het globaal aanvullend reglement met betrekking op de snelheden.
De definitieve schets van de opstelling ter hoogte van de Damlaan 39-41 en 55-57 als bijlage + plan detail. Het inkomend verkeer moet van as veranderen.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De e-mail van het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant van 1 juni 2022, houdende de BOB door te trekken richting Brussel tot 140 meter voor de verkeerslichten. Richting Haacht wordt in tegenstelling tot wat eerder beslist werd in de Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid besloten om geen BOB aan te leggen omwille van het feit dat de verkeersintensiteiten te hoog liggen om op 1 rijvak te kunnen verwerken. De file zal ook voor De Lijn meer tijdverlies betekenen dan wat een BOB kan opbrengen.
De Haachtsesteenweg is een belangrijke busverbinding richting Brussel waar doorstroming zeer belangrijk is. De Lijn is vragende partij om de BOB te verlengen.
De reeds aangelegde busbanen werden nooit eerder opgenomen in een aanvullend reglement en worden in dit reglement mee opgenomen.
Het aanvullend reglement is geheel of gedeeltelijk van toepassing op gewestwegen en bevat maatregelen over volgende gewestweg: Haachtsesteenweg - N21.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De plannen en foto's als bijlage.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
7. Op de Zonneboslaan ter hoogte van het kruispunt met de Haachtsesteenweg geldt:
10. Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
In de Verhoevenstraat zijn parkeerproblemen gezien er weinig plaats is en vele inwoners hier geen oprit hebben. Er wordt gevraagd of het mogelijk is om parkeerplaatsen aan te brengen zodat er meer duidelijkheid is en er geen problemen zijn voor vuilkar en hulpdiensten.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 maart 2022, houdende kennisname en goedkeuring van het verslag van de overlegvergadering met de politie van 22 februari 2022 waarbij onder andere -punt 11 - besloten werd om 2 parkeerborden E9a te plaatsen met bijhorende onderborden rekening houdende met de breedte van de straat. Dit werd ter plaatse nagemeten door de dienst openbare werken.
Het plan als bijlage met aanduiding van de verkeersborden E9a + onderborden.
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
1. Op de Verhoevenstraat van woning nr. 30 tot woning nr. 28 geldt:
2. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2021, houdende het aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer: instellen van snelheidszones met zonale geldigheid '30' en '50' en '70' (geen zone) in Steenokkerzeel.
Er dienen 7 wijzigingen uitgevoerd te worden aan het algemeen reglement betreffende de snelheidszones / snelheidsbeperkingen zoals hieronder vermeld.
De bijgevoegde plannen met aanduiding van de snelheidszones.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de politiezone Kastze.
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan de buurgemeenten Zemst, Kampenhout, Zaventem, Vilvoorde en Kortenberg.
Het aanvullend reglement is gedeeltelijk van toepassing op gewestwegen en/of wegen bedoeld in artikel 6 van het decreet betreffende de aanvullende reglementen.
Het aanvullend reglement bevat maatregelen over volgende gewestwegen: Haachtsesteenweg, Tervuursesteenweg en Vilvoordsesteenweg.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimumafmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeertekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009, betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
2. In de zone Huinhoven begrensd door:
- Huinhovenstraat ter hoogte van het kruispunt met de Peeterslaan en ter hoogte van de grens met Vilvoorde
- Kerselaerestraat ter hoogte van het kruispunt met de Peeterslaan
- Kerselaerestraat ter hoogte van het kruispunt met de Tenierslaan
worden volgende maatregelen met zonale geldigheid ingesteld:
Dit wordt gesignaleerd door:
3. In de zone Oude Vilvoordsesteenweg begrensd door:
- Walenbaan nr. 74. In de zone Groenveld begrensd door:
- Groenveldlaan ter hoogte van kruispunt met de Tervuursesteenweg (doodlopende verkaveling)9. Op de Haachtsesteenweg vanaf het begin van de afslagstrook (N21) naar de Luchthavenlaan (N211) geldt:
Dit wordt gesignaleerd door:
13. Op de Haachtsesteenweg van woning nr. 137 (kmpt 12,600) tot het kruispunt met de Tervuurseteenweg (kmpt 12,900) in de richting van Haacht geldt:
18. Op de Bataviastraat van het kruispunt met de Steenwagenstraat tot het einde van de Bataviastraat (grens stad Vilvoorde) in beide richtingen geldt:
19. Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
20. Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Vlaams Huis via het Loket voor Lokale Besturen.
Situering
De wijk Beiaard betreft twee voor het gemotoriseerd verkeer doodlopende straten met woonerf-karakter. Op het einde van de wijk Beiaard bevindt zich een trage verbinding voor voetgangers en fietsers naar de Wijckmansstraat. Via deze trage verbinding kunnen fietsers en voetgangers zich vanuit de Coenenstraat en de wijk Beiaard op een veilige manier naar het centrum van de gemeente (marktplein) begeven.
Beschrijving wijziging
In zitting van 22 mei 2014 werd door de gemeenteraad het tracé der wegen goedgekeurd van de wegenis Beiaard in het kader van de verkaveling door de Centrale Tuinbouwveiling. De wegenis (lot 1) werd bestemd om in te lijven in het openbaar domein. De trage verbinding (lot 2) tussen Beiaard en de Wijckmansstraat (+-/ 35m) werd als wegzate onder de voetgangersverbinding bestemd om bezwaard te worden met een publieke erfdiensbaarheid van recht van overgang met een breedte van 2,54 à 2,56m. De bedding van lot 2 bleef hierbij in privé-eigendom.
Ingevolge de bouw van het kinderdagverblijf en de appartementen aan de Wijckmansstraat nrs 1a ,3a en 3 zal een deel van het kadastraal perceel afdeling 1, sectie E, nr. 356W afgestaan worden aan het openbaar domein door Elk Zijn Huis n.v. Dit betreft het deel aangeduid als perceel 256D2 (groen en groen gearceerd) waarop de trage verbinding en de fietsenstalplaats gelegen zijn. De breedte is variabel met een minimum breedte van 2,30m tot een maximum breedte van 5,32m.
Bij akte van 28 september 2017 werd het perceel 365 A2 met een oppervlakte van 61ca kosteloos afgestaan aan de gemeente Steenokkerzeel ter realisatie van twee bijkomende percelen in de verkaveling Beiaard. Dit perceel dient te worden opgenomen in het openbaar domein. De breedte varieert van 5,94m tot 6,55m en omvat de ligging van de trage verbinding, de uitgang van de ondergrondse garage van de appartementen/kinderdagverblijf aan de Mulslaan en de ontsluiting van Beiaard nr. 22.
Beide voormelde grondafstanden houden een wijziging in van het bestaande rooilijnplan Beiaard. Dit wat betreft de breedte en het statuut van het gedeelte voetganger- en fietsverbinding. De verbinding tussen Beiaard en Wijckmansstraat wordt volledig opgenomen in het openbaar domein en verliest zijn statuut van publieke erfdienstbaarheid. Het deel dat gelegen is in de onderdoorgang van het bouwproject Mulslaan 1a, 3a en 3 krijgt het karakter openbare wegenis met een erfdienstbaarheid van over- en onderbouw. Het andere deel van perceel 365D2 wordt zonder erfdienstbaarheid ingelijfd als openbaar domein.
Voor de samenhang wordt een nieuw roolijnplan opgemaakt van het geheel 'Beiaard'.
Motivering
Planningscontext
RUP 5 Wijk Centrum;
In het RUP 5 Wijk Centrum is de bedding van de wegenis Beiaard geheel voorzien als zone voor openbare wegenis. De verbinding tussen Beiaard en de Wijckmansstraat (+/- 35m) wordt aangeduid als openbare wegenis met overdruk wandel- en fietsverbinding. De voorliggende wijziging realiseert de bestemming van het RUP.
Gemeentelijk rooilijnplan
Het door de gemeenteraad van 22 mei 2014 goedgekeurde tracé der wegen van de wegenis Beiaard wordt gewijzigd.
Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.
Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.
Het rooilijnplan “Rooilijnplan Beiaard” werd opgemaakt door landmeter-expert Jonathan Boogmans, LAN 14 1589, optredend voor Studie- en landmeterskantoor Boogmans bvba, adres Jan Hammeneckerstraat 80/1, 1861 Meise op 4 februari 2022.
Artikel 3, decreet Gemeentewegen, bepaalt:
"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak."
Voorliggend rooilijnplan beoogt de verdere verankering en verbetering van de trage verbinding tussen de wijk Beiaard en de Wijckmansstraat door een opname in het openbaar domein in plaats van een publieke erfdienstbaarheid van recht van overgang. Naast de trage verbinding wordt een ruimte voorzien voor stalling van fietsen en een aparte toegang naar de ontsluitende percelen. Deze laten een gescheiden afwikkeling van het voetgangers- en fietsverkeer toe ten opzichte van het gemotoriseerd verkeer.
Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening wordt gehouden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De wijziging aan het gemeentelijk wegennet als volgt kan worden gemotiveerd:
Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste staan van het algemeen belang.
De doorgang tussen de wijk Beiaard en de Wijckmansstraat wordt verbreed en opgenomen in de openbare wegenis, het gebruik daarvan is bestemd voor allen. De voetganger- en fietsverbinding wordt breder behalve heel plaatselijk op één punt waar deze 2,30m bedraagt, hetgeen nog ruim voldoende is. Vrij van de voetganger- en fietsverbinding wordt de toegang tot de ondergrondse parkeergarage van de appartementen Wijkmansstraat/kinderdagverblijf toegevoegd aan het openbaar domein. Het aangepast wegprofiel en de aangepaste rooilijn dragen bij tot een veiligere en betere wegverbinding en dienen op deze manier het algemeen belang.
Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.
Deze motiveringsverplichting werd in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.
Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteits- functie.
De trage verbinding tussen de wijk Beiaard wordt door de wijziging van de rooilijn niet teniet gedaan maar integendeel sterker verankerd door de wegenis op te nemen in het openbaar domein.
Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.
Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.
Voorliggend rooilijnplan strekt er toe te voorzien in de herinrichting van de wegenis Beiaard tussen het eindpunt Beiaard en de Wijckmansstraat. Hierbij wordt voorzien in een wegprofiel overeenkomstig de reeds verkregen stedenbouwkundige vergunningen waarbij de uitrit van de appartementen/kinderdagverblijf gebeurt langs Beiaard en er een bijkomende bouwperceel wordt gecreëerd op einde van Beiaard. De rooilijn wordt op de grens van de bebouwing en ondergrondse toegang gelegd. De rooilijn loopt ook door onder de overbouwing langsheen de Wijkmansstraat met een erfdienstbaarheid van over- en onderbouw. Naast deze bijkomende ontsluitingen blijft de fiets- en voetgangersverbinding behouden.
De rijbaan wordt afgescheiden van het voet- en fietspad.
Dit heeft tot gevolg dat er geen verkeersbewegingen plaatsvinden over het voet- en fietspad waarbij zwakke weggebruikers in conflict komen met gemotoriseerde voertuigen die trachten de ondergrondse garage ter hoogte van appartementen aan de Wijckmansstraat te bereiken.
Als zodanig situeert het hoofddoel van voorliggend rooilijnplan dan ook tot het tot stand komen van een conflictvrije mobiliteitszone, ten voordele van de zwakke weggebruiker.
Door voorliggend rooilijnplan (ten opzichte van de rooilijn van 2014), worden enkele bijkomende percelen (Beiaard 22 en appartementen Wijckmansstraat/kinderdagverblijf) aanpalend aan een voldoende uitgeruste gemeenteweg volgens reeds afgeleverde vergunningen en in overeenstemming met het RUP nr. 5 Wijk Centrum.
De ontsluiting van de overige aangrenzende percelen blijft identiek.
Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.
De betrokken wegenis paalt niet aan één van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn en het wegprofiel redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.
De betrokken wegenis maakt geen deel uit van een bewegwijzerd of nog te ontwikkelen wandel- of fietsknooppuntennetwerk.
Overeenkomstig Artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.
Door het voorliggend rooilijnplan, nl. de opname in het openbaar domein van de voetgangers- en fietsverbinding tussen de wijk Beiaard en de Wijkckmansstraat wordt de behoefte van de toekomstige generatie verder verzekerd.
Voorlopige vaststelling en openbaar onderzoek
Op de gemeenteraad van 24 maart 2022 werd het rooilijnplan voorlopig vastgesteld en werd het college gelast met de organisatie van een openbaar onderzoek van 30 dagen, conform artikel 17 van het gemeentewegendecreet. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 18 april tot en met 18 mei 2022.
Er werd geen bezwaar ingediend.
Er werd geen advies ontvangen van de deputatie en het departement Mobiliteit en Openbare Werken, zodat aan de adviesvereiste mag worden voorbijgegaan (art.17 §4).
Sluiting openbaar onderzoek
In bijlage is opgenomen:
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.
1. De gemeenteraad neemt kennis van de sluiting van het openbaar onderzoek.
2. De gemeenteraad beslist het rooilijnplan houdende de wijziging van gemeenteweg "Beiaard" definitief vast te stellen.
3. Het volledige rooilijndossier wordt integraal gehecht aan dit besluit.
4. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering en bekendmaking van dit besluit
5. Het gemeenteraadsbesluit wordt bekend gemaakt aan het publiek op de volgende manieren:
In navolging van het principieel akkoord van het college op 2/12/2021 i.v.m. de toetreding tot het interbibliothecair samenwerkingsverband Slim Netwerk werd een vernieuwd gebruikersreglement opgesteld dat in voege zal gaan vanaf de omschakeling naar het nieuwe uitleensysteem Wise op 15/06/2022.
Na goedkeuring door het college op 11/4/2022 en goedkeuring door de gemeenteraad op 26/4/2022 dient er echter nog een belangrijke rechtzetting te gebeuren.
Op 11/4/2022 gaf het college haar akkoord voor het vernieuwde reglement, dat na doorverwijzing eveneens goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 26/4/2022.
Bij het nagaan van de doorgegeven parameters tijdens onze opleiding werd een detail in het reglement opgemerkt dat gecorrigeerd moet worden.
Concreet gaat het om volgende noodzakelijke toevoegingen:
Context: in ons huidig reglement zijn e-boeken en e-readers pas vanaf 18 jaar uitleenbaar, dat wordt versoepeld tot 12 jaar (geen belemmering voor uitlenen in de nieuwe software). DVD's voor volwassenen en strips voor volwassenen hebben momenteel geen leeftijdsbeperking, maar daarvoor staat de minimumleeftijd van 12 jaar wel ingesteld als parameter in de nieuwe software. Om dus een correcte dienstverlening te garanderen is het wel belangrijk dat dit gecorrigeerd wordt.
In bijlage zijn de toevoegingen in een andere kleur terug te vinden.
De gemeenteraad gaat akkoord met een correctie in het vernieuwde gebruikersreglement.
Elk jaar keurt de gemeenteraad als inrichtende macht de vakantie- en verlofregeling in het gemeentelijk onderwijs goed.
Dit jaar wordt de vakantie- en verlofregeling voor het schooljaar 2022-2023 aan de gemeenteraad ter goedkeuring voorgelegd.
De instellingen voor het basisonderwijs beschikken over twee facultatieve vakantiedagen.
Deze vakantiedagen kunnen ook opgesplitst worden in halve dagen en kunnen verschillen per vestigingsplaats van de instelling.
Ten laatste op 15 juni vóór de aanvang van het volgend schooljaar leggen de instellingen de facultatieve vakantiedagen en de dagen dat de lessen geschorst worden, vast.
Bijkomend kunnen er voor het lerarenteam tijdens het schooljaar drie halve pedagogische studiedagen georganiseerd worden. Tijdens deze pedagogische studiedagen wordt de lesactiviteit voor alle leerlingen opgeschort.
Het advies van de schoolraad ontvangen op datum van 12 mei 2022 (zie bijlage).
De data waarop de lessen geschorst worden in de gemeentelijke basisschool Piramide & Tilia tijdens het schooljaar 2022-2023:
facultatieve verlofdagen vestiging Piramide & Tilia:
worden goedgekeurd.
De basisscholen ontvangen extra middelen voor korte vervangingen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Een korte afwezigheid is een afwezigheid van personeelsleden die aangesteld zijn in een wervingsambt van het bestuurs- en onderwijzend personeel waarvoor op basis van andere regelgeving geen vervanger kan worden gefinancierd of gesubsidieerd.
De scholen krijgen een contingent vervangingseenheden, waarmee ze binnen een samenwerkingsplatform vervangingen van leerkrachten kunnen doen.
Voorbeelden van mogelijke korte afwezigheden zijn:
Vervangingseenheden zijn een andere vorm van omkadering dan lesuren, uren of punten.
Elke school krijgt een contingent vervangingseenheden dat binnen het samenwerkingsplatform van de scholengemeenschap wordt samen gelegd en beheerd.
Om deze vervangingseenheden te kunnen aanwenden:
Om de vervangingseenheden te kunnen aanwenden dient een convenant te worden gesloten.
Er is een convenant wanneer de schoolbesturen, na bespreking met alle vakbonden die op niveau van het samenwerkingsplatform in de bevoegde onderhandelings- en/of overlegcomité(s) vertegenwoordigd zijn, het convenant ondertekenen met één of meer vakbonden.
Een convenant is een overeenkomst waarin de contractanten via een aantal afspraken en verplichtingen tot elkaar gebonden zijn. Het convenant kan nooit indruisen tegen de wetgeving en de regelgeving en kan er bijgevolg nooit hiërarchisch boven staan. Er kan niet eenzijdig van worden afgeweken.
Dit convenant in bijlage kan pas ingaan vanaf 1 september 2022 nadat het werd goedgekeurd door de respectievelijke gemeenteraden.
Het Protocol 2022/1 van het syndicaal Overleg Comité Scholen Gemeenschap op datum van 23 mei 2022. (zie bijlage)
De verlenging van het convenant voor vervangingen van korte afwezigheden in het basisonderwijs tijdens het schooljaar 2022-2023 wordt goedgekeurd.
De jaarlijkse ondersteuning vanuit het gemeentebestuur ten voordele van de gemeentelijke basisschool door het ten laste nemen van een aantal ambten.
Aanvankelijk werd er op advies van de schoolraad - ontvangen op datum van 12 mei 2022 - aan het gemeentebestuur gevraagd om het komende schooljaar de volgende ambten ten laste te nemen van de gemeentelijke financiën:
Na bijkomende evaluatie werd er in samenspraak geopteerd om de aangevraagde uren beleidsondersteuner te vervangen door 18/36 uren in het ambt van directeur.
De schoolraad leverde een tweede advies af - ontvangen op datum van xx juni 2022 - waarin voor een optimale werking van de gemeentelijke basisschool aan het gemeentebestuur geopteerd wordt om de de volgende ambten ten laste te nemen van de gemeentelijke financiën voor het volgende schooljaar:
Het advies uitgebracht op datum van 12 mei 2022 en op datum van 16 juni 2022 door de schoolraad.
De financieel directeur heeft op 25 mei 2022 een visum afgeleverd met het nummer 2022/41.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode GBB/0800-00/61700010/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN van de exploitatie 2022-2023.
De vraag tot het inrichten van de volgende ambten voor het schooljaar 2022-2023:
ten laste van het werkingsbudget onderwijs en van de gemeentelijke financiën, wordt goedgekeurd.
Elk jaar keurt de gemeenteraad als inrichtende macht de extra-murosactiviteiten in het gemeentelijk onderwijs goed.
Extra-muros-activiteiten zijn activiteiten die plaatsvinden buiten de schoolmuren en georganiseerd worden voor één of meer leerlingengroepen. (Activiteiten die volledig buiten de schooluren vallen, vallen hier niet onder).
Het schoolbestuur, of bij delegatie de directie, beslist over de organisatie van extra activiteiten en oordeelt zelf, in overleg met de betrokken leerkrachten en met de schoolraad hoeveel lesdagen aan bepaalde activiteiten zullen worden besteed, welke leerlingengroepen participeren en hoe de niet-deelnemende leerlingen zullen worden opgevangen.
Deze activiteiten moeten een onderwijzend en opvoedend karakter hebben.
Het organiseren van dergelijke activiteiten moet gekaderd blijven in het pedagogisch project van de school en geschraagd worden door de gehele opvoedingsgemeenschap van de school.
Ook moeten de reglementaire bepalingen m.b.t. kostenbeheersing gerespecteerd worden.
Het advies van de schoolraad ontvangen op datum van 12 mei 2022 (zie bijlage).
De hieronder opgesomde extra-murosactiviteiten in de gemeentelijke basisschool voor het schooljaar 2022-2023 tijdens de vermelde periodes en voor de vermelde klassen:
worden goedgekeurd.
Schrijven van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening waarin deze meedelen dat de algemene vergadering zal doorgaan op woensdag 29 juni 2022, om 14u00 in het Bluepoint Brussels Business Center met volgende agenda :
De jaarrekening van het AGB voor het jaar 2021 werd door de raad van bestuur vastgesteld op 19 mei 2022. De BBC-jaarrekening 2021 van het AGB wordt nadien voor advies voorgelegd aan de gemeenteraad.
De rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, alsook een toelichting bij de jaarrekening en een aantal bijlagen.
De interne jaarrekening volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV), evenals de externe jaarrekening volgens het schema van de Nationale Bank van België (NBB) zijn eveneens toegevoegd. Deze moeten door de gemeenteraad goedgekeurd worden.
Het verslag van de commissaris aan de gemeenteraad over het boekjaar afgesloten op 31 december 2021 - met een oordeel zonder voorbehoud - is als bijlage toegevoegd.
Artikel 243 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
1. De gemeenteraad geeft een positief advies voor de BBC-jaarrekening 2021 van het AGB Steenokkerzeel, zoals vastgesteld door de raad van bestuur van 19 mei 2022 met toepassing van de geldende waarderingsregels in veronderstelling van continuïteit.
2. De jaarrekening 2021 van het AGB Steenokkerzeel opgesteld volgens het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen wordt goedgekeurd.
3. De gemeenteraad beslist dat het AGB Steenokkerzeel zijn activiteiten verder zal uitvoeren zoals voorzien in de statuten.
4. De jaarrekening 2021 en bijhorende bijlagen zullen overgemaakt worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven vorm.
Bijlagen:
1. Balans
Actief |
Passief |
||
Vlottende activa |
111.333 |
Schulden |
2.906.710 |
Vaste activa |
2.886.377 |
Netto-actief |
91.000 |
Totaal activa |
2.997.710 |
Totaal passiva |
2.997.710 |
2. Staat van opbrengsten en kosten
Totaal kosten |
378.325 |
Totaal opbrengsten |
414.911 |
Overschot van het boekjaar |
36.587 |
3. Financiële toestand van de jaarrekening
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
De jaarrekening van gemeente en OCMW voor het jaar 2021 wordt ter vaststelling voorgelegd. Dit is de tweede geïntegreerde jaarrekening die wordt opgemaakt voor gemeente en OCMW samen volgens de zogenaamde BBC2020 regels.
De rekening bestaat uit een beleidsevaluatie, een financiële nota, alsook een toelichting bij de jaarrekening en een aantal bijlagen. Tevens zijn ook een aantal grafieken m.b.t. 2021 evenals een aantal vergelijkingen met voorgaande jaren opgenomen in de bijlagen bij de jaarrekening.
De samenvattende gegevens van de balans, de staat van opbrengsten en kosten alsook de staat van het financieel evenwicht van de jaarrekening zijn in bijlage bij dit besluit opgenomen.
De raad moet jaarlijks ook - in consensus met de raad voor maatschappelijk welzijn - de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW bepalen. Er wordt voorgesteld om dit bedrag voor 2021 te bepalen op 612.679 EUR, zijnde het negatief saldo van het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW voor 2021.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 260 en 261.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
1. Het deel gemeente van de jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel wordt vastgesteld.
2. Het bedrag van de tussenkomst van de gemeente in het tekort van het OCMW wordt voor 2021 bepaald op 612.679 EUR, zijnde het negatief saldo van het gecumuleerd budgettair resultaat van het OCMW voor 2021.
3. De gemeenteraad keurt het deel OCMW van de jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW Steenokkerzeel - zoals vastgesteld door de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 23 juni 2022 - goed, en stelt daarmee de jaarrekening 2021 in zijn geheel definitief vast.
4. De jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW en bijhorende bijlagen zullen binnen de wettelijke termijnen worden overgemaakt aan het Agentschap Binnenlands Bestuur en dit in de voorgeschreven vorm.
Bijlagen:
1. Geïntegreerde balans
Actief |
Passief |
||||||||||||
|
|
2. Geïntegreerde staat van opbrengsten en kosten
Totaal kosten |
21.935.790 |
Totaal Opbrengsten |
24.297.552 |
Overschot van het boekjaar |
2.361.762 |
3. Staat van het financieel evenwicht van de geïntegreerde jaarrekening
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Het Laatste Nieuws heeft haar Veloveilig-kaart gepubliceerd waarin ook onze gemeente werd opgenomen. De weergegeven resultaten zijn eerder pover te noemen. Bijvoorbeeld, slechts 53% van onze bewoners meent dat onze gemeente een veilige fietsgemeente is en dat de fietspaden in goede staat zijn.
Dergelijke cijfers zijn problematisch te noemen. Kan men hieromtrent toelichting verschaffen.
Schepen Wim Mombaerts nuanceert deze cijfers als volgt:
- Er zijn 14 meldingen binnengekomen, waarvan er een aantal de gewestwegen betreffen of het gedrag van andere fietsers.
- Een aantal van deze meldingen worden op relatief korte termijn aangepakt.
- In het verleden hebben we al heel wat fietspaden aangepakt en er staan er nog heel wat op de planning.
- Onze buurgemeenten kregen veel meer negatieve meldingen, dus alles is relatief.
- 3 jaar geleden was er een andere enquête waarop Steenokkerzeel zeer goed scoorde.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Kan men toelichting geven over de vermeende problematiek omtrent het digitale snelheidsbord dat werd geplaatst in de Steenwagenstraat?
Toelichting:
Recent verscheen een artikel omtrent de “kermistoestanden” in de Steenwagenstraat. Bewoners hebben hun beklag gedaan omtrent het digitale snelheidsbord dat er werd geplaatst. Klaarblijkelijk zouden bepaalde automobilisten er een sport van maken om een zo hoog mogelijke snelheid te laten optekenen.
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
We stellen vast dat er voor 25 november 2021, toen de maximum snelheid 50 km/uur was, er amper 3 % van de chauffeurs in overtreding was. Omdat de werken aan de fietsbrug gestart zijn, werd er een wegomlegging voor fietsers langs de Steenwagenstraat voorzien. We hebben toen de maximumsnelheid tot 30 km/uur herleid. Nu houdt 62 % zich niet aan deze snelheidsbeperking. Half juli hoopt men de fietsersbrug klaar te hebben zodat het terug 50 km/uur wordt in de Steenwagenstraat.
We hebben volgende week politieoverleg. Waar er harder dan 10km/u te hard wordt gereden, komt de politie terug controleren.
We proberen via informatie, sensibilisering en handhaving de situatie onder controle te krijgen.
- Het is een mentaliteitsprobleem bij bepaalde mensen.
Burgemeester Kurt Ryon vult aan:
- We moeten strenger worden en harder handhaven (in samenwerking met het parket), want alleen beboeten werkt niet.
Alen Cilic geeft toelichting over dit agendapunt :
Waarom lijkt de vijver aan het Kasteel Ter Ham te verloederen?
Toelichting:
Op heden lijkt de vijver aan het Kasteel Ter Ham geenszins te worden onderhouden. De vijver is overstelpt met algen en er ligt steeds meer afval in de vijver. Bovendien lijkt het waterpeil bijzonder laag te zijn. Evenmin wordt de grasstrook langs de Keizerinlaan onderhouden. (zie foto’s in bijlage)
Rekening houdende met het gegeven dat wij zeer waarschijnlijk te maken zullen krijgen met een warme zomer lijkt de toestand van de vijver nog problematischer te worden.
Volgt onze gemeente samen met de verantwoordelijke actoren het onderhoud op van de vijver?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
- Er zijn geen eenduidige afspraken gemaakt, waardoor verschillende partijen naar mekaar wijzen. Dit dient goed uitgeklaard te worden en uitgeschreven te worden.
- Het probleem van de aanvoer van water naar de vijver is ook nog niet opgelost.
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
We lazen in CBS van 30-5 -22 punt 11. Bodemsaneringsdossier wachtbekken Vogelzang: bijkomend onderzoek PFAS - kennisname bijkomende resultaten Aanleiding: De e-mail van Sertius van 13 mei 2022 waarin de resultaten PFAS van de bijkomende staalnames ter hoogte van de landbouwgronden en de picknick zone worden overgemaakt. Feiten, context en argumentatie: De gemeente Steenokkerzeel is als eigenaar aangemaand voor opmaken van het beschrijvend bodemonderzoek van de bunker (perceel 16D). De uitvoering van het beschrijvend bodemonderzoek werd toegewezen aan Sertius nv. Naar aanleiding van de hernomen staalnames werd beslist om de mogelijke aanwezigheid van PFAS te onderzoeken. Dinsdag 3 mei 2022 werden bijkomende stalen genomen ifv resultaten PFAS om de verontreiniging in de omliggende gronden af te perken volgens het voorstel van 02 mei 2022. De resultaten van de bijkomende staalnames grond thv de picknickzone en de aanpalende landbouwpercelen zijn intussen gekend. - Op het plan in bijlage zijn de boorlocaties aangeduid: • B22011: halfweg tussen zone bunker en picknickzone • B22012-B22016 +B22022: thv picknickzone • B22017 en B22018: oever wachtbekken (ten westen van toegangsweg) • B22019-B2021: op landbouwpercelen - Analyseresultaten: • Analyses uitgevoerd op toplaag (0-0,3m-mv) en onderliggend (0,3-0,5 of 0,3-0,6mmv) • Alle analyseresultaten PFOS < richtwaarde (3µg/kg ds) Uitgezonderd thv B22018 (0-0,3m-mv): PFOS = 3,3 µg/kg ds à wel nog steeds lager dan toetsingswaarde bodemsaneringsnorm (toetsingswaarde bodemsaneringsnorm PFOS natuur/landbouw = 3,8 µg/kg ds) B22018 werd uitgevoerd in onverharde strook ten westen van toegangsweg (oever Vogelzangwachtbekken) • Alle analyseresultaten PFOA < richtwaarde (3 µg/kg ds) (toetsingswaarde bodemsaneringsnorm PFOA natuur/landbouw = 4,3 µg/kg ds) • Alle analyseresultaten som PFAS < richtwaarde (8 µg/kg ds) (evaluatiekader PFAS en toetsingswaarden, OVAM, versie 04/04/2022)
Deze analyseresultaten zijn in ieder geval gunstig en duiden niet op aanwezigheid van verontreiniging met PFAS thv de picknickzone en ten oosten van het Vogelzangwachtbekken (geen gehalten aan PFAS die aanleiding geven tot bijkomend onderzoek).
Deze analyseresultaten zullen mee opgenomen worden in het verkennend bodemonderzoek PFAS.
Juridische overwegingen: Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen. Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur. Plaats in beleidsplan en budget: Er dient bijkomend budget voorzien te worden op budgetcode ACT-90/0320- 00/21400007/GEMEENTE/CBS/M&G001 van de investeringen 2022. Hiervoor is een raming gevraagd aan Sertius nv.
Besluit:
1. Het college neemt kennis van de bijkomende resultaten PFAS.
2. De betrokken eigenaars worden ingelicht.
Vragen:
Kan de verdere planning worden toegelicht aangaand dit dossier ?
Wanneer zal het verkennend bodemonderzoek afgerond zijn ?
Schepen Marleen Ral antwoordt als volgt:
- Het afperkend bodemonderzoek moet nog opgestart worden. Er werden al voorafgaande onderzoeken uitgevoerd, die positief zijn.
- Het onderzoek naar PFAS ter hoogte van bunker en bekken (grondwateronderzoek en beken) moet nog goedgekeurd en uitgevoerd worden
- Door de onbekende elementen en de voortdurend wijzigende normen is het moeilijk om een timing voorop te stellen. Dit zal bij het volgend overleg opnieuw worden bevraagd aan het studiebureau.
Griet Deroover geeft toelichting over dit agendapunt :
In juni hadden we voor elke deelgemeente een participatiemoment. Het was op die moment niet de bedoeling dat de deelnemers tot een consensus kwamen over de punten die zij elk voorstelden. Uit deze voorstellen werden door de medewerker van de gemeente voorstellen toegelicht tijdens een presentatiemoment.
Vragen:
Hoe gaat men deze voorstellen verwerken aangezien deze voorstellen niet verder kwamen uit een consensus ?
Op welke basis gaat men een concept maken voor het verbreden en verdiepen van het mobiliteitsplan ?
Schepen Wim Mombaerts antwoordt als volgt:
- Het mobiliteitsplan, dat dateert van 10 jaar geleden, wordt momenteel verdiept en verbreed, bv. Hoppinpunten, sluipverkeer aanpakken, trage wegen, ...
- Alle verslagen worden tegen eind juni overgemaakt aan het studiebureau, die daar worden besproken en teruggekoppeld naar college, politie enz.
- Er worden quick wins voorgesteld en acties op langere termijn.
- We hopen in het voorjaar 2023 met de plannen naar voor te kunnen komen, na het volgen van een hele procedure.