De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het verslag van de vorige zitting.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het verslag van de vorige zitting goed.
In 2016 keurde de OCMW-raad het reglement klachtenbehandeling goed.
Hierin staat vermeld dat de klachtencoördinator jaarlijks een overzicht van de ingediende klachten bezorgt aan de OCMW-raad.
Sedert de laatste rapportering werden er 3 officiële klachten ingediend:
|
Onderwerp |
Datum indiening |
Ontvankelijk |
Gegrond |
Datum afhandeling |
1. |
Onvriendelijke houding medewerker openbare werken |
15/9/2020 |
JA |
DEELS |
30/09/2020 |
2. |
Onbeleefd behandeld door medewerker burgerzaken |
21/10/2020 |
JA |
DEELS |
telefonisch, binnen de week |
3. | Onbeleefd behandeld door medewerker burgerzaken |
05/11/2020 |
JA |
DEELS |
telefonisch, binnen de week |
Artikel 303 van het Decreet Lokaal Bestuur
De OCMW-raad neemt kennis van de klachtenbehandeling: rapportering 2020-2021.
In 2014 keurde de OCMW-raad het VVSG-traject naar uitmuntendheid goed als interne controlesysteem.
Er werd een werkgroep 'organisatiebeheersing' samengesteld, die volgens deze methodiek een globale zelfevaluatie van de organisatie verrichtte, waarover werd gerapporteerd aan de raad in september 2015.
Daarna koos de werkgroep voor een thema-audit rond communicatie, gezien de indiensttreding van de communicatiedeskundige en het dus aangewezen was om een actieplan hierover te ontwikkelen.
De informatieveiligheidscel, onder aansturing van Johan Soons, veiligheidsconsulent (Vera), in 2015 een informatieveiligheidsplan gemaakt, om er voor te zorgen dat er met de informatie, aanwezig binnen de gemeente, zowel intern als extern, op een wijze wordt omgegaan, rekening houdende met IT-beveiliging enerzijds en privacywetgeving anderzijds.
Een specifieke audit, ontwikkeld door Haviland i.s.m. VVSG, rond welzijn op het werk, werd doorgevoerd vanaf augustus 2016 en werd doorkruist door een inspectie van de FOD WASO, wat leidde tot een actieplan.
De werkgroep organisatiebeheersing voerde in 2016-2017 een nieuwe thema-audit uit rond het thema 'HRM'.
Gezien de uitdaging die de integratie gemeente en OCMW in 2018 met zich meebracht, werd beslist om de werkgroep organisatiebeheersing een jaar op non-actief te zetten.
Dit betekent niet dat er dan geen vooruitgang geboekt werd op vlak van organisatieontwikkeling, integendeel, maar deze initiatieven werden dan ingekapseld in het integratieproject.
Voor 2019-2020 werd er gekozen om te werken aan de financiële processen, naar aanleiding van het invoeren van een samengevoegde (digitale) financiële beleidsplanning en -uitvoering, in samenwerking met VERA.
In 2020-2021 ging de aandacht volledig naar het bestrijden van Covid-19, ook op de werkvloer.
De uitvoering van de actieplannen van vorige audits wordt regelmatig opgevolgd, geëvalueerd en bijgestuurd door de werkgroep organisatiebeheersing.
Door het uitbreken van Covid-19 in maart 2020, was het, voor de diensten van gemeente en OCMW, alle hens aan dek om de essentiële dienstverlening te handhaven en tegelijkertijd onze werking volledig om te gooien, met telewerk en aangepaste werktijden/-methoden. De nadruk lag (en ligt nog steeds) op een veilige (werk)omgeving: hoe laten we onze medewerkers hun taken uitvoeren op een veilige manier, hoe kunnen we onze inwoners ten dienste staan op een veilige manier? Daarnaast ondersteunden onze diensten ook de inwoners, verenigingen en bedrijven om samen door deze crisis te komen en diende men de nodige flexibiliteit en creativiteit te hebben om met deze uitzonderlijke situatie om te gaan.
Een overzicht van de belangrijkste maatregelen:
Artikelen 217 t.e.m. 220 van het Decreet Lokaal Bestuur
De OCMW-raad neemt kennis van de acties die in 2020-2021 werden ondernomen in het kader van organisatiebeheersing.
De aanpassing van het huidig reglement 'verstrekken van gratis huisvuilzakken' goedgekeurd tijdens de zitting van de RMW op 21 maart 2017 omwille van ingebruikname van de nieuwe bruine restafvalzakken.
Sinds de ingebruikname van de bruine restafvalzakken verliezen de gebruikers 30 liter aan inhoud.
Voor de ingebruikname van de bruine restafvalzakken had een gebruiker recht op:
1) hetzij 2 gratis rollen huisvuilzakken restafval van 60 liter ( 120 liter ), zijnde 2 x 10 huisvuilzakken per patiënt per jaar (waarde van 2 x € 20);
2) hetzij 4 gratis rollen huisvuilzakken restafval van 30 liter ( 120 liter ), zijnde 4 x 10 huisvuilzakken per patiënt per jaar (waarde 4 x € 10
Met de ingebruikname van de bruine restafvalzakken heeft een gebruiker recht op:
1) hetzij 2 gratis rollen huisvuilzakken restafval van 45 liter ( 90 liter ), zijnde 2 x 10 huisvuilzakken per patiënt per jaar (waarde van 2 x € 20);
2) hetzij 4 gratis rollen huisvuilzakken restafval van 22,5 liter ( 90 liter ),zijnde 4 x 10 huisvuilzakken per patiënt per jaar (waarde 4 x € 10)
Verlies van 30 liter aan inhoud.
Nieuw voorstel (artikel 2):
- hetzij 3 gratis rollen huisvuilzakken restafval van 45 liter, ( 135 LITER ) voor een waarde van 3x 20 € = 60 €
of
- hetzij 6 gratis rollen huisvuilzakken restafval van 22,5 liter ( 135 LITER ) voor een waarde van 6 x 10 € = 60 €.
Aangezien het hier gaat om een kwetsbare doelgroep met specifieke gezondheidsproblemen waarvoor ook specifiek verzorgingsmateriaal vereist is is het noodzakelijk hier een aanpassing voor door te voeren.
1. De Raad voor Maatschappelijk Welzijn keurt het gewijzigde reglement inzake verstrekking gratis huisvuilzakken goed.
2. Het nieuwe reglement is geldig vanaf 1 oktober 2021.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei gewijzigde besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
Op 23 april 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 maart 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie. De Vlaamse Regering gaf op 7 mei haar definitieve goedkeuring aan een wijzigingsbesluit tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021. Het wijzigingsbesluit verlengt de subsidieperiode voor optie 1 en optie 2 tot 31 augustus 2021.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van datum kiezen tussen de volgende opties:
Besturen die op basis van het BVR van 13 november geen samenwerkingsovereenkomst hebben afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid, kunnen vanaf 1 april 2021 een overeenkomst voor optie 1 (sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching) afsluiten.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een periode van 1 april 2021 tot en met 31 augustus 2021.
De gemeente wil, na overleg met alle betrokken diensten, complementair inzetten op optie 1.
Hiertoe wordt door de gemeente een samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid.
Bij deze samenwerkingsovereenkomst worden volgende documenten als bijlage gevoegd :
- Afsprakennota waarin de gemeente, in overleg met de COVID-19-teams haar engagementen die zij in het kader van de samenwerkingsovereenkomst zal uitvoeren, concreet omschrijft;
- De nodige verwerkersovereenkomst(en) zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be;
- De contactlijsten m.h.o. op het aanvragen van de nodige accounts op deze engagementen te kunnen uitvoeren;
- In voorkomend geval, de nodige protocollen zoals voorzien op www.vlaanderenhelpt.be.
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Motivatie
Artikel 191 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie verankert het voorzorgsbeginsel in het kader van het beheer van internationale gezondheidscrisissen en van de actieve voorbereiding van zulke potentiële crisissen. Dit beginsel houdt in dat, wanneer een ernstig risico hoogstwaarschijnlijk werkelijkheid zal worden, het aan de overheid is om dringende en voorlopige maatregelen te nemen;
Gelet op de oproep van de Vlaamse Regering van 16 oktober 2020, verankerd in het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken, aan alle Vlaamse gemeenten om aanvullend en ondersteunend aan de reeds bestaande initiatieven bijkomende engagementen op te nemen in deze strijd;
Gelet op de stijgende besmettingsgraad in Vlaanderen;
De complementaire engagementen worden opgenomen in het kader van de bestrijding van de COVID-19-pandemie.
Een en ander vergt dat de gemeente zo snel mogelijk met haar engagementen kan opstarten, zodat geen kostbare tijd verloren gaat.
Om te kunnen op opstarten is de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met bijlagen vereist. Op basis daarvan ontvangt de gemeente tevens de nodige accounts voor van de verschillende platformen.
De nodige stukken hiertoe werden sedert 7 december 2020 door de Vlaamse overheid ter beschikking gesteld, zodat vanuit de gemeenten niet vroeger kon worden geagendeerd/gereageerd.
Gelet op de dringende noodzakelijkheid, die niet toelaat te wachten tot de eerstvolgende gemeenteraad omwille van de noodzaak om engagementen onmiddellijk te kunnen opnemen.
Dat de hoogdringendheid blijkt uit de epidemiologische resultaten voor Vlaanderen, die van dag op dag evolueren.
Gelet op de voornoemde hoogdringendheid, neemt het college van burgemeester het besluit tot ondertekening van de voorliggende samenwerkingsovereenkomst en bijlagen.
Zij doet dit onder voorbehoud van bekrachtiging van onderhavig besluit door de eerstvolgende gemeenteraad waarop dit dossier rechtsgeldig kan worden geagendeerd.
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen tijdens de zitting van 17 mei 2021 betreffende goedkeuring addendum optie 1 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing voor de periode 1 april tot 31 augustus 2021.
Gelet op de kennisname door het vast bureau in zitting van 17 mei 2021 betreffende het besluit van het college van burgemeester en schepenen inzake goedkeuring addendum optie 1 tot toekenning ban een subsidie aan de lokale besturen voor de periode 1 april tot 31 augustus.
Kennisname van het besluit van de gemeenteraad tijdens de zitting van 24 juni 2021 betreffende bekrachtiging goedkeuring addendum optie 1 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing voor de periode 1 april tot 31 augustus 2021.
Rudy Peeters, OCMW-raadslid, geeft toelichting over dit agendapunt :
De wachtlijst voor de assistentiewoningen - serviceflats (Zilveren Esdoorn) zijn lang, en ook de wachttijden zijn dit.
Wie beheert en volgt deze lijst op en wat is de exacte procedure bij het weigeren als je aan de beurt bent?
Wordt deze evolutie/geschiedenis van contactnames nauwgezet geregistreerd ?
Is deze lijst te consulteren door ingeschrevenen, om een idee te hebben binnen welke middellange termijn de kans bestaat dat ze zich mogen klaarmaken voor verhuis?
Liesbeth Degrève, schepen, antwoordt als volgt:
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Heidi Abeloos
Algemeen directeur
Bruno Peeters
voorzitter