Terug
Gepubliceerd op 28/06/2022

Besluit  Gemeenteraad

do 23/06/2022 - 20:15

Rooilijnplan - rooilijn tot wijzigen van een gemeenteweg Beiaard - sluiting openbaar onderzoek - ontwerp gemeenteraadsbesluit houdende definitieve vaststelling

Aanwezig: Bruno Peeters, Voorzitter gemeenteraad
Kurt Ryon, Burgemeester
Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Schepenen
Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Raadsleden
Heidi Abeloos, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Peggy Lepage, Ann Goovaerts, Raadsleden
Afwezig: Annie Berckmans, Raadslid
feiten, context en argumentatie

Situering

De wijk Beiaard betreft twee voor het gemotoriseerd verkeer doodlopende straten met woonerf-karakter.  Op het einde van de wijk Beiaard bevindt zich een trage verbinding voor voetgangers en fietsers naar de Wijckmansstraat. Via deze trage verbinding kunnen fietsers en voetgangers zich vanuit de Coenenstraat en de wijk Beiaard op een veilige manier naar het centrum van de gemeente (marktplein) begeven.


Beschrijving wijziging

In zitting van 22 mei 2014 werd door de gemeenteraad het tracé der wegen goedgekeurd van de wegenis Beiaard in het kader van de verkaveling door de Centrale Tuinbouwveiling.  De wegenis (lot 1) werd bestemd om in te lijven in het openbaar domein. De trage verbinding (lot 2) tussen Beiaard en de Wijckmansstraat (+-/ 35m) werd als wegzate onder de voetgangersverbinding bestemd om bezwaard te worden met een publieke erfdiensbaarheid van recht van overgang  met een breedte van 2,54 à 2,56m. De bedding van lot 2 bleef hierbij in privé-eigendom.

Ingevolge de bouw van het kinderdagverblijf en de appartementen aan de Wijckmansstraat nrs 1a ,3a en 3 zal een deel van het kadastraal perceel afdeling 1, sectie E, nr. 356W afgestaan worden aan het openbaar domein door Elk Zijn Huis n.v. Dit betreft het deel aangeduid als perceel 256D2 (groen en groen gearceerd) waarop de trage verbinding en de fietsenstalplaats gelegen zijn. De breedte is variabel met een minimum breedte van 2,30m tot een maximum breedte van 5,32m.

 

Bij akte van 28 september 2017 werd het perceel 365 A2 met een oppervlakte van 61ca kosteloos afgestaan aan de gemeente Steenokkerzeel ter realisatie van twee bijkomende percelen in de verkaveling Beiaard. Dit perceel dient te worden opgenomen in het openbaar domein. De breedte varieert van 5,94m tot 6,55m en omvat de ligging van de trage verbinding, de uitgang van de ondergrondse garage van de appartementen/kinderdagverblijf aan de Mulslaan en de ontsluiting van Beiaard nr. 22.

 

Beide voormelde grondafstanden houden een wijziging in van het bestaande rooilijnplan Beiaard. Dit wat betreft de breedte en het statuut van het gedeelte voetganger- en fietsverbinding. De verbinding tussen Beiaard en Wijckmansstraat wordt volledig opgenomen in het openbaar domein en verliest zijn statuut van publieke erfdienstbaarheid. Het deel dat gelegen is in de onderdoorgang van het bouwproject Mulslaan 1a, 3a en 3 krijgt het karakter openbare wegenis met een erfdienstbaarheid van over- en onderbouw. Het andere deel van perceel 365D2 wordt zonder erfdienstbaarheid ingelijfd als openbaar domein.

Voor de samenhang wordt een nieuw roolijnplan opgemaakt van het geheel 'Beiaard'.

 

Motivering

Planningscontext

RUP 5 Wijk Centrum;

In het RUP 5 Wijk Centrum is de bedding van de wegenis Beiaard geheel  voorzien als zone voor openbare wegenis.  De verbinding  tussen Beiaard en de Wijckmansstraat (+/- 35m) wordt aangeduid als openbare wegenis met overdruk wandel- en fietsverbinding. De voorliggende wijziging realiseert de bestemming van het RUP.

 

Gemeentelijk rooilijnplan

Het door de gemeenteraad van 22 mei 2014  goedgekeurde tracé der wegen van de wegenis Beiaard wordt gewijzigd.

Artikel 8 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.

Artikel 11 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat de ligging en de breedte van een gemeenteweg wordt vastgelegd in een gemeentelijk rooilijnplan.

Het rooilijnplan  “Rooilijnplan Beiaard” werd opgemaakt door landmeter-expert Jonathan Boogmans, LAN 14 1589, optredend voor Studie- en landmeterskantoor Boogmans bvba, adres Jan Hammeneckerstraat 80/1, 1861 Meise op 4 februari 2022.

 

 Artikel 3, decreet Gemeentewegen, bepaalt:

"Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

 

Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:

1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak."

Voorliggend rooilijnplan beoogt de verdere verankering en verbetering van de trage verbinding tussen de wijk Beiaard en de Wijckmansstraat door een opname in het openbaar domein in plaats van een publieke erfdienstbaarheid van recht van overgang. Naast de trage verbinding wordt een ruimte voorzien voor stalling van fietsen en een aparte toegang naar de ontsluitende percelen. Deze laten een gescheiden afwikkeling van het voetgangers- en fietsverkeer toe ten opzichte van het gemotoriseerd verkeer.

 

Artikel 4 van het decreet Gemeentewegen bepaalt dat bij wijzigingen aan een gemeentelijk wegennet rekening wordt gehouden met volgende principes:

1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

 

De wijziging aan het gemeentelijk wegennet als volgt kan worden gemotiveerd:

 

  • Algemeen belang

Overeenkomstig artikel 4, 1° van het decreet Gemeentewegen dienen wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste staan van het algemeen belang.

 

De doorgang tussen de wijk Beiaard en de Wijckmansstraat wordt verbreed en opgenomen in de openbare wegenis, het gebruik daarvan is bestemd voor allen. De voetganger- en fietsverbinding wordt breder behalve heel plaatselijk op één punt waar deze 2,30m bedraagt, hetgeen nog ruim voldoende is. Vrij van de voetganger- en fietsverbinding wordt de toegang tot de ondergrondse parkeergarage van de appartementen Wijkmansstraat/kinderdagverblijf toegevoegd aan het openbaar domein. Het aangepast wegprofiel en de aangepaste rooilijn dragen bij  tot een veiligere en betere wegverbinding en dienen op deze manier het algemeen belang.

 

  • Uitzonderingskarakter wijziging, verplaatsing of afschaffing

Overeenkomstig artikel 4, 2° van het decreet Gemeentewegen is elke wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg een uitzondering, die gemotiveerd dient te worden.

Deze motiveringsverplichting werd in het leven geroepen, met het oog op de bescherming van de trage wegen, d.w.z. de wegen niet hoofdzakelijk bestemd voor gemotoriseerd verkeer, in het bijzonder de oude voetwegen opgenomen in de atlas der buurtwegen.

Hierbij wenste de decreetgever de ondoordachte opheffing van zulke trage wegen tegen te gaan, gezien hun belangrijke maatschappelijke en mobiliteits- functie.

De trage verbinding tussen de wijk Beiaard wordt door de wijziging van de rooilijn niet teniet gedaan maar integendeel sterker verankerd door de wegenis op te nemen in het openbaar domein.

 

  • Verkeersveiligheid

Overeenkomstig artikel 4, 3° dienen bij de beslissingen omtrent de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet steeds de verkeersveiligheid en de ontsluiting van de aangelande percelen in aanmerking te worden genomen.

Betreffende de verkeersveiligheid wordt vooreerst verwezen naar hetgeen dienaangaande reeds uiteen werd gezet onder de titel ‘algemeen belang’.

Voorliggend rooilijnplan strekt er toe te voorzien in de herinrichting van de wegenis Beiaard tussen het eindpunt Beiaard en de Wijckmansstraat. Hierbij wordt voorzien in een wegprofiel overeenkomstig de reeds verkregen stedenbouwkundige vergunningen waarbij de uitrit van de appartementen/kinderdagverblijf gebeurt langs Beiaard en er een bijkomende bouwperceel wordt gecreëerd op einde van Beiaard. De rooilijn wordt op de grens van de bebouwing en ondergrondse toegang gelegd. De rooilijn loopt ook door onder de overbouwing langsheen de Wijkmansstraat met een erfdienstbaarheid van over- en onderbouw. Naast deze bijkomende ontsluitingen blijft de fiets- en voetgangersverbinding behouden.

De rijbaan wordt afgescheiden van het voet- en fietspad.

Dit heeft tot gevolg dat er geen verkeersbewegingen plaatsvinden over het voet- en fietspad waarbij zwakke weggebruikers in conflict komen met gemotoriseerde voertuigen die trachten de ondergrondse garage ter hoogte van appartementen aan de Wijckmansstraat te bereiken.

Als zodanig situeert het hoofddoel van voorliggend rooilijnplan dan ook tot het tot stand komen van een conflictvrije mobiliteitszone, ten voordele van de zwakke weggebruiker.

Door voorliggend rooilijnplan (ten opzichte van de rooilijn van 2014), worden enkele bijkomende percelen (Beiaard 22 en appartementen Wijckmansstraat/kinderdagverblijf)  aanpalend aan een voldoende uitgeruste gemeenteweg volgens reeds afgeleverde vergunningen en in overeenstemming met het RUP nr. 5 Wijk Centrum.

De ontsluiting van de overige aangrenzende percelen blijft identiek.

 

  • Gemeentegrensoverschrijdend perspectief

Overeenkomstig artikel 4, 4° van het decreet Gemeentewegen dient zo nodig de wijziging aan het gemeentelijk wegennet te worden beoordeeld in grensoverschrijdend perspectief.

De betrokken wegenis paalt niet aan één van de aanpalende gemeenten, noch kan door voorliggende wijziging van de rooilijn en het wegprofiel redelijkerwijze enige hinder voor de buurgemeenten verwacht worden.

De betrokken wegenis maakt geen deel uit van een bewegwijzerd of nog te ontwikkelen wandel- of fietsknooppuntennetwerk.

 

  • Actuele functie – toekomstige generaties

Overeenkomstig Artikel 4, 5° van het decreet Gemeentewegen dient rekening gehouden te worden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder hierbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.

Daarbij dienen tevens de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen te worden.

Door het voorliggend rooilijnplan, nl. de opname in het openbaar domein van de voetgangers- en fietsverbinding tussen de wijk Beiaard en de Wijkckmansstraat wordt de behoefte van de toekomstige generatie verder verzekerd.

 

Voorlopige vaststelling en openbaar onderzoek

Op de gemeenteraad van 24 maart 2022 werd het rooilijnplan voorlopig vastgesteld en werd het college gelast met de organisatie van een openbaar onderzoek van 30 dagen, conform artikel 17 van het gemeentewegendecreet. Het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 18 april tot en met 18 mei 2022.

Er werd geen bezwaar ingediend.

Er werd geen advies ontvangen van de deputatie en het departement Mobiliteit en Openbare Werken, zodat aan de adviesvereiste mag worden voorbijgegaan (art.17 §4).

 

Sluiting openbaar onderzoek

In bijlage is opgenomen:

  • PV van sluiting (te ondertekenen)
  • Attest van ruchtbaarheid (te ondertekenen)
  • Wijzigingsdossier bestaande uit:
    • opmetingsplan
    • rooilijnplan
    • uittreksels kadaster, atlas der buurtwegen, topografische kaart
 
Definitieve vaststelling
Na definitieve vaststelling van het voorliggend gemeentelijk rooilijnplan door de gemeenteraad:
  • wordt het gemeenteraadsbesluit gepubliceerd op de gemeentelijke website en aangeplakt bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het nieuwe, gewijzigde of verplaatste wegdeel; en dit gedurende een termijn van tenminste 30 dagen.
  • wordt het rooilijnplan samen met het gemeenteraadsbesluit na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement en de deputatie.
 

 

juridische overwegingen

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019, houdende vaststelling van het begrip “dagelijks bestuur” in overeenstemming met artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.

Het decreet houdende de Gemeentewegen van 3 mei 2019.

Publieke stemming
Aanwezig: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens, Heidi Abeloos
Voorstanders: Bruno Peeters, Kurt Ryon, Wim Mombaerts, Jelle Mombaerts, Geert Laureys, Hannelore Velaerts, Marleen Ral, Karel Servranckx, Clémence Maes, Jan Van hoof, Rudy Peeters, Gilbert Jaspers, Liesbeth Degrève, Sandra Ceuleers, Werner Vanderborght, Alen Cilic, Yvette Van Daele, Griet Deroover, Arlette Verboomen, Christiana Willekens
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit

1. De gemeenteraad neemt kennis van de sluiting van het openbaar onderzoek.

2. De gemeenteraad beslist het rooilijnplan houdende de wijziging van gemeenteweg "Beiaard" definitief vast te stellen.

3. Het volledige rooilijndossier wordt integraal gehecht aan dit besluit.

4. De gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering en bekendmaking van dit besluit

5. Het gemeenteraadsbesluit wordt bekend gemaakt aan het publiek op de volgende manieren:

  • publicatie van het besluit op de gemeentelijke website gedurende 30 dagen
  • aanplakking van het besluit bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van de betrokken wegen, gedurende minstens 30 dagen
  • elektronische verzending aan de deputatie van de provincie
  • via het loket lokale besturen aan het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
6. Na het verlopen van de beroepstermijn wordt het gemeenteraadsbesluit tot definitieve vaststelling van het rooilijnplan gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad (mits er geen beroepsprocedure werd opgestart). Het besluit treedt 14 dagen na de bekendmaking in het Belgisch Staatsblad in werking.